اخبار داغ

خوشبختی در گرو زندگی به دور از تجملات؛

چشم و همچشمی، سدِ راه ازدواج آسان شده است/ نقش سبک زندگی اسلامی در ازدواج آگاهانه

چشم و همچشمی، سدِ راه ازدواج آسان شده است/ نقش سبک زندگی اسلامی در ازدواج آگاهانه
چشم و هم چشمی، سدِ راه ازدواج آسان شده است و تشریفات و هزینه های بالا در ازدواج سبب شده تا سن ازدواج بالا رود در حالی که نقش سبک زندگی اسلامی و ساده زیستی در ازدواج آسان نقش موثری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، ازدواج های امروز با ازدواج دهه‌های قبل بسیار متفاوت است، تشکیل زندگی در سال های قبل بسیار ساده و با توقع کم اما توام با محبت و ساده زیستی آغاز می شد و زوجین سالهای سال در کنار شیرینی و سختی ها، زندگی مشترک را ادامه می دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

اما طی سال های اخیر دغدغه های شغل، امکانات، منزل خوب، ماشین، وسایل کامل زندگی، جشن عروسی لاکچری مهمترین مسئله جوانان در ازدواج شده و نفوذ چشم و هم چشمی در این مراسم، سدِ راهی برای تشکیل زندگی مشترک شده است.

,

بسیاری از آداب و رسومی که در گذشته برای ازدواج‌های جوانان برگزار می شد، به مرور زمان و تغییر سبک زندگی کمرنگ شده و به جای آن توقعات و رفاه طلبی های افراطی جایگزین شده که همین عوامل سبب شده تا سن ازدواج در بین جوانان بالا رود.

,

ملاک های ازدواج جوانان امروزه تغییر کرده و ابتدا مسائل اقتصادی و امکانات رفاهی را به مابقی مولفه های یک زندگی مشترک، ترجیح می دهند و این در حالیست که توقعات و فراهم کردن همه امکانات نمی تواند ضامن خوشبختی زوجین باشد بلکه گذشت، محبت، فداکاری، ایمان می توانند از عوامل موثر در خوشبختی باشند.

,

طی سال های اخیر موضوع ازدواج آسان با هدف دوری از تجملات و چشم و هم چشمی و همچنین تسهیل در امر ازدواج جوانان مطرح شده اما با نیم نگاهی به اطراف و مشکلات و دغدغه جوانان می توان متوجه شد که برای ترویج ازدواج آسان باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

,

ازدواج آسان یعنی ازدواجی به دور از مهریه های بالا، مهیا کردن یک زندگی ساده بدور از تجملات، کمک به تهیه مسکن و اشتغال که می توان در گذر زمان شاهد خوشبختی چنین خانواده ای بود.

,

 

,

اول ذی الحجه سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده و به مدت یک هفته برنامه های مختلفی با هدف ترویج ازدواج آسان برگزار می شود که الگو قرار دادن زندگی این زوج می تواند مسیر سعادت و خوشبختی را برای زوج ها فراهم نماید.

,

یک سوم جمعیت استان جوان هستند

, یک سوم جمعیت استان جوان هستند, یک سوم جمعیت استان جوان هستند,

شهاب مولایی، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به  اینکه در تقویم رسمی کشور اول ذی الحجه سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع ) و حضرت فاطمه زهرا  ( س ) به عنوان روز ازدواج نامگذاری و هفته مقارن با این روز نیز به عنوان هفته ازدواج تعیین شده است، اظهار داشت: ازدواج در فرهنگ اسلامی وسیله تکمیل دین، تکامل اخلاق، تامین سلامت جامعه و دوام و بقای نسل بوده و زمینه ساز  پرورش جنبه های اجتماعی و پذیرش  مسئولیت های فردی ، عبودی و اجتماعی مسلمانان است بنابراین  تسهیل امر ازدواج  و تحکیم بنیان خانواده و سامان بخشیدن به زندگی جوانان در همه ادوار مورد تاکید اسلام بوده و امروز نیز در سرلوحه توجهات نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ساماندهی امور جوانان قرار دارد.

,

وی افزود: در استان لرستان ۶۰۵ هزار و ۹۸۶ جوان  در بازه سنی  18 تا ۳۵ سال قرار دارند که یک سوم جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند از این جمعیت دوسوم در مناطق شهری و یک سوم در مناطق روستایی  ساکن می باشند.

,

 معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان عنوان کرد: در پیمایش سال ۹۹ از جوانان استان لرستان سوال شده است که اگر  امکانات مادی فراهم باشد، مایل به داشتن چند فرزند هستید که ۲۷ درصد از جامعه آماری این پیمایش تمایل به داشتن چهار فرزند و بیشتر ، ۳۵ درصد دو فرزند ، ۱۹ درصد سه فرزند ،۱۴ درصد یک فرزند و ۴ درصد نیز تمایلی به فرزند آوری نداشته اند که بر اساس این پیمایش میانگین تعداد فرزند مناسب از نظر جوانان استان ۲٫۷ فرزند بوده است.

,

وی تصریح کرد: سال گذشته تعداد ازدواج های ثبت شده در استان در ۱۴ هزار و ۷۰  واقعه بوده است.

,

مولایی با اشاره به برنامه های این هفته بیان کرد: برگزاری ستاد های ساماندهی امور جوانان با تقسیم کار دستگاهی ویژه برنامه های هفته ازدواج، برگزاری جشنواره تجلیل از زوج های موفق و فعالین و خادمین حوزه ازدواج و خانواده، برگزاری نشست های تخصصی آنلاین در بستر  فضای مجازی با محتوای آسیب های نوظهور حوزه ازدواج و خانواده، تبیین پیامدهای تک فرزندی، معرفی آئین های سنتی ازدواج در استان، ارائه مشاوره های  رایگان ازدواج، نشست با اصحاب رسانه  و خبرگزاری های استان برای ترویج ازدواج های آسان، آگاهانه و بهنگام و نیز تصحیح آداب و  باورهای مانع و مزاحم  ازدواج و . . . از جمله مهم ترین برنامه هایی است که برای این هفته تدارک دیده شده است.

,

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان با بیان این که در دو ماهه ابتدای سال ۱۱ هزار و ۵۲۵ نفر در استان متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج بوده اند گفت: از این تعداد هزار و ۷۱۳ نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده اند  بطوریکه در این مدت در مجموع ۲۳۳ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج  به جوانان پرداخت شد.

,

وی بیان کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۸۱۲ نفر در استان در صف دریافت تسهیلات قرار دارند که برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا با همکاری بانکها بتوانیم پرداخت تسهیلات را تسریع نماییم.

,

, ,

ازدواج آسان یعنی در مسائل مالی ازدواج سختگیری نشود
روح انگیز جهان افروز، کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: در آیات و روایات بر تشکیل زندگی مشترک و ازدواج تاکیر بسیار زیادی شده است و می توان پی برد به این که از جمله وظایف والدین، فراهم کردن شرایط ازدواج برای فرزندانشان می باشد و مسئله دوم این که ازدواج را آسان بگیرید و به خاطر مشکلات پیش پا افتاده، آن را به تعویق نیندازند حتی اگر آن مسأله هم نبود، پول و امکانات مالی کافی برای ازدواج باشد که پیامبر(ص) فرمودند کسی که فرزندش به حد رشد برسد و امکانات را داشته باشد و اقدام نکند، در صورتی که فرزند مرتکب گناهی شود، این گناه برای او هم نوشته می شود.

, ازدواج آسان یعنی در مسائل مالی ازدواج سختگیری نشود, ازدواج آسان یعنی در مسائل مالی ازدواج سختگیری نشود,
,

وی افزود: ازدواج آسان این است که در مسائل مالی ازدواج سختگیری نشود و و روند ازدواج جوانان با سهل گیری و به آسانی انجام گیرد و موانع ازدواج تا حد امکان کاهش یابد و همچنین افراد موثرتر در خانواده مانع تراشی نکنند.

,

کارشناس مسائل خانواده عنوان کرد: بنابراین خانواده به عنوان کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی در تربیت و شکل گیری شخصیت و نوع نگرش فرزندان نسبت به زندگی آینده شان نقش بسیار مهمی دارند، در واقع ارتباطات و نحوه تعاملات والدین با یکدیگر، پروسه ازدواج فرزندان را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.

,

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم خانواده، آموزش مهارت سازگاری به صورت عملی به فرزندان می باشد و این کارکرد در شکل گیری ازدواج پایدار و موفق فرزندان موثر خواهد بود یعنی زمانی که فرزندان تصمیم به ازدواج می گیرند، خانواده ها سعی می کنند نحوه تعاملات و معیارهای خود را در زندگی مشترکشان برای فرزندان خود نیز در نظر بگیرند و در واقع ملاک‌ها و معیارهایشان را وارد انتخاب فرزندان نکنند لذا برای آسان سازی مسیر ازدواج جوانان، وظیفه خانواده هاست که نسبت به دستورات خدا را اول برای خود و بعد برای فرزندان به وجود آورند که خدا در ازدواج برکتی را قرار داده که فقیر را غنی می سازد.

,

تشریفات پرهزینه ازدواج برای جوانان
 

, تشریفات پرهزینه ازدواج برای جوانان, تشریفات پرهزینه ازدواج برای جوانان,
,

جهان افروز بیان کرد: تربیت کردن فرزندان به نحوی که اهل تلاش باشند، وقتی باور فرزندان و خانواده این باشد که با تلاش و توکل بر خدا مشکلات حل خواهد شد، بنابراین ترس و دلهره برای آغاز زندگی با امکانات کم وجود ندارد.

,

کارشناس مسائل خانواده گفت: القاء این باور از طرف والدین به فرزندان که خوشبختی فقط در مادیات نیست و رفاه مادی الزاما خوشبختی نمی آورد بلکه خوشبختی در سایه تلاش، عشق، محبت و احترام متقابل است می تواند خوشبختی را تضمین کند.

,

وی خاطر نشان کرد: حضرت فاطمه(س) با ساده زیستی فرزندانی را تربیت کرد که هر کدام غوغایی در عالم به پا کردند پس خانواده ها باید آینده فرزندان خود را ببینند نه خوشی امروز آنها را و مقدمات و تشریفات پرهزینه ازدواج را برای جوانان تحمیل نکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه