اخبار داغ

اعتیاد، بلایی خانمان‌سوز؛

غول اعتیاد در کمین جوانان است/ نقش مهم خانواده‌ها در پیشگیری و آگاه‌سازی

غول اعتیاد در کمین جوانان است/ نقش مهم خانواده‌ها در پیشگیری و آگاه‌سازی
اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجنماعی است که عوارض ناشی از آن بخش‌های مختلف جامعه بشری را درگیر کرده و زمینه‌ساز آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، بدون شک اعتیاد، خانمان سوزترین آسیب اجتماعی در جامعه است که همه ابعاد زندگی فرد را درگیر می کند، فرد معتاد نه تنها خود را در این منجلاب گرفتار می کند بلکه همه اعضای خانواده به نوعی از ترکش های بمب اعتیاد در امان نمی مانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

گرایش افراد مختلف به مواد مخدر به عوامل زیادی بستگی دارد و افتادن در دام اعتیاد زن و مرد، سن و سال، فقیر و غنی نمی شناسند بلکه با کوچکترین لغزش، فرد را در گودال اعتیاد رها می کند و در واقع همه زندگی و عمر فرد معتاد از بین می‌رود.

,

گاهی اعتیاد به مواد مخدر از یک قلیان ساده و یا یک نخ سیگار آن هم به صورت تعارفی از سوی دوستان آغاز می شود و در اینجاست که قدرت نه گفتن می تواند بزرگترین عامل نجات انسان از دام اعتیاد باشد، کم نیستند افراد معتادی که به گفته خودشان با یک تعارف اینگونه زندگی و عمر خود را دود کردند.

,

به نظر می رسد افزایش آگاهی و آموزش به افراد خصوصا در سنین پایین و به والدین می تواند راهکاری اساسی برای دور ماندن نوجوانان و جوانان از اعتیاد باشد چرا که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و تنوع مواد مخدری که طی سال های اخیر گسترش یافته، سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است.

,

,

, ,

اعتیاد، بلایی که از یک تعارف آغاز می شود

, اعتیاد، بلایی که از یک تعارف آغاز می شود, اعتیاد، بلایی که از یک تعارف آغاز می شود,

علیرضا رخشان رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری و آسیب اجتماعی است که چند بُعدی است و عوامل مختلفی از جمله خانواده، جامعه و دوستان می توانند در گرایش فرد به مواد مخدر اثرگذار باشند.

,

وی افزود: البته کسانی که استعداد آسیب پذیری بیشتری در این راستا دارند اگر در شرایط مناسب قرار نگیرند، زودتر در دام اعتیاد گرفتار می شوند، اینکه گفته شود اعتیاد مختص افرادی خاص و حاشیه نشین است درست نیست چرا که مشاهده می شود افرادی مرفه و یا دارای تحصیلات هم به دلایلی از جمله عدم آگاهی در این مسیر گرفتار شده اند.

,

رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد تصریح کرد: وقتی فرد برای بار اول مواد مخدر را تجربه می کند به دلیل جنبه آسیب پذیری که مغز دارد، دوباره برای مصرف همین مواد داوطلب می شود و به مرور تکرار مصرف و وابستگی را به گونه ای ایجاد می کند که به یک رویه تبدیل می شود.

,

رخشان گفت: ممکن است بار اول فرد فقط برای تفریح از مواد مخدر استفاده کند ولی سبب می شود تا فرد ترغیب شود تا دوباره استفاده نماید و همین سبب می شود تا رفته رفته بدن و مغز مقاومت کند و فرد معتاد شود.

,

وی با اشاره به تغییر مواد مخدر از سنتی به صنعتی افزود: در گذشته افراد بیشتر از مواد مخدر سنتی استفاده می کردند ولی امروزه مواد مخدر با تنوع بیشتر گسترش یافته اند که محرک و توهم زا بوده و به این سمت رفته که شیوع بیشتر شده، تنوع مواد افزایش یافته و سن اعتیاد هم کاسته شده است.

,

رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد با اشاره به مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اگرچه طی این سالها اقداماتی برای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته ولی لازم است که آسیب شناسی شود و پیشگیری بیشتر مد نظر قرار گیرد.

,

رخشان تصریح کرد: در همین راستا انجمنی از معتادان بهبود یافته تشکیل شده که دارای تجربه های موفقی هستند اما در مرکز تی سی، فردی که از اعتیاد خسته شده با میل و آگاهی خود مراجعه می کند و طی دوره تعریف شده چند ماهی اقدام به زندگی گروهی می کند.

,

ایجاد اشتغال بعد از بهبود از اعتیاد

, ایجاد اشتغال بعد از بهبود از اعتیاد, ایجاد اشتغال بعد از بهبود از اعتیاد,

وی بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد افرادی که به مرکز تی سی مراجعه کرده اند تا دوسال دارای پاکی هستند و ۴۰ درصد افراد هم پاکی طولانی مدت دارند اما این مدت پاک بودن از اعتیاد منوط به بعد از این مرحله است که باید مقدماتی فراهم شود تا شرایط برای مراجعه دوباره فرد به مواد فراهم نشود.

,

رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد با اشاره به ایجاد اشتغال بعد از بهبود از اعتیاد، گفت: یکی از عواملی که سبب می شود فرد بهبود یافته، مجدد به سمت اعتیاد برود بیکاری است که با ارائه تسهیلات و فراهم کردن شرایط کار، می توان این افراد را از مواد مخدر دور نگه داشت.

,

رخشان خاطرنشان کرد: اگر بهبود یافتگان از تی سی در دو سال اول بعد از ترک اعتیاد مورد حمایت قرار گیرند، می توانند مدت زمان بیشتری دارای پاکی پایدار باشند.

,

,

, ,

فعالیت ۳۳ کمپ ترک اعتیاد در لرستان

, فعالیت ۳۳ کمپ ترک اعتیاد در لرستان, فعالیت ۳۳ کمپ ترک اعتیاد در لرستان,

ذبیح اله نادمی معاون پیشگیری بهزیستی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: در استان لرستان ۳۳ کمپ ترک اعتیاد با مجوز فعالیت می کنند که سالانه افراد زیادی با مراجعه به این کمپ ها، اعتیاد را ترک می کنند.

,

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات در بحث اعتیاد، پیشگیری است که در این راستا طرح هایی برای اجرا در دستور کار قرار گرفته که بیشتر با محوریت آگاهی بخشی به خانواده معتادان با هدف اینکه سایر اعضای خانواده در دام اعتیاد گرفتار نشوند، برگزار می شود.

,

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از اعتیاد، ترویج مهارت نه گفتن است که این آموزش را در مدارس و به طرق مختلف به دانش آموزان ارائه داده شده تا بتوانند در صورت تعارف مواد مخدر با نه گفتن، خود را نجات دهند.

,

نادمی گفت: با توجه به اینکه اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی بوده لازم است که همه دستگاه ها پای کار باشند تا با راهکارهای لازم بتوان با هدف پیشگیری از اعتیاد اقدام کرد.

,

نقش محیط خانواده در سلامت فرزندان

, نقش محیط خانواده در سلامت فرزندان, نقش محیط خانواده در سلامت فرزندان,

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: مسائل اجتماعی زیادی در زمینه اعتیاد برای نوجوانان و جوانان وجود دارد، مهمترین عامل و فاکتوری که در این زمینه وجود دارد محیطی است که نوجوان در آن رشد می کند چه محیط خانواده، خویشاوندی، محله اجتماعی و چه دوستان که می توانند در سبب گرایش افراد دخیل باشند.

,

وی افزود: در زمینه خانوادگی، محیط رشد، طرز تفکر، نوع ارتباط اعضای خانواده بسیار مهم است که دسته اول، برخی خانواده ها فکر می کنند با محدود کردن بچه ها می توانند آنها را در سلامت نگهدارند و دسته دیگر خانواده ها می گویند اگر محدودیت ایجاد کنیم این نوجوان حریص می شود و گرایش آنها بیشتر می شود اما هر دو در مسیر اشتباه هستند.

,

جامعه شناس تصریح کرد: محدودیت های زیادی سبب می شود تا نوجوان با قرار گرفتن در کوچکترین اجتماعی در یک محیط با هم سالان خود، فریب بخورد به خاطر اینکه فکر می کنند یک آزادی و رهایی را تجربه کردند و از سوی دیگر وقتی آزادی زیادی داده شود یک سری قُبح ها از بین می رود و همین هم مشکل ساز است.

,

پرچی خاطرنشان کرد: شرایط محیط خانواده باید متناسب باشد و نوعی آزادی به شرط نظارت و کنترل کردن بسیار مهم است، کسانی که خود والدین قلیان می کشند وقتی بچه در این محیط باشد قطعا اصرار می کند که آن را تجربه کند و همین حرکت گام اول برای ورود به اعتیاد است و کم کم در بین خانواده و دوستان هم استفاده از قلیان عادی می شود و زمینه سازی برای اعتیاد است.

,

وی بیان کرد: از این طرف فضای خانواده را داریم که نگرش آنها چگونه بوده و بهتر است باور محور باشیم که قطعا بچه ها هم با این فکر اقدام می کنند.

,

,

, ,

خط و مشی متعادل در تعامل با فرزندان

, خط و مشی متعادل در تعامل با فرزندان, خط و مشی متعادل در تعامل با فرزندان,

جامعه شناس اظهار داشت: محیط به شدت بر ما اثر گذار است و وقتی فرد در یک محله ای باشد که آسیب اجتماعی زیاد باشد، احتمال گرایش به سمت مواد مخدر بیشتر است، همچنین فضای فرهنگی هم در این میان اثرگذار است به طوری که وقتی فیلم هایی پخش شود که اسطوره گرایی از افراد بزهکار را نشان می دهد و یا در این فیلها نوجوانان را به برخی حرکات هنجار شکنانه سوق می دهد و در نهایت آن را به عنوان اسطوره معرفی می کند، این سبب طغیان حرکات نامناسب می شود.

,

پرچی گفت: شبکه های اجتماعی می توانند فرد را به سمت استفاده از این مواد سوق دهند که باید آموزش و آگاهی از خطرات این مواد مخدر افزایش یابد و خانواده ها می توانند در این راستا اقدام خوبی داشته باشند و خط و مشی متعادل در تعامل با فرزندان، برای آگاه سازی ضروری است.

,

وی بیان کرد: قلیان کشیدن در خانواده، زمینه را برای گرایش به اعتیاد فراهم می کند که باید بساط آن جمع شود.

,

با توجه به اینکه خانواده نقش مهمی در سلامت فرزندان دارد نیاز است که خانواده ها برای در امان ماندن نوجوانان از بلای اعتیاد آنها را آگاه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه