اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان:

دعوت از آیت‌الله رئیسی به بریکس، نشان دهنده فهم شرق از قدرت ایران است/ ایران به عنوان قطب قدرت غرب آسیا نقش چشمگیری در تثبیت اجلاس بریکس دارد

دعوت از آیت‌الله رئیسی به بریکس، نشان دهنده فهم شرق از قدرت ایران است/ ایران به عنوان قطب قدرت غرب آسیا نقش چشمگیری در تثبیت اجلاس بریکس دارد
استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بریکس، ریشه در فهم شرق از جایگاه قدرت ایران و نشانه شکست تمام تلاش‌های قطب‌های قدرت غرب در انزوای سیاسی و اقتصادی ایران دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید فرشید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص دعوت رئیس‌جمهوری چین از آیت‌الله رئیسی برای سخنرانی در اجلاس بریکس اظهار داشت: دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بریکس در چهارچوب تلاش برای تثبیت قطبیت اقتصادی در شرق قابل تفسیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه جهان به سمت یک ساختار دو - چند قطبی در حرکت است، خاطرنشان کرد: یعنی چند قدرت بزرگ در شرق و چند قدرت بزرگ در غرب، نحوه صف‌آرایی بازیگران عمده بین‌المللی را تعیین می‌کنند.

,

جعفری افزود: در این میان با عنایت به عناصر تشکیل‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران، طبیعی است که جایگاه این بازیگر اصلی غرب آسیا در چندقطبی شرق، تعریف شود.

,

استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: قطب‌های قدرت شرق در قالب بریکس و بریکس پلاس باید واجد 3 ویژگی عمده باشند تا بتوانند از عنوان قدرت‌های در حال ظهور اقتصادی، عبور کرده و حضور خود را به‌صورت رسمی از بُعد تاثیرگذاری بر فرآیندهای سیاسی و اقتصادی اعلام کنند.

,

وی با بیان اینکه این 3 ویژگی شامل توانمندی مادی بالا، فکر و اندیشه تاثیرگذار و نفوذ لازم در نهادهای بین‌المللی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب قدرت منطقه غرب آسیا نقش چشمگیری می‌تواند در تثبیت این 3 ضلع ویژگی، ایفا کند.

,

جعفری افزود: جمهوری خلق چین و مقامات آن به خوبی این وجه از جمهوری اسلامی ایران را درک کرده‌اند در حالی که قطب‌های قدرت غرب از فهم جایگاه ایران در سلسله مراتب قدرت بین‌المللی عاجز هستند و سعی در انزوای سیاسی و اقتصادی آن دارند اما شرق به این موضوع واقف است.

,

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان افزود: از این رو، دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بریکس، ریشه در فهم شرق از جایگاه قدرت ایران و نشانه شکست تمام تلاش‌های قطب‌های قدرت غرب در انزوای سیاسی و اقتصادی ایران دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه