اخبار داغ

شمارش معکوس برای جمع آوری پل های مرده

شمارش معکوس برای جمع آوری پل های مرده
در سطح شهر تهران پل های فلزی موقت زیادی وجود دارند که بشدت فرسوده شده و سال هاست که از عمر مفید آن ها سپری شده است ،پل هایی مانند پل حافظ ،پل کالج و پل چوبی ،هر یک از این پل ها و محل های اطراف آن دارای تاریخ و خاطرات فراوانی است.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سطح شهر تهران پل های فلزی موقت زیادی وجود دارند که بشدت فرسوده شده و سال هاست که از عمر مفید آن ها سپری شده است ،پل هایی مانند پل حافظ ،پل کالج و پل چوبی ،هر یک از پل ها و محل های اطراف آن دارای تاریخ و خاطرات فراوانی است.

 

1. پل چوبی

پل چوبی پلی است در مرکز شهر تهران این پل در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان سپاه واقع شده است و دسترسی میدان سپاه به میدان بهارستان را امکان پذیر می سازد.پیش از این که شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد. یکی از این دروازه‌ها، دروازه شمیران بود با خندق‌هایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن‌، از پلی چوبی استفاده می‌شد. امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست‌، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.در زمان های قدیم در خیابان‌های اطراف  این پل فروشگاه‌های عرضه‌ پارچه مبلی، پارچه پرده‌ای، چوب و الوار قرار داشته و از سال‌های دور هم به‌عنوان بورس بازار چوب‌فروش‌ها و پهنه نجاری‌ها شناخته می‌شد، اما در سال‌های اخیر بیشتر کارگاه‌ها به حاشیه جنوب شرقی در جاده خاوران منتقل شدند.
پل چوبی در سال های نخست دهه پنجاه توسط مهندسان بلژیکی و به صورت موقت بنا شد،سال هاست که از عمر مفید این بنا می گذرد و این پل در این سال ها پذیرای کامیون ،اتوبوس های شهری ،ترافیک های شدید شهری و بار های سنگینی بوده است. عکس: محمد صادق پدرام

 

, , , , , , , , , , , , , ,

 

 

2. پل حافظ با تقاطع طالقانی

این پل قدمتی حدود 50 سال دارد و حدود سال های 1350 تا 1353 ساخته شده است ، طبق نظر کارشناسان هزینه نگهداری پل ها باید سالیانه یک تا چهار درصد هزینه ساخت همان پل در همان سال باشد.در تمام دنیا برای نگهداری از سازه های شهری باید استاندارد هایی رعایت شود تا بتوانند نسبت به علائم هشدار آن ها آگاه شده و رفع خطر کنند .

, , , , , ,

 

 

3.پل کالج

این پل مانند مابقی پل ها فلزی بوده و از عمر مفید این پل نیز گذشته است ،پل کالج در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان حافظ قرار دارد و مانند دیگر پل ها پذیرای بار های سنگینی است .پیش از احداث این پل این محل بورس بزاز های تهران بود و آوازه ی خاصی داشت که بعد از احداث پل کسبه کم کم آن محل را ترک کردند.

, , , , , , , ,

4.پل روشندلان

پل روشندلان نسبت به پل های دیگر قدمت کمتری داشته و در سال 1388 بنا شده است وضعیت این پل نسبت به پل های دیگر بهتر است اما همچنان نیازمند نگهداری و رفع فرسودگی است.

, , , , , , , ,

 

در آخر باید بیان کرد که پل های فلزی در اصل پل هایی موقت هستند و عمر مفید آن ها کوتاه است. این پل ها نیاز به نگهداری فروانی داشته و بهتر از پیش از بروز حوادث جبران ناپذیر فکری برای بازسازی و نگهداری استاندارد آنها کرد.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه