اخبار داغ

رئیس‌ پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:

برای پایان دادن به مسیر تاریک مبتلایان به اعتیاد چراغ رهایی و پیشگری روشن کنیم

برای پایان دادن به مسیر تاریک مبتلایان به اعتیاد چراغ رهایی و پیشگری روشن کنیم
رئیس‌ پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: بدون اغراق اصفهان یکی از شهرهای کشور است که در آن خیلی مظاهر علنی معتادان در معابر و تفرجگاه‌ها دیده نمی‌شود، پلیس اصفهان حساسیت نسبتاً بالایی به این موضوع دارد و قطعا در هر کجایی که بخواهد باعث تجمع و حضور این افراد شود، حضور پیدا خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ با توجه به اینکه در هفته مبارزه با مواد مخدر قرار داریم، هدف از این هفته ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز مواد مخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی عوارض جسمی و روانی بسیاری دارد و از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به شمار می‌رود. عوارض ناشی از اعتیاد باعث رکود اجتماعی در زمینه‌‏های مختلف می‌شود و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است. اگر علل گرایش افراد به مواد مخدر بررسی و برطرف نشود، درمان جسمی و روانی نیز نتیجه بخش نخواهد بود. ریشه کن کردن اعتیاد به طور کامل امکان پذیر نیست ولی می‌توان با تلاش و تدبیر آن را کنترل کرد و با ارتقا سطح آگاهی افراد جامعه باعث پیشگیری از اعتیاد شد.

,

به مناسبت همین هفته به گفت و گو با سرهنگ طاهرزاده رئیس‌ پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان پرداختیم که با آخرین وضعیت شیوع مواد مخدر اطلاع پیدا کنیم.

,

*هفته‌ی مبارزه با مواد مخدر با چه هدفی نام‌گذاری شد؟

, *هفته‌ی مبارزه با مواد مخدر با چه هدفی نام‌گذاری شد؟, *هفته‌ی مبارزه با مواد مخدر با چه هدفی نام‌گذاری شد؟,

۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ طبق کنوانسیون جهانی که بین کشور‌ها برگزار شد و قرار بر این شد که آن روز را، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام کنند تا همه مردم در هر کجای جهان بدانند که باید با این پدیده مبارزه شود، این تاریخ در کشور ما به تاریخ شمسی با روز پنجم تیرماه، مصادف می‌شود و هدفش این است که همه آگاه باشند که این سرطان و این پدیده شوم اعتیاد چیزی است که باید با آن مبارزه کرد و از شیوع آن جلوگیری کنیم.

,

*وضعیت استان اصفهان در شیوع مواد مخدر چگونه است؟

, *وضعیت استان اصفهان در شیوع مواد مخدر چگونه است؟, *وضعیت استان اصفهان در شیوع مواد مخدر چگونه است؟,

استان اصفهان به علت سابقه فرهنگی بسیار خوبی که دارد و توجه خاصی که مردم به این مسئله داشتند از نظر جلوگیری شیوع حوزه مواد مخدر، رتبه خوب و بسیار بالایی دارد و نزدیک به ۲.۴ میزان شیوع استان در کشور است که این آمار به نسبت مناسب است، اما با این وجود شکل بدی دارد که یک نفر در محله‌ای می تواند اذهان همه محله را مخدوش و  ناراحت کند.

,

به همین علت ما نسبت به جمعیت استان و شهری خودمان درصد مشخص مصرف کنندگان مواد مخدر را دارا هستیم که از این آمار، درصد بسیار کمی معتادان متجاهر محسوب می شوند و این به معنی این است که این افراد خانه و کاشانه‌ای ندارند و ممکن است در معابر عمومی حضور داشته باشند که طبق ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر، این گونه افراد توسط پلیس جمع آوری می‌شوند و به کمپ‌های درمانی ماده ۱۶ اعزام خواهند شد.

,

بدون اغراق اصفهان یکی از شهرهای کشور است که در آن خیلی مظاهر علنی معتادان در معابر و تفرجگاه‌ها دیده نمی‌شود، پلیس اصفهان حساسیت نسبتاً بالایی دارد به این موضوع دارد و قطعا در هر کجایی که بخواهد باعث تجمع و حضور این افراد شود، حضور پیدا خواهد کرد.

,

*اصفهان کمپ‌های ماده ۱۶ را دارا است؟

, *اصفهان کمپ‌های ماده ۱۶ را دارا است؟, *اصفهان کمپ‌های ماده ۱۶ را دارا است؟,

برخلاف تصورات اتفاقا کمپ ماده ۱۶ هم در استان اصفهان وجود دارد، که یکی از کمپ های اصفهان در قلعه شور نزدیک بهارستان و دیگری که توسط سپاه صاحب الزمان (عج) اداره می شود در نزدیکی شهر مبارکه قرار دارد. این دو کمپ بسیار با کیفیت و همیشه در حال فعالیت هستند و معتادان متجاهر را جمع آوری می‌کنند و با دستور قضایی آنها را در آن مکان نگهداری می کنند.

,

اما مسلماً نسبت به جمعیت شهری و استانی نیاز به ایجاد ظرفیت های بیشتری است تا در این رابطه اقدامی شود، امیدواریم مسئولان مربوطه در استان مرکزی در شان اصفهان تاسیس کنند تا این مراکز افزایش داشته باشند و بتوانیم به راحتی معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم و آن‌ها دیگر در جامعه حضور پیدا نکنند و دیگر مشکلی هم به وجود نیاید، هدف از جمع‌آوری این افراد این است که این افراد به غیر از باعث آزار مردم نشوند، درمان و تربیت شودتا بتوانند به زندگی عادی خودشان بازگردند.

,

*رسالت خانواده‌ها در کمک به پلیس برای جلوگیری از ورود به عرصه مواد مخدر چیست؟

, *رسالت خانواده‌ها در کمک به پلیس برای جلوگیری از ورود به عرصه مواد مخدر چیست؟, *رسالت خانواده‌ها در کمک به پلیس برای جلوگیری از ورود به عرصه مواد مخدر چیست؟,

چیزی که در مبارزه با مواد مخدر از اولویت اول برخوردار است و هدف اصلی نامگذاری روز و هفته‌ای به عنوان مبارزه با مواد مخدر شده است، فقط مبارزه پلیسی یا درمان معتادان نیست، هدف اصلی آن این است که انسان ها بدانند باید از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

,

اصل موضوع این است که ما خانواده ها باید مراقب باشیم تا این موضوع را به دستگاه‌ها و ادارات ارجاع دهیم. هر کسی که در این کشور زندگی می‌کند و با چشمان خود می بیند که اعتیاد چقدر موضوع نگران کننده و بدی است باید اقدامی بکند که نسل جوان و نوجوان هم به سمت مصرف مواد مخدر نروند و متقاضی مواد مخدر تولید نشود.

,

همان گونه که پلیس با تمام توان به عرضه مواد مخدر ضربه می زند و این موضوع آمار و ارقامش در کشور بسیار روشن است، مسلما مردم هم باید ضربه اصلی را به تقاضای این موارد بزنند، تا بتوانند از ورود افرادی که مصرف مواد را شروع می‌کنند و به بدنه شوم قاچاق مواد مخدر پول تزریق می‌کنند و تولید کنندگان مواد مخدر و قاچاقچیان را حمایت مالی می کنند از این طریق و باعث بروز معضلات بزرگی برای خود و خانواده هایشان و جامعه می شوند، جلوگیری کنند. برخی افراد علاوه بر اینکه کمکی به جامعه نمی کنند و باری از دوش کشور در حال توسعه برنمی‌دارند تازه خودشان معظلی می‌شوند که کشور باید برای چنین افرادی هزینه کند تا درمان شوند و این اتفاق بسیار بدی است.

,

*مصرف و شیوع مواد مخدر بیشتر در چه سنی شایع است؟

, *مصرف و شیوع مواد مخدر بیشتر در چه سنی شایع است؟, *مصرف و شیوع مواد مخدر بیشتر در چه سنی شایع است؟,

باید همگی بر این موضوع متمرکز داشته باشیم که از ورود مواد مخدر به خصوص در سنین جوانی و نوجوانی که حساس‌ترین سال‌ها است پیشگیری کنیم، در این سال‌ها باید شیوه‌نامه‌های پیش‌گیری از اعتیاد به روش‌های آموزشی و تربیتی تا زمانی که افراد شخصیت اجتماعی‌شان شکلی بگیرد، اجرا شود. عمده اعتیاد در سنین بین نوجوانی و جوانی شکل می‌گیرد و اولین مصارف انجام می شود.

,

انسان ها زمانی که تعقل‌شان کامل می شود کمتر به سمت اعتیاد کشیده خواهند شد و ما برای اینکه کودکان‌مان در نوجوانی به سمت اعتیاد نروند از کودکی باید برنامه‌های پیشگیری را به آنها آموزش دهیم و هدف هم این باشد که ورودی به اعتیاد کم باشد. درمان اصولی اولیه افراد معتاد باید نتیجه‌اش این باشد که جمعیت افراد معتاد کاهش پیدا کند و قطعا در آن زمان مبارزه با عرضه مواد مخدر که پلیس انجام میدهد جوابگو خواهد بود.

,

مقابله با عرضه مواد مخدر، درمان معتادانی که اکنون درگیر هستند و پیشگیری از بروز تقاضا سه رکنی هستند که باید در کنار هم کار کنند تا بشود اعتیاد را کنترل کرد.

,

*تعامل دستگاه‌ها با پلیس در خصوص جلوگیری از اعتیاد چگونه است؟

, *تعامل دستگاه‌ها با پلیس در خصوص جلوگیری از اعتیاد چگونه است؟, *تعامل دستگاه‌ها با پلیس در خصوص جلوگیری از اعتیاد چگونه است؟,

خوشبختانه خیلی از مسئولان، سازمان ها و خیلی از افراد به این تعقل رسیده‌اند که باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و فعالیت‌های خوبی انجام شده اما کافی نیست، مسلما باید ما که با موضوعات مشکل داریم و از این موارد بسیار  آسیب دیده ایم، سرمایه گذاری کنیم تا نسلی تربیت شود که کمتر از حال حاضر به سمت مصرف مواد مخدر بروند و بتوانیم نقشه‌های تولید کنندگان مواد را خنثی کنیم.

,

*شایع ترین مواد اعتیاداور در بین افراد مبتلا چیست؟

, *شایع ترین مواد اعتیاداور در بین افراد مبتلا چیست؟, *شایع ترین مواد اعتیاداور در بین افراد مبتلا چیست؟,

تولیدکنندگان همیشه در حال برنامه‌ریزی‌ هستند تا مواد جدید به مخصوص مواد صنعتی جدیدی را تولید کنند که افراد را گرفتار کنند، مواد مخدر جدید به صورتی طراحی تولید و در بازار عرضه می‌شوند که نیازسنجی شدند و بر اساس نیاز جوان قرن ۲۱ شکل می گیرند، به همین علت خطر اینگونه مواد بسیار عمده تر از مواد سنتی خواهد بود.

,

اکنون موادی در حال شکل گیری توزیع به بازار است که چهره زشت اعتیاد را به افراد نشان نمی‌دهد و فضایی را ایجاد می کند که مردم آن را به عنوان یک رفتار بد و ناهنجار تلقی نکنند و نوجوانان آن را به عنوان یک رفتار عادی بپذیرند. نمونه بارز این موضوع اکنون وجود ماده خطرناک و بسیار اعتیاد آوری به اسم گل است که به‌گونه‌ای به بازار مصرف معرفی شده که افراد مصرف این ماده را همانند مصرف قلیان یا سیگار می دانند.

,

*ماده گل خودش را با چه شکل در بین جوانان معرفی کرده؟

, *ماده گل خودش را با چه شکل در بین جوانان معرفی کرده؟, *ماده گل خودش را با چه شکل در بین جوانان معرفی کرده؟,

گل بسیار ماده اعتیادآور، خطرناک و مخربی است زیرا ظاهری بی‌آزار دارد و شبیه به یک گیاه است و اسم زیبایی همانند گل بر روی این ماده گذاشته شده، همچنین ساده مصرف می شود و علائم مصرف آن همانند هروئین یا شیشه خشن نیست و این باعث شده  که جمعیتی ناآگاه که برای آنها کاری نکردیم فکر کنند که این ماده بی ضرر و بی خطر است. این ماده خیلی آهسته و نرم وارد جمعیت جوانان و نوجوانان می شود خانواده ها از آن بی اطلاع هستند و باعث میشود که جوانان به سمت مصرف روند و کسی نباشد که به آن‌ها کمک کند.

,

*عموم مردم در مسیر پیشگیری چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

, *عموم مردم در مسیر پیشگیری چه کاری می‌توانند انجام دهند؟, *عموم مردم در مسیر پیشگیری چه کاری می‌توانند انجام دهند؟,

رسالت همه ما این است که در این تاریکی که مواد مخدر و اعتیاد ایجاد کرده هر کدام به اندازه خودمان نوری بتابانیم و چراغی روشن کنیم تا مسیر را به جوانان و نوجوانانی که در حال حرکت هستند نشان دهیم. هدف تولیدکنندگان مواد مخدر در همین تاریکی است تا در یک بستری که افراد نتوانند درست تصمیم گیری کنند فضای جهل آمیزی  را ایجاد کنند و مصرف کننده‌ ها را به بازار بفرستند تا به هدف خودشان برسند. اما رسالت آموزشی این است که نوری در تاریکی روشن شود و فضا به گونه‌ای شکل بگیرد تا افراد بتوانند از خطر اعتیاد دور بمانند.

,

اکنون اگر یک فرد از ورود به اعتیاد جلوگیری کند یک جامعه را از خطر نجات داده، چرا که معضلاتی که یک معتاد برای خود، خانواده، محله و… ایجاد می‌کند به صورتی خواهد بود که وقتی نباشد، متوجه خواهید شد که یک نفر که از اعتیاد جلوگیری می‌کند چقدر میتواند مفید واقع شود.

,

*وضعیت ابتلا زنان به مواد مخدر چگونه است؟

, *وضعیت ابتلا زنان به مواد مخدر چگونه است؟, *وضعیت ابتلا زنان به مواد مخدر چگونه است؟,

تمامی آمارها در کشور موجود است، خیلی از کشورها به خصوص کشورهای صنعتی و توسعه یافته اعتیاد در بین زن و مرد بسیار به هم نزدیک است، اما در کشوری مثل ما که فرهنگ بسیار غنی و مذهبی دارد دلیلی بوده تا زنان کمتر به سمت اعتیاد برود. تا یک دهه گذشته اعتیاد زنان آمار بسیار ناچیز بود که از ظهور و بروز مواد صنعتی جدید باقرص اکس شروع شد و به سمت شیشه رفت  این مواد اکنون جایش را به مواد  گل داده است.

,

درحال حاضر چند درصد از بانوان ما درگیر این ماجرا شدند اما هنوز هم در بین زنان آمار فجیهی را مشاهده نمی کنیم. اکنون مواد جدیدی که آمده است دیگر نمی توانیم تفکیک جنسیتی را قائل شویم و همان فضایی که فراهم شده که آقایان به سمت مصرف بروند همان فضا  آماده شده که بانوان هم به آن سمت بروند ، از ۱۰۰ درصد حدود ۱۰ درصد خانم‌ها درگیر هستند و بیشتر از ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان آقایان هستند اما بازهم این آمار بسیار غم انگیز است، چرا که در فرهنگ ما زمانی که یک مادر، دچار مصرف مواد مخدر می‌شود اتفاق فاجعه آمیزی است، چرا که بانوان اساس خانواده هستند و در فرهنگ ما احترامی دارد که اینگونه مسائل قابل پذیرش نیست و بسیار دردناک تر خواهد بود.

,

*بانوان برای رهایی از این معظل چگونه اقدام کنند؟

, *بانوان برای رهایی از این معظل چگونه اقدام کنند؟, *بانوان برای رهایی از این معظل چگونه اقدام کنند؟,

اکنون وقتی موضوع پیشگیری مطرح می شود، دیگر بحث تفکیک جنسیتی پیش نمی آید و هم برای بانوان و هم برای آقایان قابل توجه است و همه به یک اندازه در معرض خطر مصرف قرار دارند. کما اینکه ما اکنون زیرساخت‌های مختصری برای درمان بانوان ایجاد کردیم و مراکزی داریم که بانوان را حمایت می‌کند و در آنجا برای درمان نگهداری می شوند، افراد می توانند مراجعه کنند تا برای درمان خود با روش‌های بسیار موفقی که وجود دارد اقدام کنند، افراد مبتلا می توانند با یک برنامه ریزی علمی به روال عادی زندگی برگردند.

,

*توصیه پلیس به دردمندان؟

, *توصیه پلیس به دردمندان؟, *توصیه پلیس به دردمندان؟,

از همین جا دعوت می کنم از تمامی دردمندان که دیگر مهم نیست چرا درگیر اعتیاد شدند و اکنون درگیر هستند تا با روش‌های درمانی بسیار متنوع بدون ترس از چیزی مراجعه کنند مراحل درمانی خود را بگذراند. خوشبختانه از زمانی که اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شده است معتادان می توانند بدون احساس خطر به مراکز درمانی بروند و هر روشی که فرد طبق نیاز و شرایطش بتواند درمان شود اکنون موجود است و دیگر دلیلی نیست که افراد در این بیماری مهلک بمانند فقط کافی است که تصمیم بگیرند تا بر علیه بیماری خودشان بلند شوند به زندگی عادی خودشان بازگردند.

,

****

, ****,

جمع‌بندی؛ متاسفانه پدیده اعتیاد هر روز در حال تغییر شکل و پویایی است. تغییر در نوع مصرف مواد مخدر در جامعه و کاهش سن مصرف بیانگر این است که در سال‌های اخیر سبک زندگی و موادی که وارد بازار شده، دستخوش تغییراتی شده است. میانگین سنی مصرف مواد سنتی مثل تریاک در دهه‌های گذشته، حدود 40 سال بوده است.

, جمع‌بندی؛,

خصوصیات ماده‌ای مانند تریاک نیز برای افراد میان‌سال و کهن‌سال جوابگو بوده و اصلا زمینه‌ای برای ورود جوانان و‌ نوجوانان برای مصرف این ماده نبود و اساساً نیازی به مصرف نبود. مواد جدید طراحی شده مانند گل و مواد شیمیایی جدید مانند NPS ها، از خانواده محرک‌ها و روان‌گردان هستند، برای گروه سنی جوان و نوجوان است. خصوصیات و اثرگذاری و ویژگی‌هایی روی جسم و مغز ایجاد می‌کند که بیشتر میل جوانان و نوجوانان را برانگیخته و آنان را طعمه خود می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه