وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وضعیت صنعت خودرو خوب نیست ولی روند اصلاح این صنعت قابل قبول است و تاکید کرد که تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو خواهد رسید.[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری که در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد گفت: زیر مجموعههای وزارت صمت ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد و درحالیکه در حوزه سرمایهگذاری با یک عدم توازن در طول زنجیرهها در حوزههای مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو و … مواجه هستیم. این ناترازی در استانها هم وجود دارد؛ به این معنا که در یک شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی انسانی نیست و یا برعکس. این ناترازی در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد. در واقع سرمایهگذاری و وقت گذاشتهایم اما معماری و سازه را درست انجام ندادهایم.
دو راهکار در مقابل وزارت صمت، ادامه روند موجود و در کنار آن تغییرات ساختاری
فاطمی امین گفت: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کارکردن با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهمترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوینی است که این امکان را فراهم کند که ظرفیتها بهینه شوند و بهتر مورداستفاده قرار گیرند.
وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و ادامه داد: با دست خودمان قیمتها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمیها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ بهعنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ میشود نرخ جهانی پتروشیمی بالا میرود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را میبینیم.
وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایدار هستیم و میخواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عدهای را به خطر میاندازد و این افراد سنگاندازی میکنند.
۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیرهای سرمایهگذاری شده است
وزیر صمت با اشاره به تغییر وضعیت تأمین مالی، تصریح کرد: ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیرهای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد.
وی با اشاره به خامفروشی، گفت: پارسال ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما ۴.۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیقتر اعلام میشود.
وزیر صمت با اشاره به صنعت خودروسازی، اظهار کرد: وضعیت صنعت خودرو قابلقبول نیست اما روند قابلقبول است؛ پارسال ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شده، تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.
وی به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: به جز گمرک، سامانه جامع تجارت کامل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تجارت خارجی گفت: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشتهایم.
روند صنعت خودرو قابلقبول است و با این روند در کمتر از دو سال تغییر در بازار خودرو برای مردم محسوس خواهد شد
فاطمی امین به ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: اولین کار این است که در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هم اکنون به آن رسیدهایم الان سایپا روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو و ایرانخودرو نیز ۲۶۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید میکنند و این روند تولید ادامه دارد.
وی گفت: یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو تغییر پلتفرمها است ما بن سازههای خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم امسال علاوه بر اینکه کیفیت خودرو افزایش مییابد تولید بن سازهها نیز ۴ برابر افزایش خواهد یافت.
در ادامه فاطمی امین در پاسخ به سؤالی در مورد تغییر سازوکارها، گفت: رویکرد حکمرانی درست انتخاب شود به مسیر درستی میرویم، اکثر برنامهها اگرچه راهبردی بودند اما چون بر اساس حکمرانی نبودند موفقیتی نداشتند. تصور ما از حکمرانی درست انجام ۴ کار شامل اولویتگذاری، تنظیمگری، تسهیلگری و نظارت میشود.
وی افزود: در تنظیمگری مشکل داریم؛ بهعنوانمثال ۳۱۷ بخشنامه و مقرره در حوزه معدن داریم که بهقدری متناقض و متعدد هستند که مسئولان معدنی نیز نمیدانند چهکار کنند. در حال قاعدهگذاری این بخش هستیم.
وزیر صمت گفت: از مردادماه سال جاری با همکاری تشکلها اولویتگذاری، تنظیمگری و تسهیلگری را بر اساس نقشه راه جلو خواهیم برد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد همکاری خودرویی با روسیه گفت: بعد از جنگ روسیه بسیاری از برندها از روسیه خارج شدند؛ بنابراین مقرر شد در مورد صنعت خودرو همکاری کنیم که فعلاً در سطح قطعات است. مثلاً خودروی ال ۹۰ مجدد تولید خواهد شد.
وی در خصوص واردات خودرو نیز اظهار کرد: گام نخست برای واردات خودرو پرکردن شکاف عرضه و تقاضاست زیرا هم اکنون یک انباشتگی در تقاضا داریم که باعث شده تفاوت قیمت بازار و کارخانه از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو خواهد رسید
وی گفت: امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید داخل خواهیم داشت، البته مجموع تولید خودرو بهار امسال ۲ درصد کمتر از پارسال است اما تولید خودروی کامل ۱۶۷ هزار دستگاه بود که پارسال این رقم ۴۳ هزار دستگاه بود؛ بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲ درصد کاهشیافته اما تولید خودروی کامل بالای ۲۰۰ درصد افزایشیافته است. باید خودروی کامل مبنای تولید باشد.
وی گفت: کارکرد دوم واردات خودرو، کامل کردن سبد محصولات و تکمیل خطوط تولید است. ۳ پلتفرم بهدردبخور شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ داریم که روی پلت فرم شاهین خودروی جدیدی، امسال رونمایی میشود.
وزیر صمت افزود: واردات خودروهای دستدوم ممنوع است. همچنین واردات خودروهای ۱۰ هزار دلار و کمتر حتی از کشورهای اروپایی وارد خواهد شد. در حال حاضر خودروهای تولید شده ایرانی باقدرت خرید مردم متناسب نیست.
فاطمی امین در مورد کاهش قیمت فولاد روسیه، اظهار کرد: روسیه کاهش قیمت زیادی در بازار فولاد ایجاد کرده که تدابیری اندیشیدیم تا منافعمان به خطر نیفتد.
وی در مورد تأمین برق فولاد گفت: در بخش برق در صنعت فولاد نگرانی نداریم و مشکل خاصی نیست. در صنعت سیمان چالشهای انتظاری داشتیم و تصوری ایجاد شد که برق صنعت قطع میشود و تقاضای صنعت افزایش یافت ما این موضوع را پیشبینی کرده بودیم و ۵ میلیون تن کلینکر تولید کردیم که برای یک ماه کافی است.
وی در مورد زمان انجام واردات خودرو، تصریح کرد: از زمانی که آییننامه واردات خودرو ابلاغ شود طی ۲ ماه بعد از آییننامه واردات انجام میشود.
فاطمی امین تا سال ۱۴۰۲ تولید روان و مدیریت اصلاح میشود و همچنین کیفیت بهینه خواهد شد. برای رسیدن تولید به ۳ میلیون دستگاه تا ۱۴۰۴ نیز خلأهای تولید خودرو مثل قوای محرکه، رنگ و پرس را تکمیل خواهیم کرد.
مخالفتی باعرضه خودرو در بورس کالا نداریم اما نه در شرایط کنونی
وزیر صمت در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، با بیان اینکه در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود، اظهار کرد: ما مخالفتی باعرضه خودرو در بورس کالا نداریم. دو ماه قبل از عرضه در بورس، با بورس کالا مکاتبه کردیم که الان وقتش نیست زیرا رانت زیادی را جابهجا میکرد و کسانی که رانت داشتند سنگاندازی زیادی کردند.
وی با بیان اینکه حاکمیت را از صنعت خودرو جدا کردهایم، ادامه داد: صنعت خودرو متولی زیاد دارد و همه صحبت و دخالت میکنند و میخواهند از این طریق کسب شهرت کنند اما پاسخگو فقط من هستم.
فاطمی امین در خصوص درج قیمت تولیدکننده، گفت: تاکنون روی ۲۲ هزار کالا درج شده است که این کار از سود نامتعارف و تخفیفهای نادرست جلوگیری کرد.
وی افزود: مهمترین اقدام ما تغییر ریل و رفتن به سمت حکمرانی جدید بود.
وزیر صمت در مورد ممنوعیت واردات کالاها، گفت: ۲۳۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که خواهان لغو ممنوعیت ۵ قلم هستیم که یکی از آنها خودرو است.
فاطمی امین در مورد قیمت کالاها تصریح کرد: دو ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد یکی مربوط به کالاهای خوراکی مثل روغن بود اما دیگری در نرخ مبنای محاسبه تعرفه واردات بود که از ۴۲۰۰ به ای تی اس تغییر کرد که افزایش قیمت را به دنبال داشت.
به گفته وی، در سامانه ۱۲۴ مرجع قیمت ۱۰ هزار قلم کالا اضافه شد و در ادامه حداکثر قیمت کالاها مشخص خواهد شد.
قیمتگذاری و نظارت بر کالاهای اساسی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است / سامانه ۱۲۴ فقط تخلفها را ثبت و به مراجع رسیدگی گزارش میکند
وزیر صمت در مورد بازار کالاهای اساسی افزود: ما بههیچوجه در این بازار ورود نمیکنیم و صفر تا صد این حوزه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
وزیر صمت در مورد نفوذ دانشبنیان در صنعت، بیان کرد: تحقیق و توسعه در صنایع گسترش خواهد یافت. همچنین تقاضا برای فعالیتهای دانشبنیان را افزایش خواهیم داد.
وی در خصوص بازرسی از بازار هم گفت: ما به دنبال تغییر رویههای بازرسی هستیم. در حال حاضر از زمان اعلام شکایت از اصناف و برخورد فاصله طولانی است؛ بنابراین تصمیم داریم در رویه جدید که از یک ماه پیش شروع شده، برگههای نظارت مردمی روی مغازهها نصب میشود که بارکد بنگاه درج شده و با یک موبایل میتوان شکایت را مطرح کرد که کار نظارت را ساده میکند. همچنین سامانه ۱۲۴ کامل اصلاح شد و تمام تماسها ضبط میشود. البته زمان رسیدن مأمور بازرس مثل آتشنشانی فوری نیست بلکه از یک تا سه روز مراجعه مأمور صورت میگیرد.
وی در مورد قرعهکشی خودرو نیز تصریح کرد: ما سامانه جدید قرعهکشی ایجاد نکردیم بلکه به دلیل شائبه و تخلفات زیادی که قبلاً بود، قرعهکشی را متمرکز کردیم و اطلاعات ثبتنامکنندگان از شماره موبایل و … کامل بررسی میشود و نظارت بر فرایند قرعهکشی افزایش یافت.
وی در مورد خودروهایی وارداتی که در گمرک دپو شده است، گفت: تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد که ما هیچ برنامهای برای واردات این خودروها نداریم.
وزیر صمت افزود: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودروها در گمرکات بگذرد این خودروها به املاک تملیکی میرود و ما نیز هیچ برنامهای برای واردات آنها نداریم زیرا همانطور که گفته شده قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آنها باشد.
وی در مورد شرکت ملی مس آذربایجان نیز گفت: شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد که برخی از آنها از جمله معدن مس سونگون بهاندازهای بزرگ است که میتواند مستقل باشد لذا وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار میگیرد ممکن است نتواند بهاندازه کافی رشد کند بنابراین ما به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کردهایم تا آن را به شکل هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ معدن مس سونگون باشد.
فاطمی امین در مورد همکاری با کشور عمان، اظهار کرد: یک شرکت ایرانی لوازمخانگی به دنبال طرف عمانی است تا در عمان تولید مشترک داشته باشند. طبق قوانین عمان اگر ۴۹ درصد سهام برای شرکت عمانی باشد وام ۲۰ساله دریافت میکند؛ بنابراین قطعات و تکنولوژی از ایران و زیرساخت از عمان تأمین خواهد شد.
تعرفه واردات خودرو در زمینه خودروهای اقتصادی کاهش خواهد یافت
وی اشاره داشت: برای خودروهای اقتصادی تعرفه پایینی در نظر گرفتیم که هزینهها به مردم تحمیل نشود تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود و هم خودروی ارزانی تأمین شود.
به گفته وی، هنوز مشخص نیست خودرو از کدام کشورها وارد شود و این موضوع وابسته به بخش خصوصی است. اما شرط واردات این است که حتماً خدمات پس از فروش داشته باشد، منجر به انتقال فناوری شود.
وی توضیح داد: از زمان ابلاغ آییننامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودروها دستکم دو ماه به طول بینجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با دو دلیل پرکردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است.
فاطمی امین بیان داشت: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه بود، همچنین عدم انجام واردات از سال ۹۷ و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده است به تفاوت قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانهای و بازاری در برخی از خودروها انجامیده است.
وی گفت: امسال برای تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، وانت، تجاری و سنگین برنامه از خودروسازان گرفته شده است که بخشی از تقاضا را تأمین خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سبد محصولات موجود در کشور ناقص است، باتوجهبه اینکه سه پلتفرم خوب مربوط به خودروهای شاهین، تارا و ال ۹۰ در کشور داریم که اتفاقاً همین محصولات قیمتهای بالایی دارند و دیگر پلتفرمها قابل توسعه نیستند، بنابراین در نظر داریم محصولات اقتصادی به طور مثال زیر ۱۰ هزار دلار که باقدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد کنیم.
وی ادامه داد: اینکه این خودروها از کدام کشور وارد شود کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما باید چند قید همچنین خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.
فاطمی امین تصریح کرد: واردات خودروهای دستدوم و کارکرده ممنوع است.
انتهای پیام/
نویسنده: عباس بسطامی
ارسال دیدگاه