اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

کارمزد بانکی با هدف جلوگیری از فرارهای مالیاتی افزایش یابد

کارمزد بانکی با هدف جلوگیری از فرارهای مالیاتی افزایش یابد
مجید گودرزی گفت: اگر قانونی مصوب کنیم که کارمزد بانکی را افزایش دهد، قادر خواهیم بود با فرارهای مالیاتی مقابله کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید گودرزی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، اظهار داشت: بدون‌شک اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از ایرانی‌ها مالیات گریزترند و چون اقتصاد آنها براساس سود تعریف شده است، بیشتر از ما به‌دنبال سود بدون ریسک هستند. اما چرا آنها مالیات می‌دهند و نمی‌توانند از سوداگری در بخش‌های مختلف اقتصاد مثل مسکن درآمد نجومی مثل ما کسب کنند؟ یا اینکه چرا نظام بانکی آنها با سود کمتر از یک درصد هم سودهده است و ما با سودهای سرسام‌آور، بانک‌های زیان‌ده داریم؟ چرا آنها با وجود فقر منابع طبیعی، ثبات اقتصادی بیشتری دارند؟ چرا آنها احتکار و گرانفروشی ندارند؟ بازرسان آنها چگونه بدون مراجعه به انبارهای کشورشان از موجودی انبار کالاهای بدون کم و کاست مطلع می‌شوند؟ یا اینکه چرا پولشویی در بسیاری از این کشورها ممکن نیست؟

وی افزود: آنها تنها یک راهکار کلان دارند. نرخ مالیات آنها از کارمزد بانکی کمتر است و اخذ پول نقد صرفه اقتصادی ندارد. آنها معافیت مالیاتی به این شکل که ما داریم ندارند و تقریباً همه مالیات می‌دهند. منبع درآمد بانک‌ها کارمزد است نه سود بانکی.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در اروپا خارج کردن پول از اقتصاد به هر نحوی مستوجب تنبیهاتی است، خاطرنشان کرد: اگر ما قانونی را مصوب کنیم که کارمزد بانکی بالاتر از نرخ سود بانکی باشد و پول نقد از جامعه جمع شود، در چند دقیقه قادر خواهیم بود گردش مالی هر شخصی را در هر کجای کشور رصد کنیم.

گودرزی بیان داشت: صندوق‌های الکترونیکی متصل به حساب افراد می‌تواند گرانفروشی، کم‌فروشی، احتکار و مجموع تخلفات نظام توزیع را در کسری از ثانیه نشان دهد و بساط بازرسی‌های گسترده برچیده می‌شود و مستندات برای اعمال قانون قوی‌تر و معتبرتر می‌شود. از سوی دیگر و مهمتر از همه نرخ سود بانکی کاهش شدیدی خواهد داشت، اما درآمد بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: مالیات‌ستانی بسیار راحت و مؤدیان مالیاتی به اندازه تمام ساکنان کشور افزایش پیدا می‌کند. با وجود کاهش نرخ مالیات، میزان مالیات دریافتی افزایش خواهد یافت و هزینه مالیات‌ستانی هم به شدت کاهشی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سوداگری در این طرح و فرار مالیاتی ممکن نیست و با پرداخت کارمزد بالاتر از نرخ مالیات، عملاً فرار مالیاتی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. با این برنامه گردش مالی افراد، اعتبارسنجی آنها و انواع برنامه‌های مالیاتی و حمایتی قابل اجراست. ما نیازمند تحول در نظام پولی و مالی کشور بر اساس تغییر در نرخ سود و نرخ مالیات هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه