اخبار داغ

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد:

پایان اپیدمی به معنای پایان بیماری نیست

پایان اپیدمی  به معنای پایان بیماری نیست
شریفی، معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد، با تاکید بر اینکه پایان اپیدمی به معنای پایان بیماری نیست، گفت: بیماری کرونا پس از پایان اپیدمی آن وارد فاز آندمیک می شود و در این مرحله، این بیماری به عنوان یک بیماری بومی شناخته خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود شریفی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به شرایط کشور در زمان کرونا اظهار کرد: بعد از شیوع سویه امیکرون خوشبختانه هم شدت بیماری و هم موارد ابتلا به بیماری کاهش چشمگیری داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، سیر نزولی در آمار مبتلایان، درمان سرپایی، بستری و مرگ و میر بسیار امیدوارکننده بود اما مهمترین مسئله ای که در بیماری های ویروسی همانند کرونا وجود دارد، جهش های ژنتیکی آن است و نباید این مورد را نادیده گرفت.

,

 معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به جهش ژنتیکی در ویروس کرونا و پدید آمدن سویه امیکرون, عنوان کرد: اگر سویه امیکرون را یک سویه نجیب و نسبتا خوب در نظر بگیریم که برخلاف ابتلای بالا، میزان مرگ و میر پایینی به نسبت سویه های دیگر داشت، می توان احتمال داد که در آینده با سویه هایی رو به رو باشیم که شدت بیماری زایی آن بیشتر باشد و منجر به شعله‌ور شدن مجدد اپیدمی شود.

,

وی با تاکید بر اینکه پایان اپیدمی به معنای پایان بیماری نیست، افزود: بیماری کرونا پس از پایان اپیدمی آن وارد فاز آندمیک می شود و در این مرحله این بیماری به عنوان یک بیماری بومی شناخته خواهد شد که به این معناست که هر ساله شاهد موارد ابتلا و حتی مرگ و میر ناشی از آن خواهیم بود اما با شدتی بسیار کمتر و مانند بیماری آنفولانزا در کشور خواهد شد.

,

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به کم شدن محدودیت ها از طرف ستاد کرونا، اظهار کرد: این کاهش محدودیت ها از طرف ستاد کرونا با توجه به کاهش موارد ابتلا و فوتی ها در کشور، قابل پیش بینی بود اما این کاهش محدودیت ها به معنای زیرپا گذاشتن شیوه نامه های اجرایی در مکان های سر بسته نیست و الزام استفاده از ماسک در مکان های باز برداشته شده است.

,

شریفی افزود: بر اساس مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا، لازم است تمام ایرانیان بالای ۱۲ سال در سال ۱۴۰۱ یک دوز دیگر واکسن کرونا برای تقویت سیستم ایمنی خود در برابر سویه های احتمالی در آینده، تزریق کنند.

,

وی با اشاره به همکاری مردم استان یزد با کادر درمان در تزریق واکسن کرونا، گفت: حدود ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار دز واکسن در استان تزریق شده که در گروه سنی بالای ۱۲ سال، پوشش واکسیناسیون نوبت اول حدود ۹۵ درصد و پوشش دو نوبت واکسن در گروه سنی اعلام شده حدود ۸۵ درصد است.

,

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با تاکید بر  لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا در گروه سنی بالای ۱۸ سال، تصریح کرد: برای گروه سنی بالای ۱۸ سال بر اساس اعلام ستاد کرونا، تزریق دز سوم الزامی است و در این راستا پوشش واکسیناسیون  در حدود ۴۰ درصد محاسبه شده است. همچنین پوشش واکسن نوبت اول واکسن کرونا در گروه ۱۲-۵ سال کمتر از ۲۰ درصد است  که این خود جای نگرانی دارد و اگر سویه جدیدی از کرونا انتشار یابد، این افراد به شدت در معرض خطر ابتلا هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه