اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

افزایش تعداد وکلا به کمیت و کیفیت وکالت کمک می‌کند

افزایش تعداد وکلا به کمیت و کیفیت وکالت کمک می‌کند
علی سعدوندی گفت: اگر تعداد وکلا افزایش پیدا کند کیفیت وکالت هم افزایش خواهد یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی سعدوندی، استاد اقتصاد و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، با اشاره به ضرورت افزایش تعداد وکلا در کشور اظهار داشت: ما به اندازه کافی در کشور فارغ‌التحصیل رشته حقوق تربیت کرده‌ایم، ولی تعداد افرادی که پروانه وکالت در کشور دارند به مراتب کمتر از فارغ‌التحصیلان حقوق است، البته حقوق‌دانان و فارغ‌التحصیلان حقوق خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند و فقط خدمات آنها محصور به خدمات وکالت نیست بلکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان حقوق در شرکت‌ها به عنوان کارشناس حقوقی استخدام می‌شوند یا در دفاتر ثبت اسناد حضور پیدا می‌کنند و همچنین در قوه قضائیه و دادگستری، لذا حوزه فعالیت فارغ‌التحصیلان حقوق بسیار متنوع است و تنها به خدمات وکالت محدود نمی‌شود.

وی افزود: ولی واقعیت این است که اگر نسبت به جمعیت اگر می‌خواهیم در نظر بگیریم تعداد وکلای ما بسیار اندک است و حتماً باید جامعه آماری وکلا در کشور افزایش یابد و این مسئله یک ضرورت انکارناپذیر و مهم به شمار می‌رود.

کارشناس اقتصادی در این رابطه ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد من فکر نمی‌کنم شاهد بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان حقوق باشیم اما متأسفانه در حال حاضر تعداد بیکاران در میان فارغ‌التحصیلان حقوق بسیار افزایش یافته و بخش قابل توجهی از آنها با مشکل کار مواجه هستند.

سعدوندی عنوان کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه مجوز افزایش جذب فارغ‌التحصیلان حقوق از طریق آزمون وکالت صادر شود و ما باید در این زمینه همانند کشورهای دیگر عمل کنیم و من فکر می‌کنم به اندازه کافی در این زمینه تقاضا وجود دارد.

وی درباره تأثیر افزایش تعداد وکلا در کشور بر کیفیت وکالت گفت: برخی فکر می‌کنند اگر تعداد وکلا افزایش یابد، از کیفیت کاسته خواهد شد اما این باور اشتباهی است که با آن مواجه هستیم. درصورتی‌که اگر تعداد وکلا افزایش پیدا کند کیفیت وکالت هم به تبع آن افزایش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر شغل وکالت در ایران به یک بازار کاملاً انحصاری تبدیل شده و باید این انحصار به طور کامل شکسته شود. در حالی که بسیاری از وکلای فعال در کشور اصلاً وقت کافی برای رسیدگی به تمام پرونده‌ها را ندارند اما با این حال تن به افزایش تعداد وکلا در کشور نمی‌دهند! وقتی تقاضای خدمت برآورده نشود، این به ضرر جامعه خواهد بود. اگر تقاضای خدمت اجابت شود به معنای این است که سطح رفاه جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

سعدوندی انحصار به وجود آمده در بازار وکالت را ناشی از اختلاف برداشت می‌داند و در همین رابطه گفت: متأسفانه وکلای ما به این سیستم عادت کرده‌اند و نمی‌دانند اگر وسعت خدمات حقوقی افزایش پیدا کند به تبع آن قدرت کانون وکلا و قدرت وکلای کشور افزایش پیدا خواهد کرد و اعتبار وکلا و اعتبار نهاد وکالت در جامعه تقویت می‌شود و اگر کیفیت و کمیت خدمات حقوقی توسعه یابد به نفع خود وکلا خواهد بود و جالب اینجاست که درآمد وکلا هم افزایش می‌یابد، چون وکلای فعلی فقط به یک سری افراد خاص خدمات می‌دهند و ۹۰ درصد پرونده‌های قضایی از خدمات وکلا محرومند.

وی به تنوع نهادهای برگزارکننده آزمون وکالت اشاره کرد و بیان داشت: اگر چندین نهاد آزمون وکالت را برگزار کنند شرایط بهتر خواهد شد. البته من پیشنهاد می‌کنم تعارض منافع هم از بین برود و همانند کشورهای دیگر قوه قضائیه آزمون وکالت را مستقیماً برگزار کند نه کانون وکلا.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه