اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل سیاسی:

ایران، قدرت اتصال کشورهای اجلاس بریکس به بازارهای بزرگ جهانی را دارد/ نگاه به شرق شتاب جدیدی به اقتصاد ایران داده است

ایران، قدرت اتصال کشورهای اجلاس بریکس به بازارهای بزرگ جهانی را دارد/  نگاه به شرق شتاب جدیدی به اقتصاد ایران داده است
کمالی با بیان اینکه توازن در ارتباط با کشورهای دارای قدرت، شتاب جدیدی به اقتصاد ایران داده است گفت: کشور ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود می تواند اتصال دهنده کشورهای عضو اجلاس بریکس به بازارهای بزرگ جهانی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید کمالی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس بریکس، رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران بریکس شرکت و سخنرانی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کمالی افزود: بریکس به عنوان اقتصادهای نوظهور جهان، شامل چین، روسیه ،هند، برزیل و آفریقای جنوبی است که نکته قابل تامل این که در این اجلاس از کشورهای منطقه غرب آسیا صرفاً فقط از ایران دعوت شده است.

,

وی ادامه داد: رئیس جمهور کشورمان بیان داشتند که ایران به عنوان کشوری با تاریخی پربار از حضور فعال در ابتکارات بین المللی آمادگی دارد همه ظرفیت های خود را برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاشته و به شریک قابل اتکا جهت اتصال بریکس به گلوگاه های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی تبدیل کند، دولت سیزدهم در موازات مذاکرات وین برای خنثی‌سازی تحریم‌ها دیپلماسی فعال اقتصادی و تعامل با همسایگان و دیگر سازمان‌های بزرگ منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

,

به گفته این کارشناس ارشد مسائل سیاسی، برخلاف دلباختگان غرب‌زده در دولت قبل که مسیر پیشرفت را فقط در تعامل با آمریکا و غرب می دانست، دولت سیزدهم در این زمینه مسیر موازنه را در پیش گرفته است، یعنی هم مذاکرات وین را در چارچوب خودش دنبال می کند و هم مسیر تعامل را همسایگان را همزمان دنبال می کند.

,

کمالی تصریح کرد: گزینه نگاه به شرق و کشورهای همسایه و مستقل یا قدرت های بزرگ اقتصادی شتاب جدیدی به اقتصاد ایران داده است که رشد ۵ درصدی در پایان سال ۱۴۰۰ و صادرات غیر نفتی ۴۷ میلیارد دلاری در هفت ماه شروع به کار دولت سیزدهم و همچنین افزایش ۱۰ میلیارد دلاری نسبت به همه سال ها و حکومت های قبلی و عبور تراز تجاری ایران از مرز ۱۰۰ میلیارد دلاری رکورد جدید فروش و درآمد نفتی و پتروشیمی از جمله آنهاست.

,

وی گفت:حائز اهمیت در خصوص این چند اقتصاد بزرگ این است که علاوه  بر همکاری‌های اقتصادی گذشته شرایط جدید ناشی از جنگ اوکراین بر ضریب و سرعت تعاملات آنها با ایران افزوده است، چین برای ترانزیت کالا به اروپا که روی مسیر های روسیه متمرکز بود، اکنون باید از خاک ایران عبور کند و روسیه برای واردات اقتصادی خود با جهان نیازمند فصل جدیدی از همکاری های راهبردی با ایران در ترانزیت انرژی، اقتصاد، تکنولوژی، کریدور شمال به جنوب، همکاری های سیاسی و امنیتی ، منطقه‌ای و بین المللی است.

,

کارشناس ارشد مسائل سیاسی هرمزگان با بیان اینکه هند که دارای بازار بزرگی است، گفت: نیازمند تعامل اقتصادی دوجانبه با ایران است و اکنون بیشتر از گذشته نیازمند کریدور ترانزیتی از چابهار به آسیای مرکزی یا به اروپا از خاک ایران دارد.

,

کمالی خاطرنشان کرد: برزیل به عنوان کشوری که در آمریکای لاتین ودر  کنار آمریکا قرار دارد، برای ایران بسیار قابل اهمیت است و از مدت‌ها قبل شریک تجاری مهم و راهبردی برای ایران در آمریکای لاتین بوده است و ایران نیز افزون بر همکاری های اقتصادی و سیاسی به دنبال روش های نفوذ مختلف در آمریکای لاتین می باشد.

,

وی با بیان اینکه  آفریقای جنوبی از نظر ژئوپلتیک و قرار گرفتن در بین قاره های آسیا و اروپا و وجود ۴ آبراه استراتژیک دریایی ( کانال سوئز،تنگه جبل الطارق،باب المندب و دماغه) اهمیت ویژه‌ای به این قاره داده است، ابراز کرد: آفریقای جنوبی یک کشور غنی و ثروتمند از لحاظ منابع و ذخایر معدنی است و غنای و ظرفیت عظیم اقتصادی دارد و نمی تواند در سیاست خارجی ایران نادیده گرفته شود.

,

کارشناس ارشد مسائل سیاسی هرمزگان اظهار کرد: ظرفیت های اقتصادی منطقه‌ای و قدرت دفاعی و نظامی ایران به گونه‌ای است که معادلات منطقه و جهان بدون حضور و نظر ایران قابل رفع نیست و این نگاه متوازن ایران در سطح منطقه فصل جدیدی در روابط اقتصادی در دولت سیزدهم را آغاز کرده که همین رشد اقتصادی ۵ درصدی و ۴۷ میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی گوشه ای از این برکات است.

,

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه بسیار مهم است تبادلات تجاری دوجانبه با کشورهای همسایه با پول واحد همان کشورهاست که می تواند دلار را از چرخه مبادلات تجاری خارج کند و راه دور زدن تحریم‌ها را نیز هموارتر سازد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه