اخبار داغ

استاندار خراسان جنوبی:

در روابط تجاری و اقتصادی، تنها بر کشور افغانستان متمرکز نیستم

در روابط تجاری و اقتصادی، تنها بر کشور افغانستان متمرکز نیستم
قناعت گفت: در روابط تجاری و اقتصادی، تنها بر افغانستان، متوقف و متمرکز نیستیم و از ظرفیت ‌های کشورهای حوزه خاورمیانه و خلیج فارس هم استفاده خواهیم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، جواد قناعت شب گذشته در شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی خراسان جنوبی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه برگزار شد، اظهار کرد: در این خصوص تاکنون دیدارهایی با پنج تن از سفرای کشورهای آسیای میانه در تهران داشته‌ایم که سه تا از این کشورها برای ارتباط اقتصادی با خراسان جنوبی ابراز تمایل و اعلام آمادگی کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

استاندار خراسان جنوبی افزود: در دولت سیزدهم سیاست تقویت روابط با همسایگان دنبال می‌شود، لذا می‎طلبد که نگاه ماهم نسبت افغانستان از نگاه سطحی به یک نگاه عمیق و همه جانبه تبدیل شود تا بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی را در دو طرف مرز فعال کنیم.

,

وی با بیان اینکه امتیازات اقتصادی کشور افغانستان از نگاه مسئولان خوب دیده نشده، اضافه کرد: همیشه نگاه سنتی به مسائل افغانستان حاکم است در حالی که علاوه بر نگاه سنتی که بیشتر فعالیت ‌های سیاسی و امنیتی را تحت الشعاع قرار می دهد، باید از ظرفیت‌های مختلف در حوزه اقتصادی بهره ‌مند شویم.

,

قناعت با اشاره به پیوندهای تاریخی، کهن و مذهبی بین ایران و افغانستان هم گفت: باید از این ظرفیت و فرصت در حوزه اقتصادی بهره‌مند شویم.

,

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیتی شرق کشور قرار گرفته و ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغاستان، چهار بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی بیرجند از ظرفیت‌های بالایی استان است.

,

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان صورت می گیرد، اضافه کرد: بیش از ۳۵ درصد از کل صادرات ایران به کشور افغانستان از نظر ارزشی و بیش از ۵۰ درصد از نظر وزنی از طریق گمرکات خراسان جنوبی صادر می‌شود.

,

استاندار با بیان اینکه بعد از استقرار طالبان، از مردادماه سال گذشته شاهد بی‌ثباتی در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی افغانستان هستیم، اضافه کرد: این بی‌ثباتی خللی در فعالیت‌های اقتصادی تجاری ایران و خراسان جنوبی ایجاد کرده است.

,

قناعت از بازگشایی مجدد مرز ماهیرود توسط افغانستان خبرداد و گفت: ما نگاه ویژه بر فعال‌سازی بازارچه‌ های استان داریم و پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است.

,

وی از خراسان جنوبی به عنوان پایتخت ذخایر معدنی کشور یاد کرد و گفت: معادن خراسان جنوبی با تنوع ذخایر، ظرفیت خوبی است که آینده بسیار روشنی را در حوزه معادن برای استان متصور می سازد و شاهد حضور کشورهای مختلف برای استفاده از این ظرفیت‌ها در استان خواهیم بود.

,

استاندار با تأکید بر ضرورت فعال سازی اتاق تجارت استان فراه و خراسان جنوبی، گفت: در این خصوص نیاز است سرکنسولگر ایران در استان هرات افغانستان به ما کمک کند و استان فراه را در این زمینه کمک و تشویق نماید تا نشست‌های تجاری بین اتاق‌های دو استان صورت گیرد.

,

قناعت عنوان کرد: درخواست ما ایجاد کنسولگری و یا ایجاد یک شعبه از کنسولگری مشهد در خراسان جنوبی و ایجاد کنسولگری ایران در استان فراه است، چرا که این دو موضوع مکمل هستند و از درخواست‌های تجار افغانستانی در نشست‌های مختلف نیز می باشد.

,

وی با ذکر این نکته که گازرسانی به روستای کلاته نظر افغانستان یک فرصت بسیار خوب است، ادامه داد: صادرات سوخت به استان‌های هرات و فراه از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر استان مستقل شیندن افغانستان نیز شکل بگیرد، بازارچه یزدان ما فعال خواهد شد.

,

به گفته وی؛ درخواست طرف افغانستان تکمیل راه ترانزیتی میل ۷۸ به استان فراه است که از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مسیر، ۵۵ کیلومتر باقی مانده و اجرای این طرح علاوه بر اینکه تعهد جمهوری اسلامی ایران به طرف افغانستان است، مسیر تجاری خراسان جنوبی به کابل را هم خیلی نزدیک می کند و برای تجار افغانستانی این راه مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه