اخبار داغ

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اعلام کرد؛

انشعاب ۱۶۵ مشترک خانگی بد مصرف قطع شد/ آغاز عملیات رفع تنش آبی در روستاها

انشعاب ۱۶۵ مشترک خانگی بد مصرف قطع شد/ آغاز عملیات رفع تنش آبی در روستاها
عباسعلی گریوانی گفت: در خراسان شمالی در حال حاضر ۴۰ درصد از مشترکان خانگی آب در مناطق شهری و ۹۰ درصد از مشترکان خانگی آب در مناطق روستایی بیش از الگوی مصوب آب مصرف می‌کنند که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف اخطار و قطعی انشعاب مشترکان بد مصرف اجرایی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباسعلی گریوانی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: تداوم کم بارشی ها، خشکسالی ها همچنین عدم رعایت الگوی مصرف و فقدان مدیریت بهینه در مصرف آب از سوی مشترکان، تهدید و قطع آب  در ساعات اوج مصرف را جدی خواهد کرد.

گریوانی در ادامه با بیان اینکه در خراسان شمالی ۹۳ درصد از مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان، مشترکان خانگی هستند، عنوان کرد: در حال حاضر، در برخی از مناطق شهری استان سرانه مصرف آب شرب به ازای هر فرد از مشترکان خانگی شهری در طول یک شبانه روز۲۵۰ تا ۲۸۵ لیتر و در برخی دیگر از مناطق شهری استان سرانه مصرف آب شرب به ازای هر فرد ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر در شبانه روز است.

وی افزود: این در حالی است که الگوی استاندارد سرانه مصرف هر فرد باید ۱۶۰ تا ۱۸۵ لیتر در شبانه روز باشد که البته در کشورهای توسعه یافته این سرانه مصرف به ازای هر فرد ۱۴۰ لیتر در شبانه روز است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی عنوان کرد: به طور کلی، در حال حاضر ۶۰ درصد از مشترکان مناطق شهری شرکت آب و فاضلاب استان زیرالگوی استاندارد ( زیر ۱۶۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر فرد) از شبکه آبرسانی، آب شرب مصرف می کنند و ۴۰ درصد دیگر از مشترکان مناطق شهری این شرکت نیز بیش از متوسط سرانه مصرف کشوری، آب شرب استفاده می کنند.

وی گفت: برآورد بر این است که این مشترکان شهری پر مصرف علاوه بر مصرف معمول آب شرب همچنین برای آبیاری باغچه، شستشوی حیاط و معابر همچنین پرکردن استخر نیز از آب شرب شهری استفاده می کنند.


جبران نیاز آب مشترکان پر مصرف با مازاد مشترکان مصرف بهینه

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جبران نیاز آب مشترکان پر مصرف با مازاد مشترکان مصرف بهینه, جبران نیاز آب مشترکان پر مصرف با مازاد مشترکان مصرف بهینه,

گریوانی تصریح کرد: در حال حاضر مازاد مصرف آب ۴۰ درصد از مشترکان پر مصرف مناطق شهری با بهینه مصرف کردن ۶۰ درصد دیگر از مشترکان شهری استان جبران می شود.

وی درباره سرانه مصرف مشترکان روستایی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف آب مصوب در کشور برای هر فرد ساکن در مناطق روستایی ۱۱۴ تا ۱۱۵ لیتر در شبانه روز است، با این وجود، در خراسان شمالی ۹۰ درصد از مشترکان روستایی بیش از این الگوی مصوب آب مصرف می کنند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: میزان مصرف آب در مناطق روستایی در ماه های گرم سال حتی به حدود ۴۰۰ لیتر آب به ازای هر فرد در شبانه روز می رسد.

وی تصریح کرد: در مناطق روستایی، مشترکان علاوه بر مصرف آب شرب، آب در اختیار را برای آبیاری باغچه های منازل و برای دام های خود نیز بهره برداری می کنند.

گریوانی در ادامه با بیان اینکه اقدامات فرهنگی به منظور آگاه سازی مشترکان بر نحوه درست رعایت الگوی مصرف آب و استفاده بهینه از آب شرب در دسترس هموراه در حال اجرا است، تاکید کرد: با این وجود، تا زمانیکه قیمت گذاری آب واقعی نشود، اقدامات فرهنگی بازدارنده نخواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که مشترکان با چه میزان از مصرف آب مشمول اخطار و یا قطعی آب می شوند؟ اعلام کرد: الگوی وزارت نیرو برای اخطار و یا صدور قطعی آب، حجم مصرف هر مشترک خواهد کرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: درصورتیکه حجم مصرف هر مشترک آب در طول یک دوره ۴۰ تا ۴۵ روزه بیش از ۱۵ متر مکعب باشد و این میزان مصرف ادامه دار بشود، مشترک مشمول دریافت اخطار و درصورت عدم رعایت نیز مشمول قطعی آب می شود.

وی خاطرنشان کرد: حجم مصرف مطلوب آب برای هر مشترک در طول یک دوره ۴۰ روزه، هفت متر مکعب و حجم مصرف قابل قبول برای هر مشترک در طول یک دوره ۴۰ روزه نیز تا ۱۵ متر مکعب است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


قطع انشعاب ۱۶۵ مشترک بد مصرف در استان 

,
, قطع انشعاب ۱۶۵ مشترک بد مصرف در استان , قطع انشعاب ۱۶۵ مشترک بد مصرف در استان ,

گریوانی اعلام کرد: این شرکت از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای مشترکان پر مصرف مناطق شهری استان سه هزار و ۷۵۶ فقره اخطار کتبی ارسال کرده که از این تعداد، انشعاب ۱۶۵ مشترک بد مصرف که الگوی مصرف را رعایت نمی کردند، قطع و جمع آوری شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای مشترکان مناطق روستایی استان نیز درصورتیکه الگوی سرانه مصرف آب را رعایت نکنند ارسال اخطار و قطعی انشعاب آب را برای آنان اعمال خواهیم کرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، به روستاهای دارای تنش آبی در استان نیز اشاره و اظهار کرد: در استان ۳۱۲ روستا به علل کم بارشی ها، شبکه فرسوده انتقال آب، ظرفیت کم مخازن ذخیره آب و عدم اتصال به تاسیسات و شبکه آبرسانی دچار تنش آبی بودند که طی چند سال اخیر با اقدامات عمرانی همچنین و حفاری چاه های آب، تنش آبی این مناطق به ۲۳۸ روستا کاهش یافت.

وی گفت: در حال حاضر به طور کلی برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از روستاییان خراسان شمالی با تانکرها آبرسانی انجام می شود.

در عین حال، گریوانی اعلام کرد: به طور کلی، در حال حاضر برای رفع تنش آبی در مناطق روستایی استان، پروژه عمرانی آبرسانی روستایی در دست اجرا است.

وی گفت: در همین راستا، سال گذشته میان شرکت آب و فاضلاب استان با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی به منظور رفع تنش آبی مناطق روستایی استان قرارداد اجرای چهار پروژه محرومیت زدایی با صرف ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی، امضا و آغاز شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه دوره اجرای این پروژه ۳۰ ماهه است، افزود: چهار ماه از آغاز اجرای آن سپری شده است.

گریوانی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این پروژه اقدامات عمرانی در ۱۰۷ روستا برای تامین آب پایدار مناطق روستایی استان انجام خواهند شد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه