اخبار داغ

اقتصاددان اردبیلی:

حضور ایران در بریکس، حضور مقتدرانه در عرصه جهانی با حفظ استقلال سیاسی است

حضور ایران در بریکس، حضور مقتدرانه در عرصه جهانی با حفظ استقلال سیاسی است
کارشناس مسائل اقتصادی به حضور ایران در بریکس اشاره کرد و گفت: این حضور ضمن ناکام کردن برنامه انزوای ایران توسط آمریکا، حضور مقتدرانه ایران در عرصه های جهانی و نقش افرینی در تصمیم سازی های جهانی با حفظ اسقلال سیاسی را فراهم کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر محمد حسن زاده اقتصاددان اردبیلی در گفتگو با سبلان ما ، به حضور ایران در اجلاس بریکس اشاره کرد و گفت: کشورهای توسعه یافته  با راه اندازی اجلاسیه های بین المللی در واقع به فکر تامین منافع خود هستند اما اجلاس بریکس که در ان کشورهای در حال توسعه یافته حاضر  است اغلب به فکر تامین منافع کشورهای در حال توسعه و مشارکت در تصمیم سازی های جهانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما, سبلان ما,

اقتصاددان اردبیلی به اجلاسیه های « جی 7»، «او.ای.سی.دی» اشاره کرد و گفت: اتخاذ تصمیمات در این نشست ها و اجلاسیه ها در عرصه جهانی و عموما به نفع کشورهای توسعه یافته است، کشورهای  اروپایی در کنار امریکا و کانادا تصمیم گرفته اند فرایند تصمیم گیری در این اجلاسیه ها در راستای تامین منافع  کشورهای توسعه یافته سوق داده شود و با اتخاذ مقررات و مناسبات به آن سمت می روند.

,

وی به بیان تفاوت اجلاس بریکس با سایر اجلاسیه ها پرداخت و گفت: تفاوت ماهوی اجلاسیه بریکس در مبنای ایجاد این اجلاسیه است، چراکه بریکس با محوریت کشورهای در حال توسعه ایجاد شده و اعضای ان عمدتا کشورهایی چون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند، کشورهایی که معتقد  به ایجاد مجموعه هایی هستند که با تعامل و همفکری  هم در راستای توسعه حرکت کنند.

,

حسن زاده به چارچوب اجلاسیه بریکس اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو این اجلاسیه نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند با اینکه هرکدام به تنهایی نمی توانند در معادلات جهانی نقش اساسی ایفا کنند در کنار هم  از قدرت بالای تصمیم گیری در عرصه جهانی برخوردار خواهند شد و می توانند با حضور قدرتمندانه خود در عرصه  های بین المللی  معادلات جهانی را با چالش رو به رو کنند.

,

وی با بیان اینکه اعضای بریکس به جز روسیه همه از جمله کشورهای در حال توسعه هستند، گفت: اعضای بریکس به دنبال تامین منافع همه کشورهای عضو  اجلاسیه برای پیشرفت و توسعه هستند از این جهت حضور در این اجلاسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

,

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: امروز ایران اسلامی علی رغم میل کشورهای اروپایی و امریکا در این اجلاسیه حاضر است تا نشان دهد ایران اسلامی علی رغم همه تحریم ها و فشارهای جهانی در انزوا قرار نگرفته  و با حضور در این اجلاسیه مهم در تصمیم سازی های بزرگ جهانی نیز تاثیر گذار است.

,

وی تصریح کرد: ایران با حضور در اجلاسیه بریکس همه اهداف آمریکا در راستای انزوای ایران در جهان را خنثی کرده و در کنار کشورهای در حال توسعه به پیشرفت جوامع جهانی  کمک می کند.

,

حسن زاده در بخش دیگری از سخنان خود به سرنوشت کشورهای  همچون کره جنوبی که  جهت توسعه با آمریکا متحد شده اشاره کرد و گفت: این کشور در راستای هماهنگی با سیاست های آمریکا استقلال سیاسی خود را از دست داده و آویزان امریکا است در حالیکه ایران اسلامی با حضور در بریکس ضمن حفظ استقلال سیاسی خود با حضور در مناسبات جهانی ضمن طی مسیر پیشرفت و تعالی در تصمیم سازی های بزرگ جهانی نیز مشارکت  و ایفای نقش می کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه