اخبار داغ

مطالبات مردم و پاسخ مسئولان؛‌

گلایه بیماران خراسان جنوبی از کمبود دستگاه ام ار آی/ آمار عجیب مسئولان از درخواست‌های غیرضروری ام‌ارآی

گلایه بیماران خراسان جنوبی از کمبود دستگاه ام ار آی/ آمار عجیب مسئولان از درخواست‌های غیرضروری ام‌ارآی
بیماران خراسان جنوبی از کمبود دستگاه ام ار آی در استان گلایه داشته و خواستار پیگیری شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی یکی از استانهای وسیع کشور و دارای ۱۱ شهرستان است. وسعت و پراکندگی استان باعث شده برخی از خدمات رسانی به تمام استان به سختی انجام شود و مردم را با مشکلات فراوانی رو به رو کند. یکی از مسائل بسیار مهم برای مردم خدمات رسانی بهداشتی و درمانی است که لازمه زندگی مردم بوده و کمبود و نبود تجهیزات در شهرستانهای استان دردی مضاعف بر درد بیماری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

کمبود دستگاه ام ار آی در بیمارستانهای خراسان جنوبی موضوعی است که مورد گلایه هم استانی ها است و خواستار رسیدگی شدند. در خراسان جنوبی تنها در بیمارستانهای ولیعصر (عج) و امام رضا (ع) بیرجند و بیمارستان شهدای قاین دستگاه ام ار آی وجود دارد و ۹ شهرستان استان فاقد دستگاه ام ار آی است.

,

بحث تجهیز بیمارستانهای فردوس و طبس به دستگاه ام ار آی چندین سال است که مطرح شده اما تا کنون این امر محقق نشده است.

,

گلایه بیماران از انتظارهای طولانی مدت بیش از یک ماهه برای دریافت نوبت ام ار آی در بیمارستانهای شهر بیرجند از گلایه های مطرح شده است.

,

چاجی یکی از بیماران منتظر در صف انتظار نوبت گیری ام ار آی بیمارستان ولی عصر بیرجند در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: بیش از یک ماه شده در انتظار دریافت نوبت جهت انجام ام ار آی برای گردن هستم.

,

وی افزود: وقتی بیماری برای درمان به پزشک مراجعه میکند و نیار به ام ار آی دارد بهتر است در کمترین زمان نوبت ام ار آی به بیمار داده شود چراکه بعد از گذشت بیش از یک ماه نتیجه ام ار آی نتیجه ای که باید باشد نیست.

,

این بیمار عنوان کرد: کمبود دستگاه ام ار آی در بیمارستانهای استان باعث شده بیماران سایر شهرستانها نیز برای انجام ام ار آی به بیرجند آمده و این مسئله باعث افزایش مدت زمان نوبت دهی میشود.

,

چاجی عنوان کرد: خراسان جنوبی یکی از استانهای کم برخوردار و مرزی کشور است از طرف دیگر مردم این استان به دلیل نوع زندگی و فعالیت های زیادی که دارند همیشه از دردها دست، پا، کمر، گردن و … نالان هستند لذا لازم است دستگاه ام ار آی بیشتری برای بیمارستانهای استان در نظر گرفته و برای کاهش نوبت دهی اقدام شود.

,

وی اظهار کرد: دو شیفت فعال بودن قسمت ام ار آی بیمارستان ولی عصر (عج) با توجه به حجم مراجعات و بیماران زیادی که در انتظار هستند پاسخگو نیست.

,

این بیمار افزود: ظاهرا مراجعات ام ار آی از تمام استان را بین بیمارستانهای امام رضا (ع) و ولی عصر (عج) تقسیم کردند اما باز هم برای دریافت نوبت باید بیش از یک ماه تا ۴۰ روز منتظر بود.

,

زارگزی یکی از بیماران منتظر در نوبت ام ار آی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: بیش از یک ماه شده در نوبت انجام ام ار آی برای ناراحتی از ناحیه پا هستم.

,

وی افزود: من بومی شهرستان درمیان هستم و چون بیمارستان اسدیه به دستگاه ام ار آی مجهز نیست ناچارم برای انجام ام ار آی به بیرجند مراجعه کنم و اینجا هم باید مدت زمان طولانی در انتظار دریافت نوبت باشم.

,

این بیمار اظهار کرد: اگر حداکثر زمان انتظار برای دریافت نوبت ام ار آی ۱۰ روز باشد قابل تحمل است اما اینکه به بیش از یک ماه و حتی بیشتر زمان انتظار نوبت دهی میرسد آدم از ادامه درمان و انجام ام ار آی پشیمان میشود.

,

زارگزی عنوان کرد: از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخواست می‌شود برای تجهیز سایر بیمارستانهای استان به دستگاه ام ار آی پیگیری و اقدام کنند چراکه برای بیماران شهرستانی مراجعه به مرکز استان جهت پیگیری درمان سخت و گاهی اوقات امکان ناپذیر است.

,

دکترعلی اکبر اسماعیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: دستگاه ام‌ارآی یک وسیله تشخیصی تصویربرداری است نه وسیله درمانی که بعضی از بیماران به اشتباه فکر می‌کنند این دستگاه درمانی است.

,

وی افزود: در ارتباط با بحث تشخیص نیز تعدادی از مراجعان فکر می‌کنند تصویربرداری با ام‌ارآی تمام بیماری‌ها تشخیص داده می شود از این جهت برخی از بیماران تصورشان بر این است که باید حتما ام‌ارآی از تمام بدن انجام شود.

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برخی از پزشکان نیز به واسطه اصراری که از طرف بیمار برای نوشتن ام‌ارآی بعمل می اید و برای این‌که رضایت بیمار را جلب کنند علی‌رغم عدم نیاز بیمار به انجام ام‌ارآی آن را برای بیمار درخواست می‌کنند.

,

اسماعیلی عنوان کرد: انجام ام‌ارآی برای برخی از بیماران لازم است و باید انجام شود که پزشک مربوطه نوشته و این یک نیاز واقعی است اما این‌که بیمار پزشک را تحت فشار نوشتن ام‌ارآی بگذارد و همکار پزشک نیز به دلیل جلب رضایت بیمار این اقدام را انجام دهد یک نیاز القایی است.

,

وی اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از ام‌ارآی هایی که برای بیماران نوشته یا درخواست می‌شود نیازهای القایی، غیر علمی و غیر استاندارد است و این سیستم درمانی را با حجم زیادی از درخواست‌ها و ترافیک انجام ام‌ارآی مواجه می‌کند.

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حتی در برخی از موارد درخواست ام‌ارآی توسط متخصصین غیر مرتبط نوشته می‌شود برای نمونه پزشکی که متخصص اعصاب و روان است برای انجام ام‌ارآی از اندامها و مفاصل بیمار هم درخواست می‌دهد.

,

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در اینگونه موارد انجام برخی ام‌ارآی ها در تعهد بیمه نیست و بیمار باید هزینه را از جیب خود بدهد.

,

وی با بیان این‌که در کشور ما مدیریت منابع و تجهیزات استاندارد رعایت نمی‌شود، افزود: درخواست‌های القایی باعث مطالبه غیر ضروری و بیش از حدی می‌شود که می‌تواند منابع ملی ما را هدر بدهد.

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: باید این آگاهی بخشی عمومی را ارتقا دهیم که متاسفانه به دلیل نبود آگاهی از مباحث سلامت و درمان درخواست انجام ام‌ارآی از پزشکان زیاد است و برخی از پزشکان نیز با درخواست های غیر ضروری انجام ام‌ارآی به این مسئله دامن می‌زنند.

,

بیش از ۵۰ درصد درخواست‌های انجام ام‌ارآی غیر ضروری است

, بیش از ۵۰ درصد درخواست‌های انجام ام‌ارآی غیر ضروری است, بیش از ۵۰ درصد درخواست‌های انجام ام‌ارآی غیر ضروری است,

اسماعیلی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی و بررسی‌های میدانی انجام شده در سطح استان بیش از ۵۰ درصد درخواست‌های انجام ام‌ارآی غیر ضروری است.

,

وی افزود: باید با استاندارد سازی و نظام سطح بندی خدمات و فعال کردن گروه های علمی اینگونه درخواست‌ها را علمی و استاندارد سازی کنیم.

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر درخواست انجام ام‌ار‌آی به موقع و درست باشد اصلا ترافیک ام‌ارآی در استان نخواهیم داشت.

,

وجود سه دستگاه ام‌ارآی در خراسان‌جنوبی/ ام ار آی بیمارستان ولی عصر از مدار خدمات خارج شده است

, وجود سه دستگاه ام‌ارآی در خراسان‌جنوبی/ ام ار آی بیمارستان ولی عصر از مدار خدمات خارج شده است, وجود سه دستگاه ام‌ارآی در خراسان‌جنوبی/ ام ار آی بیمارستان ولی عصر از مدار خدمات خارج شده است,

اسماعیلی بیان کرد: در مرکز استان دو دستگاه ام‌ار‌آی در بیمارستان‌های ولی عصر (عج) و امام رضا (ع) داریم که به دلیل مسائل فنی دستگاه ام‌ارآی بیمارستان ولی عصر از مدار خدمات رسانی خارج شده و بیماران جهت انجام ام‌ارآی به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه می‌کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: انجام ام‌ارآی در بیمارستان امام رضا (ع) به صورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل انجام می‌شود و فقط دستگاه چند ساعت در شبانه روز برای سرد شدن خاموش می‌شود.

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این‌که انجام ام‌ار‌آی برای برخی از بیماران زمان زیادی می‌برد، عنوان کرد: برخی از بیماران نیاز به انجام ام‌ارآی قسمت های مختلف بدن دارند که بیش از یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد و این نیز بر ترافیک انتظار می‌افزاید.

,

اسماعیلی بیان کرد: در بیمارستان قاین نیز یک دستگاه ام‌ارآی داریم که بیماران شهرستان قاین و غیر اورژانسی حتی از مرکز استان نیز به آنجا مراجعه می‌کنند.

,

وی افزود: بیماران شهرستان‌های سرایان و فردوس نیز تا زمان تجهیز این شهرستان‌ها به دستگاه ام‌ارآی می‌توانند از دستگاه ام‌ارآی بیمارستان قاین استفاده کنند.

,

پیگیری نصب دستگاه ام‌ارآی برای بیمارستانهای فردوس و طبس

, پیگیری نصب دستگاه ام‌ارآی برای بیمارستانهای فردوس و طبس, پیگیری نصب دستگاه ام‌ارآی برای بیمارستانهای فردوس و طبس,

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای شهرستان‌های غرب استان از سال ۱۳۹۷ مبالغی با کمک خیران جمع آوری و قرار بود دستگاه ام‌ارآی برای بیمارستان فردوس نصب شود و علی‌رغم این‌که مکان در بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس آماده است اما دستگاه ام‌ارآی هنوز نصب نشده است.

,

اسماعیلی عنوان کرد: برای بیمارستان طبس نیز پیگیری هایی انجام شده و ساختمان محل نصب دستگاه ام‌ارآی در حال احداث است.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش دستگاه ام‌ارآی در مرکز استان نیز از بخش خصوصی درخواست‌هایی داشتیم.

,
,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیش‌بینی می‌شود طی ۶ ماه آینده برای شهرستان‌های فردوس و طبس دستگاه ام‌ار‌آی نصب شود.

,

اسماعیلی افزود: امیدواریم با فرهنگ سازی درستی که با درخواست‌های درست و بجا، افزایش سطح سواد جامعه و حذف درخواست‌های القایی انجام شود بتوانیم خدمات خوبی با سرعت و بدون ترافیک برای بیمارانی که نیاز واقعی به انجام ام‌ارآی دارند انجام دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه