اخبار داغ

تخته گازهایی که به زندگی پایان می‌دهد؛

فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی؛ حلقه‌های مفقوده استفاده ازموتورسیکلت/ آمار بالای تلفات موتورسواران در تصادفات

فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی؛ حلقه‌های مفقوده استفاده ازموتورسیکلت/ آمار بالای تلفات موتورسواران در تصادفات
فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی دو حلقه مفقوده در استفاده از ارابه های مرگ یا همان موتورسیکلت ها است که موجب شده بسیاری از جوانان در سنین کم جان خودشان را از دست بدهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا "ویراژهایی که با مرگ خاموش می‌شود"، "وسیله نقلیه یا ارابه مرگ؟"، " ارابه مرگ جان جوانی را در قم گرفت"، "ارابه مرگ جان 2 موتورسوار را گرفت"، " ارابه مرگ قاتل 23 درصد موتورسواران مازندران" و "۸۰ موتورسوار در حوادث رانندگی استان یزد جان باختند"، این‌ها تعدادی از تیترهایی است که هر از چند گاهی در رسانه‌های مختلف کشور در خصوص تصادفات موتورسیکلت به چشم می‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا ,

تصادفاتی که در برخی از زمان‌ها هرچند خانواده‌ای را داغدار نمی‌کند اما حوادثی را رقم می‌زد که یک‌عمر پشیمانی به دنبال دارد، حوادثی مانند قطع نخاع، قطع عضو و ... از جمله این حوادث هستند.

,

بر اساس آماری که در سال‌های گذشته ارائه شده تا پایان سال 1399 بیش از 12 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که قطعاً آمار آن بالاتر هم رفته است اما نکته دردناک ماجرا اینجاست که 85 درصد راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه رانندگی هستند.

,

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده در سال‌های اخیر در تصادفات درون‌شهری میزان فوتی‌ها راکبان موتورسیکلت رقم بسیار بالایی است که نشان می‌دهد میزان ایمنی آن در سطح بسیار پایینی است.

,

 آمار بالای تلفات موتورسواران در تصادفات

,  آمار بالای تلفات موتورسواران در تصادفات,  آمار بالای تلفات موتورسواران در تصادفات,

, ,

سرهنگ غلامرضا صدفی رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما بر ضرورت فرهنگ‌سازی در استفاده از وسائل نقلیه عمومی تأکید کرد و بیان داشت: میزان تصادفات منجر به فوت در بین راکبان موتورسیکلت بالاست به‌طوری‌که50درصد تصادفات منجر به فوت در سال 1400 مربوط به راکبین موتورسیکلت است.

,

وی افزود: موتورسیکلت وسیله‌ای سریع، ارزان، در دسترس و کم‌هزینه است. یکی از مسائلی که مردم رو به موتور برای استفاده می‌آورند ارزان بودن است زمانی مردم با 7 میلیون پرایدی که ایمنی نداشت را می‌خریدند که نسبت به موتور بهتر بود.

,

باید فرهنگ استفاده از موتور تقویت شود

, باید فرهنگ استفاده از موتور تقویت شود, باید فرهنگ استفاده از موتور تقویت شود,

وی عنوان کرد: در دنیا هم از موتورسیکلت استفاده می‌شود و این نیست که بگوییم فقط در کشور ما از این وسیله استفاده می‌شود. باید فرهنگ استفاده از موتور سیلکت در کشور را تقویت کنیم. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که این وسیله ایاب‌وذهاب و امرار و معاش شما را بگیریم تا ایمن باشد از طرفی هم شاید زیرساخت‌های سفر در شهر مناسب و کافی نباشد.

,

سرهنگ صدفی با اشاره به اینکه در مسئله موتورسیکلت بحث فرهنگ بسیار مهم است، ابراز داشت: باید به‌صورت ویژه در مسئله فرهنگ‌سازی از خانواده‌ها شروع کنیم و ارگان‌هایی که در مسائل فرهنگی هم دخیل هستند باید به موضوع ورود پیدا کنند و وظیفه خود را انجام دهند.

,

وی ادامه داد: صرفاً با جریمه کردن و انتقال به پارکینگ نمی‌شود جلوی راکبین موتورسیکلت در سطح شهرها را گرفت اما اگر در مسئله فرهنگ این مسئله را مطالبه کنیم جوابگو خواهد بود. امروز والدین به فرزندان خود که نه سن قانونی دارند و نه گواهینامه دارند موتورسیکلت می‌دهند و از همه بدتر هم اینکه خود والدین سوار ترک این راکبین می‌شوند.

,

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان قم عنوان کرد: این ضعف فرهنگی ما را در بحث استفاده از موتورسیکلت را نشان می‌دهد. باید تلاش کنیم و قانع کنیم احساس خطر را به جامعه به صورتی القا کنیم که خانواده همان‌طور که در قبال کودک خود احساس خطر می‌کند در قبال نوجوان و جوان خود هم احساس خطر کند که اگر این نوجوان با موتورسیکلت تصادف کند ممکن از یک‌عمر پشیمانی برای خود و خانواده به بار بیاورد به‌عنوان‌مثال در بین راکبین موتورسیکلت قطع نخاع‌هایی داریم که هیچ جایی دیده و گفته نمی‌شوند.

,

حرکات نمایشی در فضای مجازی محرک جوانان است

, حرکات نمایشی در فضای مجازی محرک جوانان است, حرکات نمایشی در فضای مجازی محرک جوانان است,

سرهنگ صدفی با اشاره به فضای مجازی، گفت: امروز در فضای مجازی استفاده از موتورسیکلت‌های سنگین و انجام حرکات نمایشی رایج شده است که باعث تحریک جوانان و نوجوانان می‌شود. انجام‌دادن حرکات نمایشی هنری است که باید به این هنر ارزش و اعتبار قائل شویم اما این هنر وقتی از پیست خارج می‌شود و در معبر عمومی قرار می‌گیرد به‌جای اینکه تحسین شود مورد نفرت قرار می‌گیرد.

,

وی ادامه داد: یک راکب موتورسیکلت باید بداند که استفاده از موتورسیکلت با سرعت بالا و انجام حرکات نمایشی بسیار خطرناک است و در صورت برخورد با هر چیزی صدمات غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد که پیشمان کننده است. ما امروز نیاز داریم  به کمک اصحاب رسانه که همیشه هرجا ورود کردند خوب ظاهر شدند در این موضوع هم فرهنگ سازی کنیم تا بتوانیم از برخی آسیب ها جلوگیری کنیم.

راکبان موتورسیکلت از تجهیزات ایمنی کامل استفاده کنند

,
,
, راکبان موتورسیکلت از تجهیزات ایمنی کامل استفاده کنند, راکبان موتورسیکلت از تجهیزات ایمنی کامل استفاده کنند,

سرهنگ صدفی افزود: مسئله بعد تجهیزات موتور سیکلت است. در ایام قدیم برای جلوگیری از آسیب دیدگی از موتورسیکلت راکب تجهیزات ایمنی مانند گارد و... بر روی آن نصب می کرد اما امروز بر روی موتورسیکلت ها هیچ تجهیزات ایمنی وجود ندارد و در تصادفات بیشترین صدمات و آسیب به راکبین می رسد.

,

وی افزود: امروز در دنیا به لباس ایمنی راکب موتور سیلکت و لباسی که مانند کیسه هوا در مواقع تصادفات عمل کند فکر می کنند و در استفاده از آن  هستند اما در ما هنوز درگیر استفاده راکبین از کلاه ایمنی هستیم. کلاه ای که بار ها و بارها خودمان به صورت رایگان در اختیار راکبین قرار دادیم.

,


استفاده از موتورسیکلت باید از طریق رسانه و خانواده ها فرهنگ سازی شود

,
, استفاده از موتورسیکلت باید از طریق رسانه و خانواده ها فرهنگ سازی شود, استفاده از موتورسیکلت باید از طریق رسانه و خانواده ها فرهنگ سازی شود,

, , , ,

جلیل گودرزی فر معاون فنی و عملیات اورژانس ۱۱۵ قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در میزگرد ضرورت فرهنگ سازی استفاده از وسال نقلیه شخصی در بین خانواده ها که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به عوامل موثر در استفاده مردم از موتورسیکلت، اظهار داشت:اولین دلیل استفاده مردم از موتور سیکلت مشکلات اقتصادی در جامعه است چرا که خرید و نگهداری این وسیله نقلیه از هزینه کمتری برخوردار است و علاوه بر این قدرت مانور موتور باعث می شود که راکب به این موضوع برسد که زودتر به مقصد می رسد.

,

وی ادامه داد: عامل دوم وسایل نقلیه عمومی است؛ وقتی در زمینه حمل و نقل عمومی زیرساخت های خوبی فراهم نباشد مردم از موتورسیکلت استفاده می کنند و  عامل سوم نیز راهکارهای جایگزین مانند ایجاد مسیر دوچرخه است.

,

علت 50درصد تصادفات سطح شهر موتور سیکلت است

, علت 50درصد تصادفات سطح شهر موتور سیکلت است, علت 50درصد تصادفات سطح شهر موتور سیکلت است,

معاون فنی و عملیات اورژانس ۱۱۵ قم با اشاره به عوامل و دلایل افزایش تصادفات موتور سیکلت، عنوان کرد: علت اول قدرت مانور و قانون گریزی است که در این خصوص باید گفت بیش از 50درصد تصادفات در سطح شهر برای موتور سیکلت می باشد.

,

وی ابراز داشت:نوع طراحی و ساختار وسیله نقلیه باعث افزایش آسیب در تصادفات می شود از طرفی هم طیف بالایی از جمعیت کشور ما از موتور استقبال می کنند.

,

گودرزی فر با اشاره به مسئله فرهنگ سازی در جامعه برای طیف های مختلف مخصوصا برای نوجوانان و جوانان در مدارس ، گفت: نقش خانواده در کاهش تصادفات بسیار مهم است. امروز خانواده ها چقدر بر استفاده فرزند خود از موتور نظارت دارند و این فرزند چگونه در رعایت اصول ایمنی و قانونی تربیت شده است.

,

نخبگان با تحلیل آمار تصادفات راهکار و ایده ارائه دهند

, نخبگان با تحلیل آمار تصادفات راهکار و ایده ارائه دهند, نخبگان با تحلیل آمار تصادفات راهکار و ایده ارائه دهند,

وی ادامه داد: در خصوص تصادفات مخصوصا تصادفات موتورسیکلت آمارهای بسیار خوبی در اختیار اورژانس و پلیس است که می توان با تحلیل این آمار ها و آسیب شناسی می توان در کاهش تصادفات تاثیرگذار بود. باید در تحلیل و ارائه این آمار ها از ظرفیت نخبگان استفاده شود.

,

گودرزی فر اضافه کرد: ساختار موتور یکی از عوامل آسیب پذیری راکب است که همین موضوع را می توانیم از نخبگان پیگیر شویم و با یک ایده و نظر مناسب در رفع این عامل اقدام کنیم.

,

وی افزود: وقتی در تصادفات فوتی اتفاق می افتد اثرات مابقی که در خانواده ایجاد می شود بسیار بیشتر است. در برخی از تصادفات فوتی رخ نمی هد ولی فرد معلول می شود که این مسئله هزینه های مضاعفی خواهد داشت و اثرات روحی و روانی بسیاری برای خانواده ها ایجاد می کند.

,

معاون فنی و عملیات اورژانس ۱۱۵ قم با اشاره به تصادف جوانان و نوجوانان با موتورسیکلت، گفت: این افراد سرمایه های این ممکلت هستند که باید با نگاه ویژه برنامه ای دقیق در این خصوص انجام شود.

,

ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت

, ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت, ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت,

, , , ,

حسین شعبان زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم  نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: برای فرهنگ سازی این موضوع که بجای استفاده از موتورسیکلت از حمل و نقل عمومی استفاده شود بسیار زمانبر و نیازمند برنامه جامع چند ساله و همتی مضاعف برای شفاسازی این موضوعات است.م

,

دیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ابراز داشت: در برنامه ریزی باید به گونه ای عمل کنیم که مردم به سمت عدم استفاده از موتورسیکلت نروند بلکه موتور باید استفاده شود چرا که این وسیله ترافیک ایجاد نمی کند اما باید اقدامات انجام شود که این وسیله خوب استفاده شود.

,

وی افزود: باید روی استفاده از کلاه ایمنی، لباس ایمنی، عدم انجام حرکات پرخطر و برخی موارد دیگر فرهنگ سازی انجام شود. باید دستگاه ها هم در این موارد وارد شوند و فرهنگ سازی های لازم را انجام دهند. باید در این خصوص کارگروهی در شهر ایجاد شود.

,

شعبان زاده با اشاره به اینکه همه ارگان ها و نهاد در خصوص فرهنگ سازی وظیفه دارند، گفت: صدا وسیما می تواند با ارائه آمار صحیح از تصادفات که منجر به جرح و فوت می شود می تواند تاثیرگذار باشد.

,

وی ادامه داد: همه مردم و اقشار مختلف جامعه می توانند در کاهش تصادفات سهیم باشند و باید در این زمینه کمک کنند.

,

باید طراحی کلاه ایمنی و موتورسیکلت مدنظر قرار بگیرد

, باید طراحی کلاه ایمنی و موتورسیکلت مدنظر قرار بگیرد, باید طراحی کلاه ایمنی و موتورسیکلت مدنظر قرار بگیرد,

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت، عنوان کرد: طراحی کلاه ها به گونه ای است که در فصل گرما و سرما مانع از استفاده راکبان از کلاه می شود که باید در زمینه مکانیزم ساخت کلاه تفکر شود همچنین کلاه باید دید مناسب داشته باشد و راکب بتواند کناره ها را هم ببیند.

,

نیازمند عزم جدی برای پایان تراژدی های تلخ

, نیازمند عزم جدی برای پایان تراژدی های تلخ, نیازمند عزم جدی برای پایان تراژدی های تلخ,

به نظر می آید برای پایان دادن به تراژدی های تلخ تصادفات منجر به فوت نیازمند همکاری و همراهی همه سازمان ها و نهادهای مسئول در کنار رسانه ها و خانواده ها هستیم که فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت در کشور نهادینه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه