اخبار داغ

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد:

۲۴۵ قانون حوزه صنعت و معدن منسوخ می‌شود/ در طول سال گذشته حتی یک مجوز معدن صادر نشده است

۲۴۵ قانون حوزه صنعت و معدن منسوخ می‌شود/ در طول سال گذشته حتی یک مجوز معدن صادر نشده است
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انباشت زیادی از قوانین در حوزه صنعت و معدن وجود دارد گفت: ۲۴۵ قانون در حوزه صنعت و معدن در حال منسوخ و حذف شدن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  موج رسا; مصطفی طاهری عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، اظهار داشت: هر سال کمیسیون‌ها انتخاباتی برگزار می‌کنند که هئیت ریسه مجلس و کمیسیون‌ها به مدت یک سال انتخاب می‌شوند، امسال با توفیق خداوند من در خدمت کمیسیون صنایع و معادن خواهم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه کاری که بنده طی کرده و بر آن برنامه‌ریزی دارم این است که برای اقداماتی که باید انجام شود اولویت‌بندی کنم، افزود: مسائل بسیار بالا است روزانه بیش از ۳۰ مورد مسائل مختلف با نمایندگان در میان گذاشته می‌شود که توان رسیدگی به تمام این امور و حل آن‌ها نیست. از سویی دیگر باید به صورت ریشه‌‌ای به مسائل استان و کشور پرداخته شود در همین راستا در طول خدمت در کمیسیون صنایع و معدن اولویت‌بندی انجام داده و پیگیر هستیم.

,

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نخستین کاری که ما پیگیر هستیم یک سند بالادستی برای توسعه صنعتی در کشور است، گفت: طبق بررسی‌ها وزارت صمت چندین سند توسعه دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها چیزی که ما لازم داریم نیست، آنچه‌که نمود دارد این است که ۷۰ درصد تولید منبع محور است، صنایع متوسط عددی برابر با ۱۰ درصد و تکنولوژی بالا؛ زیر یک درصد است و این موضوع بیانگر این است که توسعه صنعتی آن‌طور که باید انجام نشده است.

,

وی با بیان اینکه اولین کاری که ما پیگیر آن هستیم، این است که این سند آماده شود که علاوه بر خوب بودن ضمانت اجرایی داشته باشد، تصریح کرد: ضمانت اجرایی زمانی ممکن است که یا باید مصوبه مجلس داشته باشد و از سویی دیگر یک بعدی دیده نشود و همه جوانب سنجیده شود.

,

طاهری با اشاره به اینکه اگر اولویت‌ها مشخص شود، سعی می‌شود برنامه‌های یک ساله، درخواست‌ها، مجوز‌ها و همه این‌ها مطابق با سند توسعه صنعتی ایجاد شود، ادامه داد: بعد از این امر تمرکز بر روی برنامه هفتم خواهد بود، بالاخره در کشور برنامه‌های توسعه ۵ ساله نوشته می‌شود و حداقل ۵ برنامه یک ساله از روی این برنامه اجرا می‌شود. ما واقعا برای ۵ سال آینده برای صنعت، معدن، آی‌سی‌تی و این که چه اقداماتی باید انجام داد برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

,

وی با بیان اینکه انباشت زیادی از قوانین وجود دارد و ۲۴۵ قانون در حوزه صنعت و معدن طراحی و در حال آماده سازی است تا این قوانین منسوخ شوند و دیگر وجود نداشته باشند ادامه داد: در همین بازه‌های زمانی این طرح به صحن ارسال خواهد شد و این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه قوانین خوبی خصوصا در حوزه تولید وجود دارد، یادآور شد: ۷ قانون از دهه ۸۰ تا سال ۹۹ در حوزه تولید ایجاد شده است که در حدود ۳۵ درصد این قانون محقق شده است اما ۶۵ درصد به نتیجه نرسیده است با این حال بر روی علل به سرانجام نرسیدن این قانون نیز بررسی‌هایی انجام شده است و علت آن واقعا ضعف اجرا، ترک فعل و تغییرات دولت بوده است.

,

وی با اشاره به اینکه ۵ درصد علل عدم اجرای قانون تاثیر‌پذیری مانند کرونا بوده، گفت: ۵ درصد باقی مانده نیز بستگی به قانون و شرایط موجود داشته است.

,

طاهری تصریح کرد: باید قانون‌های جدیدی نیز ایجاد شود و اولویت ما اصلاح قوانین مربوط به معدن است، در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۰۰ درصد استعلاماتی که برای معدن شده منفی بوده و حتی یک مجوز معدن صادر نشده است و محیط زیست، منابع طبیعی مانع آن شده است بنابراین باید اصلاح قانون معادن انجام شود تا درآمد دولت و ثروت کشور بالاتر رود.

,

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آرزوی ما این است که صادرات نفت خام به صفر و صادرات فراورده‌ها به اوج برسد، گفت: پتروشیمی صنایع پایین دستی نفت است و ارزش افزوده بسیار خوبی را ایجاد می‌کند، اما اساسنامه ندارد و به عنوان یک شرکت توسعه‌ای شناخته نمی‌شود، اساسنامه در کمیسیون در حال آماده‌سازی است و تا آخر تابستان آماده خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه بحث مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی از جمله مهم‌ترین ا‌لویت‌ها است، گفت: باید یکپارچه‌سازی داده‌‌ها انجام شود اما در حال حاضر آمار‌ها در کشور یکپارچه نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه