اخبار داغ

بررسی نقش کسب‌وکار مردم الوند در مردمی‌سازی اقتصاد؛

سیاست گذاری نهادها در تسهیل مجوزها کافی نیست/ لزوم استانداردسازی مشاغل خانگی

سیاست گذاری نهادها در تسهیل مجوزها کافی نیست/ لزوم استانداردسازی مشاغل خانگی
هرچند صدور مجوز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم سه روزه شده است، اما کارآفرینان همدانی صدور مجوز را به تنهایی راهگشای گره بیکاری نمی دانند، بلکه معتقدند ارائه خدمات در کنار دادن مجوز می تواند مشکلات بین کارگران و کارفرمایان را حل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، قدم های بزرگ دولت سیزدهم برای مردمی کردن اقتصاد برای فعالین این عرصه کاملا مشهود است؛ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» یکشنبه هشتم اسفندماه در نشست هیأت دولت، یکی از موانع جدی کارآفرینی و تولید را تعلل در صدور مجوزهای کسب‌وکار عنوان کرد و با اشاره به «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» به‌عنوان شعار امسال تأکید کرد «هرگونه تعلل در صدور مجوزهای کسب‌وکار موجب توقف تولید و نارضایتی زیاد می‌شود.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

رئیس جمهور بارها با تاکید فراوان صدور مجوزهای کسب و کار را یکی از اقدامات مهم در حوزه اشتغال بیان کرده و در این راستا دولت اقدامات مهم و اساسی برداشته است.

,

سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سرعت مجوز مشاغل خانگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 30 برابر افزایش یافته است.

,

استان همدان که از دیرباز زبانزد کدبانوهای ایرانی بوده و به نحوی در تهیه تشریجات و شیرینی جات مشهور هستند حالا در کسب و کارهای خانگی نیز همچنان می درخشند.

,

هر فعالیتی مردمی تر شود، پابرجاتر می ماند

, هر فعالیتی مردمی تر شود، پابرجاتر می ماند, هر فعالیتی مردمی تر شود، پابرجاتر می ماند,

اما از هر چه بگذریم هر آنچه که مردمی باشد و از دل فعالیت ها و تلاش مردمان این سرزمین به پا خواسته باشد بدون شک پابرجاترست.

,

قرارگاه مردمی شهید هاشمی که از سال 63 توسط شهید هاشمی تاسیس گردید تابتواند در راستای اشتغال و حمایت از خانواده های بد سرپرست، بی سرپرست، خود سرپرست و بهبود یافتگان از بیماری اعتیاد قدم بردارد، حالا با گسترش مشاغل خانگی به وج خود رسیده تا جایی که ادارات و شرکت های خصوصی برای جذب از افراد کار آزموده این مجموعه برای تدریس یا جذب استفاده می کنند.

,

جمیله فاضلی، یکی از فعالین در این قرارگاه به خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: تنها حسن مجموعه قرارگاه مردمی بودن آن است.

,

وی افزود: قرارگاه شهید هاشمی حدود 2000 فرصت شغلی برای خانواده های نیازمند ایجاد گرده است که مشاغل خانگی برای سهولت کار و در دسترس بودن ایجاده شده است.

,

فاضلی با بیان اینکه کار در منزل برای خانواده ها بصورت رایگان آموزش داده می شود گفت: افراد و خانواده ها در این قرارگاه توانمندی پیدا می کنند و چه بسا افرادی که با گرفتن وام  کسب و کار جدید بادر آمد مستقل برای خود ایجاد می کنند.

,

وی با تاکید بر اینکه قرارگاه مردمی است و سودی برای خود دریافت نمی کند گفت: اجرت کارها و دریافت پاداش ها در این مجموعه نسبت به سایر قسمت ها بیشتر است.

,

, ,

فاضلی پرداخت وام های قرض الحسنه اشتغال زائی را یکی دیگر از اقدامات دانست و گفت: قرارگاه شهید هاشمی به سه روش توسط صاحبان مشاغل حمایت می شود و متاسفانه ارگانهایی که باید کمک حال باشند کار خود را بر دوش این مجموعه می اندازند، چرا که روزانه مراجعات زیادی از مسئولین و متولیان اشتغال داریم.

,

وی با بیان اینکه 10 رشته مشاغل خانگی فعال داریم افزود: سه رشته خیاطی، قالیبافی و میناکاری فعال و شاغالین زیادی را به خود اختصاص داده اند و جزو شغل های پایدار ما هستند، چرا که پایدار بودن حرفه حرف اول را برای اشتغال می زند و شغل های تهی و خالی گره ای باز نمی کنند.

,

وی با اشاره به اینکه کارگاه های بسته بندی محصولات غذایی و عرق گیری گیاهی داریم گفت: این کارگاه ها در نقاط مختلف چون سنگستان، سرخ آباد، شهرک مدنی، قاسم آباد مستقر هستند و 60 نفر در این کارگاهها مشغول فعالیت است.

,

سیاست گذاری دولت در تسهیل مجوز کافی نیست

, سیاست گذاری دولت در تسهیل مجوز کافی نیست, سیاست گذاری دولت در تسهیل مجوز کافی نیست,

فاضلی سیاست گذاری دولت در دادن صدور مجوزهای کسب و کار را کافی ندانست و گفت: باید باید مسائل بین کارگر و کارفرما حل شود که چاره آن دادن خدمات دولت در کنار تسهیل مجوزات کسب و کار است.

,

وی افزود: بسیاری از افراد را داریم که مجوز کسب و کار را دریافت و در زیر زمین منزل خود به طور پنهانی کاری را شروع کرده اند، در حالیکه با ارائه خدمات کسب و کارهای پنهانی می توانند با قدرت و توان مردمی در سطح شهر فعالیت کنند.

,

فاضلی تاکید کرد: سازمان هایی چون صنعت و معدن و تعاون زمانی که بودجه ای در اختیار دارند باید از گروه های جهادی استفاده کنند نه اینکه بعد از اتمام بودجه از این نیروها به صورت رایگان انتظار خدمت رسانی داشته باشند چرا که باید از تمام کمیته ها و کارگروه ها و صاحبان کسب و کار حمایت شود.

,

غلامحسین تقوی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: در سال 1401حدود 73 پرونده  به تعداد 155 نفر با مبلغ 29 میلیارد تومان به بانکها اعلام شده که 7 پرونده به مبلغ 500 میلیون تومان به نتیجه رسیده است.

,

, ,

مشاغل خانگی باید استانداردسازی شوند

, مشاغل خانگی باید استانداردسازی شوند, مشاغل خانگی باید استانداردسازی شوند,

وهب مختاران، مدیر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان نیز در این خصوص به خبرنگار عصرهمدان؛ اظهار داشت: مشاغل خانگی یکی از طرح های اجرایی است که برای آموزش اشتغال خانگی باید حتما یک سری دوره ها طی شود تا استاندارد سازی صورت گیرد.

,

وی افزود: صنایع دستی با توجه به اینکه خانمها معمولا از آن ها استقبال می کنند، در صدر آموزشهاست. همچنین پوشاک؛ چرا که زیر مجموعه های مستعد را در بخش خصوصی و دولتی ایجاد و در نهایت منجر به اشتغال خانگی می شود.

,

مختاران تاکید کرد: برای تابستان آموزش های ویژه تر دیده می شود و یک سری آموزش ها برای فرزندان و خانواده های زندانیان است.

,

مدیر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان افزود: صنایع پوشاک و غذایی بیشترین استقبال را بین مشاغل دارند و جزو پرمخاطب ترین ها هستند چرا که در بخش خصوصی و دولتی نیز کاربرد دارد.

,

, ,

مختاران گفت: در حوزه آقایان نیز خودرو و تاسیسات استقبال خوبی دارند و هزینه کلاسها معمولا رایگان است، چرا که فقط هزینه و گواهینامه کشوری پرداخت می شود.

,

وی تاکید کرد: برای طرح مهارت بنیان برای افرادی است که آموزش داده و ایده و طرح جدید دارند. به این علت است تا رقابت بازار را بدست آورند و زمینه شروع فعالیت را با ورود به کارگاه ها و کار آموزش و تولید انجام دهند که و به هرحال باید حمایت بیشتر صورت پذیرد تا از فعالیت نوپاها حمایت شود.

,

اسماعیل قهرمانی رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ افزود: همدان هم مانند سایر استانهای کشور صدور تاییدیه شغلی که شامل اکثر رشته های مشاغل خانگی (حدودا ۴۹۰رشته) می شود، به صورت آنی انجام می شود به نحوی که متقاضی پس از ثبت نام در سامانه و بارگذاری مدارک و موافقت با شرایط دریافت تاییدیه شغلی  در همان لحظه تاییدیه شغلی صادر می گردد.

,

صنایع پوشاک و مواد غذایی، بیشترین استقبال در بین مشاغل خانگی

, صنایع پوشاک و مواد غذایی، بیشترین استقبال در بین مشاغل خانگی, صنایع پوشاک و مواد غذایی، بیشترین استقبال در بین مشاغل خانگی,

وی افزود:  در مورد حدود ۲۰ مورد از رشته های مربوط به جهاد کشاورزی که عمدتا مرتبط با مواد غذایی هستند و نیاز به تاییدیه بهداشتی دارد مجوز  ظرف سه روز صادر می گردد.

,

, ,

قهرمانی تاکید کرد:  از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۱۶۴۷ مورد مجوز به صورت مستقل  و تعداد ۷۸مورد  مجوز به صورت پشتیبان  صادر شده است.

,

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۸۸نفر به مبلغ ۱۱۵۰۷۰ میلیون ریال از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شدند.

,

وی گفت: بیشترین درخواست برای رشته های قالیبافی  خیاطی پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی، تایپیست و محصولات چرمی می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه