اخبار داغ

آغاز برداشت میوه های تابستانی در قم

آغاز برداشت میوه های تابستانی در قم
استان قم جزو استان‌های گرمسیر محسوب می‌شود و از این رو محصولات کشاورزی نیز در مزارع و باغات این استان زودتر به ثمر می‌نشیند و این روزها شاهد برداشت طالبی، گیلاس و انگور در مزارع و باغات استان هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا استان قم یک استان با اقلیم گرم و کویری است قم دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و در برخی مناطق جنوبی و جنوب غربی خود دارای آب و هوای سردتر و کوهستانی است و بسیاری از  مردم عادی تصور می کنند زمین های قم قابلیت کشت ندارد و لم یزرع است. اما استان قم در زمینه تولید محصولات کشاورزی و به خصوص محصولات دامی جز استانهای سرآمد در ایران به شمار می رود و یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان دام زنده در ایران بوده است و دارای واحدهای بزرگ و شهرکهای مجهز برای تولید انواع دام می‌باشد. 

کشاورزی در استان قم نیز در سالیان اخیر با ورود دانش روز دنیا دچار تغییر و تحول فراوانی شده و پیشرفت چشمگیری کرده است.

طبق آخرین آمار این استان دارای حدود ۱۰۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که ۸۷% آن مربوط به اراضی زراعی و حدود ۱۳ درصد آن متعلق به اراضی باغی است،  کل اراضی قابل کشت قم معادل ۱۰۵ هزارهکتار که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور است و به طور میانگین در هر سال ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی در سطح استان، تولید می شود

 در سالیان گذشته توسعه گلخانه ها در این استان  سرعت بسیار بیشتری گرفته و توجهات به این بخش معطوف شده است. استان قم تنها توانایی تولید کمتر از یک درصد از نیاز غذایی کشور را دارد.

استان قم جزو استان‌های گرمسیر محسوب می‌شود و از این رو محصولات کشاورزی نیز در مزارع و باغات این استان زودتر به ثمر می‌نشیند.

میوه های تابستانی در قم جز باکیفیت ترین میوه های کشور است که البته بسیاری از کارشناسان محیط زیست با کشت میوه های پر آب بر از جمله طالبی و هندوانه در قم مخالف هستند شاید کمی عجیب به نظر برسد که استان قم در تولید صیفی جات نیز پیشرو است. مزارع بزرگ صیفی جات به خصوص هندوانه کاری های وسیع در استان قم مشاهده می شود که منابع آبی آنها از چاه های بسیار عمیق است آن تامین می‌شود. البته این موضوع جای نگرانی بسیار دارد و نشان از عدم مدیریت کاشت در این استان است چرا که اصولاً یک گیاه با نیاز آبی بسیار بالا مانند هندوانه نبایستی در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی کشت شود. اما متاسفانه بسیاری از کشاورزان که که دارای چاه آب در زمین های خود هستند به این موضوع توجه نکرده و سطح کشت هندوانه در استان قم را بیش از حدی که بایستی باشد بالا بردند. علی رغم اینکه این دسته از محصولات در این استان کشت می‌شود اما برای توسعه کشاورزی در این منطقه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب درکشت تابستانه قم، سطح زیر کشت پنبه در این استان حدود ۶۰۰ هکتار، صیفی جات حدود ۵۰۰ هکتار و ذرت نیز ۵۰۰ هکتار کاهش داشته است

در روزهای ابتدایی تیر ماه برداشت دو محصول طالبی و گیلاس از مزارع و باغ های قم آغاز شده است بذر طالبی حدود ۶۰ سال پیش توسط حاج حبیب کاشی وارد قم شد و اکنون در بخش جعفریه قم به صورت گسترده کشت می‌شود

این محصول دوره عمر کوتاهی دارد و باید در ابتدای فصل بهار کاشت و در نهایت تا ابتدای فصل تابستان برداشت شود.

حسن سفیدگر ،رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جعفرآباد گفت: سال گذشته حدود ۲۵ هزار تن برداشت طالبی داشتیم که امسال این عدد به حدود ۱۴ هزار تن کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت:سطح زیر کشت طالبی در قم ۷۵۰ هکتار است که بیش از ۹۰ درصد از این کشت شامل ۷۰۰ هکتار در شهرستان جعفرآباد است.

به گفته سفیدگر  با توجه به کمبود آب، پیش‌بینی برداشت طالبی از مزارع قم امسال ۱۱ هزار تن نسبت به پارسال کمتر خواهد بود.

وی گفت: با توجه به آب بر بودن محصول طالبی کشت این محصول توصیه نمی‌شود، اما در دو سال گذشته کیفیت این محصول در مزارع در حال افزایش است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جعفرآباد تصریح کرد: طالبی قم به استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و همدان صادر می‌شود و برداشت طالبی تا پایان تیرماه ادامه دارد.

همچنین مسلم ابراهیمی گفت: ۶۰۰ هکتار باغ گیلاس در این استان وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم چهار هزار تُن محصول گیلاس باکیفیت در قم برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه متوسط عملکرد هر هکتار باغ گیلاس به هفت تُن می‌رسد گفت: عمده محصول گیلاس قم تکدانه است که علاوه بر مصرف در داخل استان به تهران، مرکزی و استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به سرمازدگی‌های سال گذشته، ادامه داد: متوسط عملکرد سال گذشته گیلاس قم هفت هزار تُن بود که این میزان با توجه به حجم سرمازدگی‌های رخ داده، کاهش قابل توجهی یافته‌است.

وی با تاکید بر این‌که گیلاس قم دارای کیفیت مطلوبی است و بازار خوبی دارد، افزود: کشاورزان قمی در تولید این محصول باغی دارای مهارت بالایی هستند.

همچنین میوه انگور هم با گرم‌شدن هوا در قم به ثمر نشسته و آغاز برداشت این محصول در باغات استان آغاز شده است.
بیشتر باغات و مزارع زیر کشت میوه انگور استان در بخش جعفریه و در دشت طغرود است که از گونه شاهانی و یاقوتی بیشترین سهم از گونه انگور استان را دارا است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه