اخبار داغ

چرا گیلان پیرترین استان کشور شد؟

آمارهای بحرانی جمعیت در گیلان؛ ازدواج پایین و طلاق بالا/ راهکارهای برون رفت از پیرشدن کشور

آمارهای بحرانی جمعیت در گیلان؛ ازدواج پایین و طلاق بالا/ راهکارهای برون رفت از پیرشدن کشور
در سال های اخیر به موضوع پیری جمعیت به ویژه در استان هایی مانند تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی نسبت به سایر استان ها اشاره شده است. اگرچه مشکلات اقتصادی را می توان اصلی ترین مانع فرزندآوری و ازدواج نام برد اما از موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز نباید غافل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، خبر تکان دهنده بود، حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر درصد جمعیت سالمندی استان گیلان با ۱۵.۱۹ درصد، سالمندترین استان کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
در سال های اخیر به موضوع پیری جمعیت به ویژه در استان هایی مانند تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی نسبت به سایر استان ها اشاره شده است. اگرچه مشکلات اقتصادی را می توان اصلی ترین مانع فرزندآوری و ازدواج نام برد اما از موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز نباید غافل شد.
,
 
,
گیلان؛ ازدواج پایین و طلاق بالا
, گیلان؛ ازدواج پایین و طلاق بالا, گیلان؛ ازدواج پایین و طلاق بالا,
 
,
گیلان استانی است که ازدواج در آن نرخ پایینی داشته و طلاق نرخ بالایی دارد، بیشتر از مشکلات اقتصادی؛ مشکلات فرهنگی را باید برای این موضوع اصلاح کرد.
,
 
,
ازدواج آسان و پرهیز از خرج های سنگین در مراسم عروسی و آوردن توقعات پایین از طرفین زوجین و خانواده ها سریعترین راهکاری است که می توان انجام داد؛ جامعه ایران در دهه 80 و با رفتن به سمت تحصیلات دانشگاهی به جامعه ای پرتوقع، تجملاتی و رویاپرور تبدیل شد.
,
 
,
دهه 80 دهه ای بود که متولدان دهه 60 در آن به سن ازدواج رسیدند و دهه شصتی ها که برای پیدا کردن کارهای با درآمد بالا به سمت گرفتن مدرک دانشگاهی رفته بودند با آرزوپروی های زیادی در ذهن خود درگیر بودند؛ اما مشکل اصلی جوانان دهه شصتی نبودند بلکه خانواده ها و پدر مادران بودند؛ خانواده ها به ویژه خانواده های دختردار به این موضوع دامن زدند که پسر برای ازدواج باید همه چیز داشته باشد؛ مدرک دانشگاهی، کارت پایان خدمت، خانه و خودروی شخصی و یک درآمد ثابت و خوب.
,
 
,
جامعه ایران در دهه شصت از واقعیت های دهه های قبل فاصله گرفته بود و در ذهن خود برای آینده رویا می پرواند متاسفانه این رویاپردازی تنها مختص جوانان نبوده و حتی افراد مسن را نیز درگیر کرده بود.
,
 
,
عاقبت این رویاپردازی توجه ویژه به تجملات و در یک کلمه رفاه پرستی و پول پرستی جامعه شد؛ فضیلت های اخلاقی و توجه به آن در ازدواج کمرنگ شده و معیارهای اصلی برای ازدواج کار، خانه و خودروی شخصی شد؛ این رویه تا سال های پایانی دهه نود نیز ادامه داشته اما در سال های اخیر این نگاه در بسیاری از استان های کشور تعدیل شده است و ازدواج ساده جای خود را در بین جوانان باز کرده؛ توجه به فضیلت های اخلاقی دختر و پسر و نگاه به انسانیت و جنم کاری برای مرد باز هم مانند گذشته مطرح شده است.
,
 
,
فوری ترین نکته ای که می تواند در استان گیلان به مانند استان های جوان رشد جمعیتی ایجاد کند، توجه به نکات فرهنگی همچون تغییر نگاه خانواده ها به ویژه جوانان در آستانه ازدواج است. جوانان باید بدانند تاخیر ازدواج به هیچ وجه به نفع آنان نبوده و موقعیت های امروز ازدواج را نیز از بین می برد.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
راهکارها برای استانداری و شهرداری های استان گیلان
, راهکارها برای استانداری و شهرداری های استان گیلان, راهکارها برای استانداری و شهرداری های استان گیلان,
 
,
ازدواج یک قضیه چند وجهی است در بالا به خانواده ها و نقش آنان در ازدواج اشاره شد اما دولت و استانداری گیلان نیز در این میان نقش ویژه ای دارد، که به چند مورد از آنان اشاره خواهیم کرد:
,
 
,
توجه ویژه به دورکاری خانم های باردار
, توجه ویژه به دورکاری خانم های باردار, توجه ویژه به دورکاری خانم های باردار,
 
,
دورکاری یکی از ثمره های شیرین روزهای تلخ کرونا است، بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل دولتی می توانند با پروسه دوکاری هم بهره وری در کار را افزایش دهند و هم فرصتی به خانم های متاهل برای بحث فرزندآوری داده شود.
,
 
,
متاسفانه آن چنان که باید با دورکاری خانم های باردار، مرخصی زایمان و موارد دیگر در استان گیلان توجه نمی شود و ترس از معیشت و تورم بالا در اقتصاد باعث شده که بسیاری از خانواده ها به بیشتر از یک فرزند راغب نباشند.
,
 
,
این در حالی است که بسیاری از مادران کارمند از عدم توجه به موقعیت این مادران در امر فرزندآوری گلایه مندند.
,
 
,
 
,
گلایه مادر کارمند از کم لطفی برخی مدیران نسبت به موقعیت شغلی زنان باردار
, گلایه مادر کارمند از کم لطفی برخی مدیران نسبت به موقعیت شغلی زنان باردار, گلایه مادر کارمند از کم لطفی برخی مدیران نسبت به موقعیت شغلی زنان باردار,
 
,
یکی از مادران کارمند در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ۸دی، گفت: صاحب یک فرزند بوده و اکنون فرزند دوم را باردار هستم اما بسیار مورد کم لطفی مدیران قرار گرفتم.
,
 
,
وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: من یک نیروی رسمی هستم و کسی نمی تواند کار من را که سال ها برایش زحمت کشیده ام از من بگیرد اما اکنون به دلیل باردار شدن و اقدام به فرزندآوری که امری شخصی است مورد سرزنش برخی مدیران بالادستی قرار گرفته ام در حالی که با تمام توان کارم را انجام می دهم.
,
 
,
این مادر کارمند گیلانی که به شدت از این نحوه ی برخورد مدیران ناراحت بود، گفت: در سال های اخیر بارها در سخنان بزرگان و شخصیت های مهم کشوری، افزایش جمعیت و فرزندآوری مورد تاکید قرار گرفته است این در حالی است که در برخی ادارات همراهی مناسبی با مادران باردار با اینکه در شرایط عادی قرار ندارند، صورت نمی گیرد.
,
 
,
تحصیلات ارزان قیمت مانند وام های متعدد با ضامن های حداقلی، افزایش حقوق به میزان قابل توجه، امتیاز مسکن، امتیاز ارتقای شغلی در ادارات دولتی، معافیت سربازی برای مردان بالای سه فرزند، معافیت ها و تخفیف های ویژه مالیات و عوارض شهرداری برای مردان دارای سه فرزند که در مشاغل خصوصی فعال هستند و افزایش امید به آینده از طرق مختلف می تواند محرک بسیاری برای تشویق ازدواج و فرزندآوری باشد.
,
 
,
متاسفانه در فضای مجازی این روزها فضای عمومی و اقتصادی ایران یک فضای ناامید به آینده بوده و شاید بسیاری از مردم از این جهت و ناامیدی به آینده به سمت ازدواج یا فرزندآوری نروند اما ذکر این نکته ضروری است که کشور ایران دارای پتانسیل های زیادی برای رشد در آینده بوده و با یک تحول در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی می توان دستاوردهای زیادی را برای کشور به ارمغان آورد.
,
 
,
خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم به توسعه روابط به کشورهای همسایه خوب بوده و باید سریعتر قضیه برجام و رابطه با کشورهای غربی نیز تعیین تکلیف شود تا دولت بتواند با خیال راحت هم به توسعه روابط با شرق بپردازد هم با غرب.
,
 
,
با توسعه روابط خارجی به ویژه به همسایگان و آمدن پول خارجی به کشور و توسعه سرمایه گذاری بسیاری از مشکلات ریشه ای کشور همچون کسری بودجه و تورم بالا می تواند در میان مدت حل شده و یک بالانس خوبی میان درآمدها و هزینه های مردم به وجود بیاید و بنابر منویات رهبر انقلاب آینده از آن ملت ایران است. شک نکنید.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه