اخبار داغ

ضرورتی انکارناپذیر؛

فرزندآوری؛ نیاز قطعی ایرانِ فردا/ ارائه تسهیلات به خانواده‌های چند فرزند

فرزندآوری؛ نیاز قطعی ایرانِ فردا/ ارائه تسهیلات به خانواده‌های چند فرزند
در حالی رسانه‌های غربی، مروج پروژه کاهش جمعیت هستند که ارائه مشوق‌ها و رفع موانع فرزندآوری می‌تواند کشور را از این بحران نجات دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، موضوع افزایش جمعیت و جلوگیری از کاهش فرزندآوری مسئله‌ای حیاتی و مهم است که طی سال های گذشته رهبر معظم انقلاب بر این مهم تاکید ویژه ای داشتند، موضوعی که همه متولیان و دستگاه ها باید با عزم و اراده جدی و ارائه کارهای کارشناسی از کاهش جمعیت جلوگیری نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

اگرچه در نگاه اول، زوج ها مسئله مشکلات اقتصادی را اولین بهانه برای عدم تمایل به فرزند آوری عنوان می کنند اما طبق گفته کارشناسان درصد زیادی از زوج ها مشکل اقتصادی ندارند ولی به دلایلی غیر از این مسئله، فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند.

,

در دهه ۷۰ شعار زندگی بهتر با فرزند کمتر متاسفانه به قدری در بین مردم نفوذ کرد که پس از چند سال در همه خانوارها این امر مشاهده شد و امروز خانواده هایی هستند که تنها یک فرزند را در زندگی بهتر می دانند و به همین تک فرزندی اکتفا می کنند.

,

,

, ,

این در حالیست که سرمایه اجتماعی و مولفه قدرت هر کشور نیروی انسانی است اما وقتی کاهش جمعیت رخ دهد می تواند به تهدیدی جدی برسد، اگرچه طی سال های گذشته و وقتی زنگ خطر کاهش جمعیت نواخته شد، مشوق هایی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شد اما طی سال های گذشته بسیاری از این مشوق ها رنگ واقعیت نداشته و در حد شعار و وعده باقی ماند.

,

در حال حاضر جمعیت کشور بیش از ۸۴  میلیون نفر است که طبق آخرین سرشماری حدود ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال، ۲۵.۱ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال و ۴۴.۸ درصد جمعیت میان سال هستند، در سال گذشته طبق آمارها، میزان موالید در کشور رشد هفت دهم درصدی داشته و یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۲ نوزاد در کشور متولد شدند ولی نیاز است که این رقم رشد قابل قبولی داشته باشد.

,

ارائه تسهیلات به خانواده های چند فرزند

, ارائه تسهیلات به خانواده های چند فرزند, ارائه تسهیلات به خانواده های چند فرزند,

در نخستین جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان لرستان اعلام شد که میزان موالید از ۳۶ هزار واقعه تولد به ۲۵ هزار و ۴۱۵ نفر رسیده که در این جلسه برنامه ریزی و هماهنگی برای اجرای مشوق ها انجام شد.

,

در این جلسه قرار شد برای تولد فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان به مدت ۴۸ ماه، فرزند سوم ۶۰ میلیون به مدت ۶۰ ماه، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان به مدت ۷۲ ماه، فرزند پنجم به بالا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شود تا بخشی از مشکلات در این حوزه برطرف گردد.

,

اما این تنها بخشی از مشوق های اعلام شده برای طرح افزایش جمعیت است و علاوه بر این مشوق ها، اختصاص زمین برای ساخت مسکن نیز در نظر گرفته شده است.

,

,

, ,

لزوم همکاری دستگاه ها برای ارائه مشوق ها

, لزوم همکاری دستگاه ها برای ارائه مشوق ها, لزوم همکاری دستگاه ها برای ارائه مشوق ها,

فریبا ولی پوری مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اولین جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور دستگاه ها در استانداری لرستان برگزار شد، در راستای افزایش جمعیت، موانع فرزندآوری که ۲۱ مورد بود، شناسایی و برنامه ریزی شده تا با رفع این موانع و مشکلات بتوان بحران جمعیت را از کشور دور کرد.

,

وی افزود: این طرح در قالب ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به دستگاه ها ابلاغ شد لذا در همین راستا و با توجه به جلسه ای که در استانداری برگزار شد، قرار شد طی این ماه همه فرمانداری ها نسبت به برگزاری جلسه در شهرستان اقدام نمایند و اجرای آن توسط دستگاه ها اجرایی و الزامی است.

,

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان تصریح کرد: طی سال های گذشته با روند کاهش جمعیت همراه بودیم و می طلبد با توجه به نقش موثر جمعیت در یک کشور، همه دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند تا از مرحله بحران خارج شویم.

,

,

, ,

رومشکان بیشترین موالید را در استان دارد

, رومشکان بیشترین موالید را در استان دارد, رومشکان بیشترین موالید را در استان دارد,

ولی پوری عنوان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، متولدین دهه ۶۰ برای فرزندآوری تنها هفت سال دیگر امکان فرزندآوری دارند که در واقع فرصتی است تا با ارائه مشوق ها، تعداد فرزندان خانواده های این دهه افزایش یابد.

,

وی با اشاره به بررسی موالید در استان بیان کرد: طبق آمارها در استان لرستان، رومشکان بیشترین موالید را داشته که لازم است با برنامه ریزی و تسریع در امر مشوق ها، سایر شهرستانها نیز در راستای افزایش فرزندآوری اقدام نمایند.

,

حمایت جدی دولت و مجلس برای مشوق های فرزندآوری

, حمایت جدی دولت و مجلس برای مشوق های فرزندآوری, حمایت جدی دولت و مجلس برای مشوق های فرزندآوری,

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به سیاست های افزایش جمعیت، اظهار داشت: تفاوت است میان آن رویکردی که می گفت سه فرزند به بالا در خانواده از دریافت یارانه و امکانات محروم هستند، تا رویکردی که اعلام کرده نه تنها سه فرزند به بالا یارانه دریافت می کنند بلکه امتیازات بیشتری را دریافت می نمایند.

,

,

, ,

وی افزود: اصل تفاوت این دو رویکرد، نشان دهنده افق روشن و چشم اندازی امید بخش است و دولت و مجلس، همه هم و غم خود را برای این مهم به کار گرفته است.

,

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته شاید به دلیل تنگناها و مشکلات اقتصادی، دولت نتواند امتیازی را که بیان می کند و هدفگذاری نموده، تماما محقق کند اما این بیان و نگاه و رویکرد حاکی از اعتقاد و باور دولت و مجلس به اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای افزایش فرزندآوری در کشور است.

,

گودرزی گفت: با توجه به حیاتی بودن این مسئله که در حوزه تولید، اقتدار، استقلال و امنیت ملی موثر است و از نگاه راهبردی سهم بسزایی در آن حوزه ها دارد، حتما دولت سیزدهم و مجلس یازدهم توجه ویژه و حمایت‌هایی را در این راستا در نظر گرفته و خواهد گرفت.

,

اجرای دقیق این طرح با هدف خروج از بحران کاهش جمعیت می تواند کشور را از این مسئله نجات دهد که همه دستگاه ها باید عزم و اراده جدی داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه