اخبار داغ

یک استاد حوزه:

بخشش و انفاق مهمترین مؤلفه‌های اخلاقی امام جواد(ع) است/سیره زندگی ابوجعفر بهترین الگو برای نسل جوان

بخشش و انفاق مهمترین مؤلفه‌های اخلاقی امام جواد(ع) است/سیره زندگی ابوجعفر بهترین الگو برای نسل جوان
حجت الاسلام والمسلمین قاسم صالحی گفت: یکی از مشهورترین لقب های امام نهم، «جواد» به معنی بخشنده است، آن حضرت در صفت بخشندگی و سخاوت مانند پدران بزرگوارش، نمونه و زبانزد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین قاسم صالحی استاد حوزه در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی شخصیتی امام محمدتقی(ع) جواد بودن به معنای سخاوتمندی و بخشش فراوان است، ایشان در جهت دستگیری از نیازمندان و ضعیف‌نوازی از برجسته‌ترین صفات انسانی در جود و کرم برخوردار هستند.
 
وی افزود: امام جواد (ع) در دوران امامت خودشان هم مباحث علمی و نیز محوریت‌های فرهنگی را درک و شاگردان زیادی تربیت کردند، اما آن چیزی که در جایگاه علمی ایشان حائز اهمیت است معرفت و شناختی بوده که ایشان تلاش کردند در سطح جامعه دوران امامتشان فراگیر کنند.
 
این استاد حوزه بیان کرد: از نظر علمی امام جواد (ع) مانند دیگر ائمه دارای علم وسیع و گسترده بودند و هر آنچه که بشریت و مسلمانان به آن نیاز داشتند از جمله مسائل معرفتی، اخلاقی، عملی و رفتاری که همه این مسائل در دین حق قران موجود است، امام به همه این معارف و علوم عالم هستند و علم ایشان اکتسابی، مدرسه ای و حوزه ای نیست بلکه علم لدنی است و از جانب خدا به امام داده شده است.
 
 وی ادامه داد: وقتی امام جواد (ع) در کودکی در یک جلسه علمی که مامون با بزرگترین دانشمند حقوقی و قضایی آن زمان که قاضی القضات بود تشکیل داد، در این مناظره آن فرد از نظر علمی در برابر امام تسلیم شد و علم امامت در این مناظره تجلی پیدا کرد در حالی که امام جواد (ع) از نظر سنی کودکی و یا نوجوان بودند.
 
حجت الاسلام صالحی گفت: حضرت جواد (ع) به عنوان جوان ترین امام شیعه هم در زمانی که به امامت رسیدند و هم به وقت شهادت، سنشان از دیگر اهل بیت (ع) کمتر بود، بنابراین زیبنده است که جوانان به صورت ویژه زندگی امام نهم را مورد مطالعه قرار دهند.
 
وی افزود: آنچه که ما از امام جواد (ع) الگو می‌گیریم، مطالب و احادیث ایشان است که بسیار برای زندگی امروزه ما کارگشاست، احادیثی که در آن راه نجات و مواردی را برای دوری از خسارت و ضرر دنیایی و امور معنوی بیان کرده اند، در کتاب نهج الحیاة یک جلد مخصوص احادیث حضرت بوده که احادیث جامع و کاملی است.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به خصلت جود و سخاوت امام، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی که مردم مشکلات بد اقتصادی را سپری می کنند، خوب است شیعیان متدین و متکفن با تاسی از شیوه و سیره امام جواد به همنوعان وافراد ضعیف جامعه کمک و یاری کنند.
 
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه