اخبار داغ

به بهانه هفته افشای حقوق بشر آمریکایی؛

پای آمریکایی‌ها در پرونده بی‌آبی گلستان باز شد/ جنایات‌هایی که آمریکا در گرگان مرتکب شد

پای آمریکایی‌ها در پرونده بی‌آبی گلستان باز شد/ جنایات‌هایی که آمریکا در گرگان مرتکب شد
تاریخ نگار انقلاب اسلامی گفت: آمریکایی‌ها با حفر چاه های آرتزین باعث خشکاندن آب های کشاورزی شدند، و با اجرای اصلاحات ارضی، ایرانِ صادر کننده میوه و غلات، وارد کننده این محصولات شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ وقتی صفحه های تاریخ را ورق می زنیم در جای جای نقاط دنیا دست های به خون آلوده آمریکا مشخص است، گرچه با دستکش های مخملی و در قالب مسائل حقوق بشری آمریکایی ها تلاش کردند که همواره این جنایت ها پنهان بماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

ایران نیز تقریبا از دهه ۲۰ و با اجرای اصل ۴ ترومن قربانی زیادی خواهی و استعمارگری آمریکایی ها شد و مردم گرگان و دشت نیز از این جنایت ها بی نصیب نماندند. برای اینکه بیشتر با این مسائل آشنا شویم به سراغ تاریخ نگار برجسته استان گلستان، غلامرضا خارکوهی رفتیم تا با وی در این زمینه گفتگو کنیم.

,

, ,

ریشه جنایت‌های آمریکا در ایران

, ریشه جنایت‌های آمریکا در ایران,

خارکوهی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم اکثر کشورهای دنیا از مخاطرات جنگ آسیب دیدند و دچار تخریب و مشقت های زیاد اقتصادی شدند اما آمریکا تقریبا تنها کشوری بود که از جنگ بهره بُرد و کمترین زیان اقتصادی را متحمل شد.

,

وی افزود: به این جهت پس از جنگ جهانی دوم آمریکایی ها نقشه نفوذ به کشورهای مختلف از جمله ایران را طراحی کردند و از دهه ۲۰ با اجرای سیاست اصل چهار ترومن وارد ایران شدند و تحت عنوان رونق اقتصادی در بخش کشاورزی و کمک های اقتصادی در ایران جایگاه خود را مستحکم کردند.

,

این تاریخ نگار پیشکسوت بیان داشت:‌ آمریکایی ها با شعار کمک های اقتصادی و کشاورزی اصل چهار ترومن را پیگیری می کردند و در این قالب وارد مسائل بخش کشاورزی ایران از جمله گرگان و دشت شدند که در آن زمان یکی از مهمترین مراکز اقتصادی ایران برای تامین امنیت غذایی به شمار می رفت، آمریکایی ها با احداث چاه های آرتزین که در ۳۶۵ روز و سال ۱۲ ماه آب را فوران می کردند، در حالی که کشاورزان تنها چهار ماه از این آب استفاده مفید داشتند و مابقی آن به هدر می رفت، این اقدام باعث فقیر شدن ذخایر آب های زیر زمینی شد و در سال های بعد لطمه بزرگ اقتصادی را به تولیدات کشاورزی ایران و استان وارد کرد.

,

وی گفت: در آن زمان گرچه آمریکایی ها در آموزش کشاورزی و واردات ماشین آلات بخش کشاورزی به ایران نقش داشتند ولی حفر چاه آرتزین مغایر با سیاست های جغرافیایی گرگان و دشت بود که رودخانه و چشمه های فراوان داشت.

,

نقش آمریکایی ها در حوزه سیاست ایران

, نقش آمریکایی ها در حوزه سیاست ایران ,

خارکوهی بیان داشت: مهمترین حمایت آمریکا در این بخش در زمان کودتاه ۲۸ مرداد سال ۳۲ بود و اصل این کودتا توسط آمریکا و با کمک انگلستان انجام شد، مردم در ۲۸ مرداد قیام کرده بودند و شاه و همسرش از ایران فراری شدند و نهضت ملی در حال پیروزی بود ولی حمایت آمریکا از شاه باعث شدند که ۲۵ سال مردم ایران در سخت ترین شرایط سیاسی و اقتصادی قرار بگیرند و این بزرگترین خیایت آمریکایی ها به مردم ایران بود.

,

وی ادامه داد: در سال ۳۵ سازمان اطلاعات و امنیت شاه معروف به "ساواک" را آمریکایی ها راه اندازی کردند که یکی از مخوف ترین سازمان های امنیتی جهان به شمار می رفت و آموزش این نیروها توسط آمریکایی ها انجام می شد که به ماموران آموزش می دادند چگونه مخالفان و منتقدان رژیم پهلوی را شکنجه و سرکوب  کنند و از متهمان اعتراف بگیرند، در سال ۳۶ نیز شعبه ساواک در  گرگان راه اندازی شد.

,

, ,

خارکوهی خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از سیاست های آمریکایی ها تحمیل انقلاب سفید و اصلاحات ارضی در ایران و منطقه بود، در سال ۴۱ شاه به آمریکا سفر کرد و رئیس جمهور آمریکا او را مجبور کرد طرح اصلاحات ارضی را اجرا کند که بیشترین هدف آن استان های شمالی بود، با این سیاست اقتصاد کشاورزی گلستان و جنگل ها به و مراتع رو به نابودی رفت چرا که تحت اصلاحت ارضی و ملی شدن جنگل ها اطرافیان شاه منابع طبیعی گرگان و دشت  را غارت کردند و بسیاری از این جنگل ها و عرصه ها را به اطرافیان شاه بخشیدند که مستندات آن در کتاب استان گلستان در انقلاب اسلامی تالیف بنده، جلد اول، بطور مشروح ارائه شده است.

,

به گفته وی، با اجرای اصلاحات ارضی اقتصاد ایران وابسته به کشورهای دنیا شد و باعث نابودی کشاورزی استان  آمریکایی ها بودند، در دهه ۵۰ پس از ۱۰ سال از اجرای این سیاست ما به کشوری وابسته تبدیل شدیم به طوری که پنیرهای خارجی و میوه و محصولات خارجی بازار ایران را فرا گرفت و حتی گندم و برنج از خارج وارد می شد و این در حالی بود که قبل از اصلاحات ارضی ما صادر کننده محصولات کشاورزی بودیم. حتی برنج های آمریکایی در گرگان توزیع می شد. خلاصه اقتصاد کشاورزی را شاه به امر آمریکایی ها نابود کرد. اینها از جمله جنایت های فراموش نشدنی آمریکایی ها است.

,

واگذاری امورات به مستشاران آمریکایی در گرگان و دشت

, واگذاری امورات به مستشاران آمریکایی در گرگان و دشت ,

این پژوهشگر تاریخ اذعان کرد: نکته دیگر از جنایت آمریکایی ها ورود مستشاران آمریکایی در گرگان و دشت است؛ تعداد مستشاران آمریکایی در کشور فراوان بود و شاید به ۱۰۰ هزار نفر می رسد. اینها کارکنان امریکایی بودند و حقوق و مزایای آن با خرج ملت ایران بود و براساس قانون کاپیتولاسیون هر جرمی که دوست داشتند انجام می دادند و کسی جرات اعتراض نداشت و حتی به زنان مردم تجاوز می کردند و کسی اجازه کوچکترین حرف را به آنها نداشت.

,

خارکوهی گفت: من مستشاران آمریکایی را در گرگان مشاهده کرده ام که از دولت ایران خودروهایی در اختیار گرفته بودند و گاهی طوری رانندگی می کردند که امنیت جاده و مردم را به خطر می انداختند و یکبار شاهد آن بودیم که یک آمریکایی کودکی از روستاهای اطراف گرگان را  مصدوم کرد ولی به دلیل حمایت بی چون و چرای شاه از آمریکا کسی جرات حرف زدن به آنها را نداشت. آمریکایی ها به جای اینکه جانب مردم ایران را بگیرند جانب رژیم پهلوی را می گرفتند.

,

اقدامات آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

, اقدامات آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ,

وی بیان داشت: آمریکایی ها دشمنان انقلاب اسلامی را پس از پیروزی انقلاب مخصوصا در مناطق مرزی تحریک می کردند که قیام مسلحانه و جدایی طلب داشته باشند از جمله آنها اعلام خودمختاری در ترکمن صحرا بود که با حمایت آمریکایی ها در ترکمن صحرا ، ضد انقلاب دو بار جنگ مسلحانه را ه انداختند و خواستند این منطقه را به جمهوری کمونیستی تبدیل کنند و روس ها و آمریکایی ها از این جریان حمایت می کردند، آنها در جاهای دیگر ایران نیز مثل کردستان و بلوچستان و خوزستان از جدایی طلبان حمایت می نمودند.

,

خارکوهی ادامه داد: آمریکایی ها در ترورهای ایران نیز نقش داشتند و از منافقان حمایت می کردند، این ترورها در نقاط مختلف ایران باعث ترور بیش از ۲۰ هزار ایرانی شد، در گرگان و دشت نیز شاهد ۳۰ عملیات تروریستی بودیم که همه آنها با حمایت آمریکایی ها رقم می خورد و اکنون نیز این تروریست ها مورد حمایت بی دریغ آمریکایی ها و انگلیسی ها هستند و این جنایات باعث شده کارنامه حقوق آمریکا سیاه تر شود.

,

, ,

حمایت آمریکا از صدام در جنگ ایران

, حمایت آمریکا از صدام در جنگ ایران,

خارکوهی بابیان اینکه در کارنامه سیاسی آمریکا نمی توانیم از نقش آنها در راه انداختن جنگ به ظاهر عراق علیه ایران که در حقیقت جنگ جهانی بود عبور کنیم، گفت: آنها با این جنگ، مردم ایران و گلستان را در سختی و مشقت قرار دادند و در جریان این جنگ جنایات فراوانی مرتکب شدند و به صدام کمک مالی و نظامی و سیاسی کردند و رژیم های اقماری خود را برای حمایت از صدام بسیج کردند و از رژیم های عربی منطقه برای پرداخت هزینه جنگ عراق حمایت کردند.

,

وی افزود: یکی از جنایات آمریکا در این جنگ به کار بردن بمب های شیمیایی علیه رزمندگان و مردم ایران بود که با کمک آمریکایی ها و اروپایی ها و حمایت و تشویق آنها از صدام انجام شد. آنهابمب های شیمایی را در اختیار عراق قرار دادند و این مسئله بر خلاف همه قوانین حقوق بشری است. اما این اقدام صدام در سازمان ملل مورد حمایت غربی ها قرار گرفت. لذا صدام با چراغ سبز آمریکایی ها دست به بمباران شیمایی می زد، به همین جهت ما تعداد زیادی جانباز و شهید شیمیایی در کشور داریم و جانبازان ما اکنون به سختی نفس می کشند، لذا در نظر مردم ایران و نسل های آینده این جنایت ها نباید فراموش شود.

,

این پژوهشگر تاریخ معاصر خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند که آمریکا مار خوش خط و خالی است که ظاهر زیبایی از خود نشان می دهد ولی در باطن حاوی سم کُشنده و خطرناکی است که باعث نابودی انسان می شود، اینها نمونه ای از جنایت های آمریکا در ایران و گرگان و دشت بود. ولی کارنامه آمریکا سیاه تر از آن است که در این مقوله بگنجد. باید برایش کتاب ها نوشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه