اخبار داغ

کارشناس اجتماعی:

لازمه تحقق ازدواج آسان برخورداری از مولفه‌های تعقل دینی است/ تاثیر منفی سبک زندگی غربی بر جامعه ایرانی

لازمه تحقق ازدواج آسان برخورداری از مولفه‌های تعقل دینی است/ تاثیر منفی سبک زندگی غربی بر جامعه ایرانی
محمد مهربان؛ شرط لازم و ضروری برای تحقق ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار را برخورداری از مولفه‌های تعقل دینی دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مهربان، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون ضمن تبریک سالروز ازدواج صالح ترین ستاره های صحنه خوشبختی با اشاره به اصلی‌ترین شرایط برای ازدواج آسان، بیان کرد: معیارهای ازدواج آسان بستگی به جهان‌بینی افراد، اعتقادات دینی و مذهبی، ویژگی های فرهنگی و اجتماعی و پذیرش خواسته های متقابل به عنوان اصلی ترین شرایط برای ازدواج آسان مطرح می شود.
 
وی ادامه داد: اصلی ترین شرایط جهت ازدواج آسان عموما معیارهای معنوی و دینی و فکری و فرهنگی است به خصوص در جامعه ایرانی ما، معیارهای اجتماعی نظیر شغل و استقلال مالی به عنوان معیارهای اصلی ازدواج به حساب می آید.
 
مدار معنوی و اسلامی از پسنده ترین معیارهای ازدواج است

این کارشناس پسنده ترین معیارها را بر اساس مدارهای معنوی و اسلامی عنوان کرد و گفت: کسانی در زندگی موفق تر خواهند بود که این معیارها را برجسته تر ببینند و هرچه از مدار معنوی دورتر و متمرکز به مدارهای مادی باشند از شرایط ازدواج آسان فاصله خواهند گرفت و نتیجه مثبت و مفیدی را در بر نخواهد داشت.
 
وی با اشاره به شرایط ازدواج آسان از نظر اسلام تصریح کرد: دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین های آسمانی معیارهای متین و مشخصی را برای ازدواج آسان عرضه می کند، معیارهایی که متضمن مسئولیت پذیری مشترک و کیفی سازی زندگی را در پی دارد.
 
وی افزود: اسلام به عنوان یک ایدئولوژی اصیل آسمانی و انسانی به فاکتورهای مثبت اخلاق محور نظیر حسن اخلاق، صداقت، متعهد بودن، تکریم متقابل و پایبند بودن به اصول اعتقادی و کلامی به عنوان ضمانت ازدواج آسان معرفی می کند.
 
معرفی الگوهای دین اسلام زمینه ازدواج آسان را در جامعه به دنبال دارد

مهربان گفت: هرچه طرفین از نظر صفات ممتاز اسلامی برجسته تر باشند تاثیر ازدواج را فراهم تر می کند و هرچه این صفات در طرفین کمرنگ تر باشد شرایط ازدواج آسان سستر می شود و باید الگوهای دین اسلام مانند ازدواج مولا امیرالمومنین سلام الله علیه و فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان صالح ترین افراد در تاریخ برای مومنان و موحدان به عنوان یک الگوی موفق معرفی شود و ما به عنوان مسلمان با تبعیت از این بزرگواران می توانیم شرایط ازدواج آسان را به عنوان یک الگوی موفق و مثبت رواج دهیم.
 
وی با اشاره به شرایط ازدواج آسان از نظر خانواده ها اظهار کرد: خانواده به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه نقش نافذی در ازدواج دارند و امروزه متاسفانه برخی از خانواده ها تحت تاثیر عوامل مختلفی که برگرفته از فرهنگ های غربی و غیراسلامی است برخی از اصول اساسی و اسلامی در مورد ازدواج آسان را کمرنگ و به جای اینکه شرایط را طبق الگوهای اسلامی تسهیل کنند از فرهنگ های غیر ایرانی و متضاد با اصول اساسی جامعه مطرح می‌کنند که جای بسی تاسف است.
 
زندگی پر تلاطم نتیجه الگوبرداری غیراسلامی است

این کارشناس ادامه داد: چنانچه خانواده‌ها از اسوه های اسلامی و انسان مداری که همانا اهل بیت ائمه علیه السلام هستند الگوبرداری کنند قطعاً شرایط به سهولت ازدواج شتابدهنده خواهد شد و اگر الگوهای غیر اسلامی تبعیت شود زندگی متلاطم، موج مدار و مشکل سازی را در پیش رو خواهند داشت.
 
وی گفت: علت بی رغبتی جوانان به ازدواج بر اساس اصول فیزیکی و فیزیولوژیکی، جسمی و جنسی برای ازدواج جوانان در عصر حاضر و همچنین مسائل مختلف فکری و اجتماعی در کنار بلوغ جسمی همراه با تحولات فرهنگی که بنابر دلایل متعددی این روند را دچار کندی کرده است.
 
ازدواج های سنتی برگرفته از اصالت اسلامی و ایرانی بود

وی اذعان کرد: از مهم‌ترین مقوله ها مسائل استقلال مالی و اشتغال و افزایش هزینه های هنگفت ازدواج و زندگی است که برگرفته از فرهنگ های غربی و غیر اسلامی است، به طوری که در گذشته مردم بیشتر به اصالت اسلامی و ایرانی متکی بودند و با حداقل انتظارات و هزینه ها ازدواج به سهولت اتفاق می افتاد ولی امروزه خانواده ها سقف انتظارات خود را افزایش دادند که نتیجه آن کاهش ازدواج را به جامعه تحمیل کرده است و همچنین استقلال و امنیت شغلی، ثبات و پایداری در تحصیل درآمدها هم می تواند از دیگر عوامل عمده ای در این زمینه باشد.
 
مهربان با اشاره به تغییر نگرش های فرهنگی در کشور بیان کرد: بدون شک یکی از مسائل ازدواج فرهنگ در جامعه است که از مهم ترین مولفه ها به حساب می آید که باید جدی تلقی و در جامعه مدیریت شود ر به نگاه نوین عمدتاً آسیب ساز است که لازمه همه دست‌اندرکاران موضوعات فرهنگی این ابر موضوع را مدیریت و با رصد متغیرها و مولفه ها نسبت به این تغییر نگرش‌ها برنامه ریزی کنند.
 
از مهم ترین موانع و عدم اقبال جوانان به ازدواج مسائل اقتصادی است

وی با اشاره به موانع ازدواج اذعان کرد: از موانع ازدواج که باعث عدم اقبال جوانان به ازدواج است مسائل اقتصادی و اجتماعی شناسایی شده که از ممتاز ترین محورهای ازدواج هم محسوب می شود، لذا از پایه‌های بنیانی محور ازدواج مسائل اقتصادی مطرح می شود که البته در فرهنگ‌های محلی ما متفاوت بوده است.
 
کارشناس اجتماعی با اشاره به تغییر سبک زندگی و گسترش شبکه های مجازی و نقش آن در عدم ازدواج جوانان افزود: دنیای امروز دائما در حال تغییر و به همان نسبتی که در مسائل علمی و تخصصی با شتاب در حال حرکت است، تحولات در سبک زندگی جوانان هم به وضوح مشخص می شود.
 
تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی مردم

وی ادامه داد: شبکه‌های مجازی می تواند متغیر در تغییر سبک زندگی و تاثیر گذار در ازدواج جوانان باشد و در شبکه‌های مجازی برنامه های متفاوتی ارائه می شود که برخی از آنها مثبت و مفید تلقی شود اما اگر شبکه های مجازی هدفدار غربی باشند تاثیر نامتعارف در مورد ازدواج به مخاطب خود و جوانی ایرانی ما القا خواهند کرد و بنیان ازدواج را سست می کنند.
 
مهربان خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم از فضای مجازی با برنامه های پربها و پر مخاطب در راستای ازدواج آسان خردمندانه مدیریت کنیم به سمت سوی سبک سازگار و سامان یافته تغییر دهیم می توانیم موفق شویم و باید بپذیریم که شبکه‌های مجازی نقش تعیین‌کننده‌ای در دنیای امروز که دنیای دیجیتال و مجازی است خواهند داشت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
, مدار معنوی و اسلامی از پسنده ترین معیارهای ازدواج است, مدار معنوی و اسلامی از پسنده ترین معیارهای ازدواج است,
,
,
,
,
,
,
,
, معرفی الگوهای دین اسلام زمینه ازدواج آسان را در جامعه به دنبال دارد, معرفی الگوهای دین اسلام زمینه ازدواج آسان را در جامعه به دنبال دارد,
,
,
,
,
,
, زندگی پر تلاطم نتیجه الگوبرداری غیراسلامی است, زندگی پر تلاطم نتیجه الگوبرداری غیراسلامی است,
,
,
,
,
,
, ازدواج های سنتی برگرفته از اصالت اسلامی و ایرانی بود, ازدواج های سنتی برگرفته از اصالت اسلامی و ایرانی بود,
,
,
,
,
,
, از مهم ترین موانع و عدم اقبال جوانان به ازدواج مسائل اقتصادی است, از مهم ترین موانع و عدم اقبال جوانان به ازدواج مسائل اقتصادی است,
,
,
,
,
,
, تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی مردم, تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی مردم,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه