اخبار داغ

یادداشت؛

دانشگاه‌ها سر حلقه ایجاد اشتغال دانش‌بنیان

دانشگاه‌ها سر حلقه ایجاد اشتغال دانش‌بنیان
شعاری که از سوی رهبر انقلاب برای امسال انتخاب شده خود نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد شعاری که نقشه راه تولید و اشتغال در کشور را هدف گذاری کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ شعاری که از سوی رهبر انقلاب برای سال انتخاب شده است خود نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد شعاری که نقشه راه تولید و اشتغال در کشور را نه تنها برای یک سال هدف گذاری کرده که در صورت عملیاتی شدن می تواند شده است. ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

اقتصاد دانش‌بنیان سابقا نیز در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی در بند دو نیز آمده بود: «پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه».

,

اما آنچه که به‌نظر می‌رسد، اهمیت و گفتمان‌سازی این مسئله است که باید مورد توجه ویژه مسئولین قرار بگیرد و مردم نیز نسبت به آن آگاهی و حساسیت داشته باشند.

,

تولید دانش بنیان سبب افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری می‌شود بنابراین باید به دنبال تولیدی برویم که دانش‌بنیان و اشتغالزا باشد چراکه اگر تولید بر مبنای دانش پیشرفته روز نباشد و سبب اشتغال‌آفرینی نشود مشکلات اقتصادی کشور را حل نکرده و مفید نخواهد بود.

,

تاکید بر مقوله تولید در یک دهه اخیر، توجه بسیاری از نخبگان، مسئولان و دست اندرکاران را بر این مقوله مهم و کارساز به همراه داشته است. مقام معظم رهبری به عنوان دیده‌بان آگاه انقلاب اسلامی با بینش دقیق نسبت به افق آینده کشور که توسعه، پیشرفت و آبادانی را برای آن به همراه دارد بر موضوع مهم «تولید ملی» تاکید داشته‌اند.

,

اگر بخواهیم در جهت تحقق شعار امسال گامی برداریم، گام اول را باید دانشگاه‌ها بردارند. چرا که دانشگاه های کشور این زیست بوم جدید را شکل دادند و در طول چند سال گذشته شاهد افزایش تصاعدی مراکز نوآوری و فناوری و رشد و دانش بنیان بودیم و از طرف دیگر محصولات قابل عرضه دانش بنیان به شدت در حال رشد است که اینها معمولا متکی بر سرمایه های دانشگاهی و شرکت های دانشگاهی هستند.

,

به عنوان مثال دانشگاه حکیم سبزواری با داشتن مرکز رشد و انتقال فن آوری با بیش از 34 شرکت فعال در حال رشد و 5 شرکت دانش بنیان و همچنین راه اندازی مرکز کارآفرینی و نو آوری استعداد بسیار خوبی برای عملیاتی کردن بخشی از این شعار دارد.

,

هرچند که این موضوع حمایت جدی از ایده ها و دانشجویانی که دارای پتانسیل علمی و فناوری قوی دارند را می طلبد؛ صد البته نباید از حمایت های واقعی دولت و ساختارهای قانون گذاری را از نظر دور کرد.

,

یکی دیگر از راههای تسهیل و تقویت تولیدهای اشتغال آفرین بر پایه دانش بنیان رفع محدودیت ها و مشکلات فراروی شرکت‌های دانش بنیان و صندوق های خطرپذیری است که با حمایت های مادی و مالی می توانند در کوتاه مدت علاوه بر بازگشت سرمایه اشتغال قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

,

لزوم بالا بردن ظرفیتهای آموزشی وپژوهشی در تمامی بخشها، بکارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف تولید، صدور مجوزهای واگذاری تسهیلات و برخورد قاطع با قاچاق کالا می تواند نقش بسیار اساسی برای تحقق شعار سال داشته باشد.

,

عملیاتی شدن قانون حمایت از صندوق های پژوهش و فناوری ها با توجه به تصویب آن در قانون بودجه ۱۴۰۱ می تواند از دیگر راههای تحقق این شعار باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه