اخبار داغ

در پی اجرای حکم تخلیه کاروانسرای "فرامز خان" سبزوار؛

کورسوی اقتصاد صنایع دستی سبزوار در حال خاموشی است/ هنرمندان صنایع دستی نیازمند حمایت هستند

کورسوی اقتصاد صنایع دستی سبزوار در حال خاموشی است/ هنرمندان صنایع دستی نیازمند حمایت هستند
هفته گذشته خبری مبنی بر دستور تخلیه غرفه‌های کاروانسرای فرامرز خان از سوی اداره میراث فرهنگی سبزوار منتشر شد؛ این خبر در بحبوحه گرانی سرسام‌آور اجاره‌بها، هنرمندان باسابقه صنایع‌دستی که سال‌‌ها در این محل فعالیت می‌کردند را دچار شوک و نگرانی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ هفته گذشته خبری مبنی بر دستور تخلیه غرفه‌های کاروانسرای فرامرز خان از سوی اداره میراث فرهنگی سبزوار منتشر شد. این خبر در بحبوحه گرانی سرسام‌آور اجاره‌بها، هنرمندان باسابقه صنایع‌دستی که سال‌‌ها در این محل فعالیت می‌کردند را دچار شوک و نگرانی کرد. شنیده‌ها و اخبار نگران‌کننده‌ در مورد نحوه تخلیه کاروان‌سرا و تهدید غرفه‌داران و نیز بلاتکلیفی این هنرمندان ما را بر آن داشت که ماجرا را به‌صورت جدی پیگیری کنیم. در این میان سکوت و عدم پاسخگویی مسئولین میراث فرهنگی سبزوار، بسیار تعجب‌برانگیز بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ابراهیم دوست مدیر میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار در خصوص موارد مطرح‌شده و جریانات حول کاروانسرا اظهار داشت: غرفه‌های موجود در کاروانسرا  به هنرمندان واگذار نشده است و از زمان بازسازی و بهره‌برداری موزه مردم‌شناسی در سال ۸۶ یا ۸۷، برای حمایت از هنرمندان و احیاء رشته‌های صنایع‌دستی، غرفه‌ها به‌صورت رایگان و بدون پرداخت اجاره در اختیار افراد قرارگرفته است.

,

وی بابیان اینکه این مکان موقوفه است و معوقات مربوط به اجاره کل کاروان‌سرای فرامرز خان از سال ۸۶ تاکنون است که در برخی از سال‌ها پرداخت‌شده و سال‌های متوالی این معوقات پرداخت‌نشده است  برآوردی در حدود۶۰۰ میلیون تومان است،

,

وی ادامه داد:از سال‌تحویل گرفتن کاروان‌سرا تاکنون مرمت داخل، پشت‌بام و درب‌های غرفه و برق‌کشی و بقیه موارد با اداره میراث بوده است، همچنین موزه وقف و شهدا که در قسمتی از موزه مردم‌شناسی است

,

ابراهیم دوست بابیان اینکه  طبق شکایت متولی کاروان‌سرای فرامرز خان در سال‌های قبل، رأی دادگاه مبنی بر تخلیه و پرداخت معوقات بوده است که رأی دادگاه تجدیدنظر مبنی بر پرداخت معوقات به‌صورت کامل اعلام شد ادامه داد: در خصوص تحویل کاروانسرا هر چه بیشتر تأخیر کنیم باید خسارت روزانه پرداخت کنیم.

, .,

هنرمندان صنایع دستی نیازمند حمایت

, هنرمندان صنایع دستی نیازمند حمایت, هنرمندان صنایع دستی نیازمند حمایت,

وی در خصوص ادامه کار هنرمندان در این مکان نیز افزود: پس از تخلیه و تحویل کاروان‌سرا به متولی، ملک توسط اداره اوقاف کارشناسی می‌شود و غرفه‌ها و کاروانسرا طبق قوانین جاری اداره اوقاف با پرداخت هزینه واگذار می‌شود.

, .,

رئیس اداره میراث در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه  میراث فرهنگی چه برنامه‌ای برای اختصاص مکان جایگزین مناسب به هنرمندانی که کاروانسرا را تخلیه می‌کنند، دارد تأکید کرد: متأسفانه مکانی در اختیار میراث فرهنگی نیست که در اختیار هنرمندان قرار بدهد.

, .,

تمام این‌ اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سال‌هاست کورسوی فعالیت در حوزه تولید، عرضه و آموزش صنایع‌دستی علی‌رغم  نحیف بودن حوزه اقتصاد صنایع‌دستی در سبزوار توسط چنین افرادی روشن نگاه داشته شده است.

,

یقیناً میراث فرهنگی، اوقاف یا هر دستگاه مسئول دیگری در این حوزه قبل از هر اقدامی ولو حتی قانونی باید ابتدا شیوه برخورد متعارف و محترمانه را در پیش بگیرند و سپس مهم‌تر از آن برنامه خود را برای پس از تخلیه غرفه فعالان و هنرمندان به‌صورت مشخص اعلام و ضمانت‌های اجرایی آن را ارائه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه