اخبار داغ

گلستان در مسیر توسعه رشد ۸ درصدی؛

احیاء اقتصاد در پساروحانی

احیاء اقتصاد در پساروحانی
مسئولان صنعت استان گلستان معتقد هستند که گلستان می‌تواند به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسد اما یکی از نیازهای آن همراهی همه جانبه دستگاه‌های اجرایی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ گرچه هنوز هم واحد‌های صنعتی از قطعی برق یک روزه به منظور مدیریت بار در پیک مصرف گلایه دارند ولی خاطرشان جمع است که دیگر محصولشان به دلیل قطعی برق نابود نمی‌شود و تنها در یک روز نیاز است که مدیریت مصرف بار داشته باشند.

در استان گلستان بحران بی‌برقی و جیره‌بندی سهمیه انرژی با جداول فشرده خاموشی به پایان رسیده و صدای تکاپوی چرخه تولید در شهرک‌های صنعتی استان شنیده می‌شود و این مهم نوید بخش آن است که استان به رشد هشت درصدی اقتصادی برسد؛ موضوعی که رضا شهمرادی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان نیز به آن اذعان می‌کند و می‌گوید: رشد هشت درصدی اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه همه دستگاه‌های استان پای کار باشند.

شهمرادی بیان کرد: برای تحقق این رشد بخشی از کار مربوط به شهرک‌های صنعتی است، بحث سرمایه در گردش بسیار حائز اهمیت است و نسبت به سال‌های گذشته تسهیلات سرمایه در گردش برای واحد‌های صنعتی چند برابر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
,

, ,

وی افزود: اگر سرمایه در گردش برای این واحد‌های صنعتی تمدید شود و دستگاه‌های مرتبط دیگر مثل مالیات و تأمین اجتماعی همکاری داشته باشند قطعا رشد هشت درصدی اتفاق خواهد افتاد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۲۶ واحد فعال در سطح شهرک‌های صنعتی داریم و ۸۱۶ واحد آن بهره بردار هستند که ظرفیت اشتغال این واحد‌ها ۱۵ هزار و ۳۸۶ نفر برآورد می‌شود.

شهمردای بیان کرد: این واحد‌ها در ۳۷۰ هکتار با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۶۵ میلیارد تومان مشغول فعالیت هستند و از این تعداد ۶۲۶ واحد فعال داریم که ۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر اشتعال دارند.

وی افزود: متأسفانه ۱۹۰ واحد صنعتی راکد داریم که سه هزار و ۵۶۸ اشتغال از دست رفته به دلیل راکد بودن این واحد‌های صنعتی شاهد هستیم.

از اظهارات صنعتگران شهرستان بندرگز چنین برمی‌آید که پیگیری‌های انجام شده برای اصلاح رویه خاموشی‌های بلندمدت در این شهرک نتیجه بخش بوده و فعالان اقتصادی گرچه هنوز از قطعی برق گلایه‌مند هستند ولی از اینکه در حین کار مجبور به تعطیلی کارگاه به دلیل قطعی خارج از برنامه برق نیستند رضایت دارند.

در این شهرک روز‌های دوشنبه برق مدیریت بار می‌شود ولی بنا به گفته برخی از این فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته حتی قطعی برق باعث خسارت‌های سنگین مالی نیز به آن‌ها شده است و نمونه آن می‌توانیم به شرکت دیوار پوشش دیوار پارت اشاره کرد که به دلیل قطعی برق در سال ۹۹ بیش از ۷۰۰ میلیون تومان زیان دیده است.

عمرانی فرد، مدیرعامل شرکت کیمیا روکش گرگان که از سال ۹۳ راه‌اندازی شده نیز می‌گوید: نزدیک ۱۰۰ نفر نیرو به صورت ۲۴ ساعته در این شرکت فعالیت دارند و نیرو‌هایی به صورت غیرمستقیم با تولیدات این شرکت مرتبط هستند و اشتغالزایی زیادی را این شرکت به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت کیمیا روکش گرگان تاکید کرد: در حال حاضر با ظرفیت کامل کار می‌کنیم ولی مشکلاتی داریم که‌امیدواریم با همت افراد مسئول برطرف شود و جدیترین مسأله ما مشکل قطع برق است و وقتی برق یک مجموعه را قطع می‌کنید ظرفیت تولید کاهش پیدا می‌کند و این مسأله باعث افزایش قیمت تولید می‌شود و این مسأله زیان‌هایی را برای شرکت به همراه دارد.

امیر مداحی، مدیر شرکت یاس پلاست شمال نیز می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه زیرساخت است، مثل مشکلات قطعی برق که در تابستان باعث زحمت برای ما است و راندمان کار را پایین می‌آورد و به دستگاه‌های ما آسیب می‌رساند و امثال براساس برنامه‌ریزی انجام شده شرایط بهتری داریم.

مداحی بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها در حوزه نقل و انتقالات مالی در صادرات با مشکل رو به رو هستیم، به لطف خدا و تلاش همکاران در این صنعت جزء یک شرکت پیشرو در کشور هستیم، ‌امیدواریم مشکلات زیرساختی هرچه زودتر برطرف شود.

سرپرست سازمان صمت گلستان در این باره می‌گوید: خوشبختانه با برنامه‌ریزی انجام شده بی‌نظمی‌ها در سنوات گذشته در قطعی برق شاهد نیسیتم و مدیریت شده فعالیت‌های صنایع پیش می‌رود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


 

, ,
,

حسن‌زاده بیان کرد: با توجه به کمبود برقی که در کشور وجود دارد مجموعه صمت با توانیر تفاهم نامه‌ای داشته تا بتواند بخشی از برق مورد نیاز صنعت را تأمین کند و بتواند از این طریق در زیرساخت‌های کشور نقش داشته باشیم.

وی بیان کرد: حمایت از ساخت داخل نیز از دیگر سیاست‌های ما به می‌شود و با این سیاست در سال گذشته ۱. ۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد، در حوزه رشد اقتصادی نیز در آخرین آمار رشد ۹ ماهه سال گذشته نزدیک به ۳.۴ درصد بوده و در حوزه خدمات رشد اقتصادی به ۵.۷ رسیده است.

از دیگر مشکلات این واحد‌های صنعتی موضوع واردات بی‌رویه بود، میرزایی یکی از تولیدکنندگان در شهرک صنعتی بندرگز می‌گوید: تولید‌کننده دیوار پوشش هستیم ولی واردات بی‌رویه جلوی تولید ما را می‌گیرد و هنوز جلوی واردات ورق‌های سیمای الیاف دار گرفته نشد و تنها تعرفه وضع شده ولی شاهد آن هستیم که در کشور کامپوزیت‌های سیمانی با ۵ درصد تعرفه وارد می‌شود و این مسأله به تولید ما آسیب می‌زند.

میرزایی گفت: ما یک شرکت دانش بنیان هستیم مشکلات زیادی داریم که باید برطرف شود و در حالی که در استان این مشکلات وجود دارد از استان سمنان پیشنهاد می‌دهند که طرح توسعه خود را به آنجا ببریم و پنج هکتار به ما زمین می‌دهند.

گرچه بار مشکلات واحد‌های صنعتی کمتر شده ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد، امسال را مقام معظم رهبری تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مزین کردند و این مهم وظیفه مسئولان را در قبال واحد‌های تولیدی و صنعتی دوچندان می‌کند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه