اخبار داغ

چین و روسیه از عضویت ایران در بریکس حمایت کردند

چین و روسیه از عضویت ایران در بریکس حمایت کردند
سخنگوی وزارت امورخارجه چین با اشاره به ابراز تمایل ایران به عضویت در بریکس، اعلام کرد کشورش از روند افزایش عضو و گسترش همکاری های "بریکس پلاس" به شکل فعالانه حمایت می کند. وزیر امور خارجه روسیه نیز ایران را میزبانی شایسته و ارزشمند برای عضویت در بریکس دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درخصوص تمایل جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در بریکس، ایران را کشوری شایسته نامزدی این گروه دانسته و گفته است که عضویت تهران در بریکس، ارزشمند خواهد بود. وی گفت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد مهم ترین موضوع این است که روند مقدماتی برای توسعه گروه بریکس آغاز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش تارنمای رسمی وزارت امور خارجه چین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور در تازه ترین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تاس درخصوص ابراز تمایل ایران و آرژانتین برای عضویت در بریکس گفت: گفت ما متوجه شدیم بسیاری کشورها از جمله ایران و آرژانتین برای پیوستن به بریکس ابراز تمایل کردند. به عنوان رئیس دوره‌ای سال جاری بریکس، چین فعالانه از روند گسترش و افزایش عضوپذیری بریکس و گسترش همکاری "بریکس پلاس"  حمایت می‌کند.

,

وی همچنین افزود چین به همراه سایر شرکای بریکس با قاطعیت  پیرامون پیشرفت روند گسترش این گروه ، کار خواهد کرد و بدین ترتیب شرکای بیشتری به خانواده بریکس ملحق خواهند شد. 

,

جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین خواستار عضویت در بریکس هستند که چین و روسیه در تازه ترین موضع گیری های رسمی، از تمایل عضویت هر دو کشور حمایت کرده اند.

,

گروه بریکس در حال حاضر متشکل از پنج قدرت اقتصادی نوظهور جهان شامل چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است. نام این گروه، یک کلمه اختصاری برگرفته از حروف اول نام پنج کشور عضو کنونی آن است.

,

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز جمعه گذشته در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس پلاس که به میزبانی چین برگزار شد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

,

 

,

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه جمعه گذشته (3 تیر) برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی پویا و به سبب برخورداری از قابلیت‌های فراوان در حوزه‌های انرژی، ترانزیتی، تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین کانون‌های توجه در این نشست بود.

,

رهبران بریکس در اجلاس اخیر درباره گسترش این کارگروه هم صدا شدند و از گفتگو درباره استانداردها و روندهای این گسترش حمایت کردند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه