اخبار داغ

گلستان در مسیر افزایش سرانه درآمد روستائیان؛

ایده پولساز در روستایی که ۳۵ چاه مجاز کشاورزی را خاموش کرد/ اترکچالی؛ برای 50 سال آینده محمدآباد مدرسه ساختیم

ایده پولساز در روستایی که ۳۵ چاه مجاز کشاورزی را خاموش کرد/ اترکچالی؛ برای 50 سال آینده محمدآباد مدرسه ساختیم
مدیر عامل هیئت امنا آب بندان شهید صدوقی محمد آباد گرگان می‌گوید: تمام چاه‌های منطقه ۲۰۰ هکتاری محمد آباد را خاموش کردیم ما با اجرای این طرح ۳۵ چاه محوز دار را از مدار خارج کردیم و یک قطر آب از زمین نمی‌کشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ اختلاف بین بالاترین متوسط درآمد و پایین‌ترین متوسط درآمد در بین خانواده‌های شهری و روستایی نشان می‌دهد که شکاف در متوسط درآمد خانوار شهری و روستایی از شکاف متوسط هزینه بیشتر است، با وجود اینکه بالغ بر چهل و شش درصد از جمعیت استان گلستان را روستائیان تشکیل می‌دهند اما این استان جزء استان‌هایی به شمار می‌رود که درآمد سرانه خانوار‌های روستائیان آن کم است و این مسأله یعنی روستا‌های ما مولد نیستند و بسیاری از مشاغل در روستا‌ها وابسته به شهر‌ها هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,


این مسأله باعث گسترش پدیده‌ای تحت عنوان حاشیه نشینی شهر‌ها و همچنین مهاجرت روستائیان به شهر‌ها نیز شده است، به زبان ساده‌تر دیگر بسیاری از فرزندان پیشه پدران خود را در حوزه کشاورزی و دامپروری ادامه نمی‌دهند و به شهر‌ها نقل و مکان می‌کنند.

اما مسئولان معتقد هستند که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، درآمد سرانه خانوار‌های گلستانی تا افق ۱۴۰۴ باید به دو برابر افزایش یابد و به میانگین کشوری برسد، در این راستا قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستاشکل گرفته و بنا دارد توسعه و پیشرفت ۱۱۰ روستای استان گلستان را در مرحله نخست رقم بزند.

,
,
,
,

حذف محرومیت روستاهای گلستان با طرح‌های توسعه ای

, حذف محرومیت روستاهای گلستان با طرح‌های توسعه ای,

سند این طرح توسعه‌ای برای این ۱۱۰ روستا نیز بنا به گفته سیدکمال محب حسینی، سرپرست دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری گلستان آماده شده است و قطعاً این اقدام باعث بهبود بخش اشتغال روستا‌های استان می‌شود.

محب حسینی می‌گوید: ما با ابتکاراتی شاهد موفقیت‌هایی در روستا‌هایی موفق مثل وامنان، محمد آباد و عطاآباد بودیم و درصدد آن شدیم که تعداد این روستا‌ها را افزایش دهیم، حضور در جامعه روستایی

وی یادآور شد: بازدید می‌دانی از ۲۳ پروژه و روستای موفق در سطح استان انجام شد و علت موفقیت این روستا‌ها چیزی جز همراهی مردم نیست موفقیت این روستا‌ها براساس برنامه‌ریزی دولتی نبود و دغدغه مردمی باعث شده که به این موضوع توجه شود.

این مقام مسئول افزود: ۱۱۰ روستا جهت الگوی پیشرفت و توسعه روستا انتخاب کردیم که ۸۳ روستا حداقل‌ها را برای توسعه دارند و برای مثال تعدادی از روستا‌های استان مانند عطاآباد، پنج پیکر قابلیت برندسازی در سطح ملی را دارند.

محب حسینی ابراز داشت: در بین این ۱۱۰ روستا برای اینکه در مسیر توسعه عدالت روستا‌های محروم حذف می‌شوند از هر بخشداری یک روستا را در طرح پیشرفت و توسعه روستا قرار دادیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

عیسی اترک چالی، مدیر عامل هیئت امنا آب بندان شهید صدوقی محمد آباد گرگان که توانسته با همراهی مردم روستا در بخش کشاورزی درآمد اهالی را ارتقاء دهد، این طرح را ممکن می‌داند و می‌گوید: در روستای محمد آباد از ظرفیت‌های مردمی برای پیشرفت و توسعه روستا استفاده کردیم و مشاوره از دستگاه مختلف گرفتیم و چهار محور برای فعالیت برای ما در نظر گرفته شده است.

,

اترکچالی؛ برای ۵۰ سال آینده محمدآباد مدرسه ساختیم

, اترکچالی؛ برای ۵۰ سال آینده محمدآباد مدرسه ساختیم,

مدیر عامل هیئت امنا آب بندان شهید صدوقی محمد آباد گرگان ادامه داد: امروز که در خدمت شما هستم برای ۵۰ سال آینده روستا مدرسه ساختیم و هفت میلیارد تومان در صندوق روستا اعتبار داریم و یک هزار و ۳۰۰ نفر عضو داریم و تنها با یک برگه تسهیالات قرض الحسنه به اعضای روستا پرداخت می‌کنیم

اترکچالی ابراز داشت: درآمد مردم از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توانستیم با اجرای این طرح ۲۶ میلیارد تومان برسانیم و امسال برآورد می‌کنیم که به بیش از ۵۰ میلیارد تومان این درآمد برسد.

وی گفت: حداقل ۴۳ میلیون تومان به ازای هر نفر با اجرای این طرح درآمد ایجاد کردیم و فروش زمین را به صفر رساندیم و مردم روستا اجازه فروش زمین به غریبه را ندارند.

این مقام مسئول متذکر شد: تمام چاه‌های منطقه ۲۰۰ هکتاری را خاموش کردیم ما با اجرای این طرح ۳۵ چاه محوز دار را از مدار خارج کردیم و یک قطر اب از زمین نمی‌کشیم و به مالکان چاه‌ها گفتیم برای اینکه وسوسه نشوند و از ظرفیت چاه خود برای آبیاری استفاده کنند لوله‌های آب را بفروشند.

حجت الاسلام احمدی، امام جماعت روستای وامنان که با رهنمود‌های خود زمینه توسعه این روستا را فراهم کرده نیز می‌گوید: به دلیل بعد مسافت روستا با مرکز استان بسیاری از مشکلاتی که داریم در بروکراسی اداری باقی بماند و لذا ما در وامنان کار‌ها را انجام می‌دهیم و بعد به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم، زمانی این اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد که در تعاونی این محصول را مردم به چشم خود ببینند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

وی ابراز داشت: با همکاری منابع طبیعی طرح تثبیت کربن را انجام دادیم و به مسئولان گفتیم که اگر آب بندان یک هکتاری برای ما بزنید من قول می‌دهد ۳۰ درصد به درآمد مردم روستا افزوده شود چرا که زعفران یک بار آب بیشار نیاز نداردو

احمدی گفت: الان مهاجرت از روستا به شهر کمتر شده در وامنان و حتی نتیجه برعکس هم شده است و خیلی‌ها تمایل دارند که برای زندگی به وامنان بیایند. بعضی‌ها هم برای کشت زعفران به منطقه می‌آیند اما سکونتشان در شهر است. بیشتر مردم کشاورزی دارند و بعضی‌ها هم از راه دامداری امرار معاش می‌کنند.

همچنین روستا‌هایی دیگری نیز در سطح استان مثل عطاآباد وجود دارد که با تدبیر و خلاقیت ساکنان روستا و یکپارچه‌سازی اقدامات به خودکفایی رسیدند و حتی برآورد‌های باعث رونق ۱۵ روستای اطراف خود نیز شده است.

البته اجرای چنین ابتکاراتی قطعاً به افزایش درآمد روستائیان کمک خواهد کرد ولی در مسیر امنیت غذایی نیاز است که مسئولان استان برنامه‌ریزی منسجمی برای ارتقاء درآمد روستائیان در سه بخش کشاورزی، دامپروری و گردشگری داشته باشند.

با وجود اینکه چندین هزار نفر مهندس کشاورزی و دامپروری بیکار در استان داریم ولی از این ظرفیت برای افزایش راندمان تولید روستائیان پرورش طیور و دام، زنبورداری و کشاورزی استفاده نشده است، گاهی اخباری مبنی بر عدم آگاهی روستائیان از علائم بیماری و یا اقدام دیرهنگام سمپاشی باعث زیان‌های خسارت باری به مردم روستا می‌شود که این مسأله در فقدان مدیریت یکپارچه روستا‌های استان دارد، انتظار است که مسئولان علاوه بر این ابتکارات در مسیر یکپارچه‌سازی اقتصاد روستا و حفظ امنیت روستایی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه