اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل:

ایران برای دریافت غرامت حاصل از تحریم اقدام کند/ اروپا به دنبال نتیجه مذاکرات

ایران برای دریافت غرامت حاصل از تحریم اقدام کند/ اروپا به دنبال نتیجه مذاکرات
مصطفی خوش چشم گفت: ایران باید پس از طی کردن مراحل مذاکرات، حصول امتیازات در حوزه های تحریم، راست آزمایی و ضمانت به دنبال دریافت غرامت آسیب های حاصل از تحریم ها باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به پیشنهاد ایران برای  تغییر محل مذاکرات به دوحه، بیان کرد: دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود به دنبال گسترش روابط همسایگی است و از فرصت های مختلف برای نزدیک تر شدن به همسایگان کشور بهره می جوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حضور انریکه مورا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده برای صحبت با طرف ایرانی اذعان کرد: میان ایران و آمریکا مذاکره مستقیمی صورت نخواهد گرفت.

,

وی در ادامه اظهار کرد: آمریکا نمی تواند از سویی قراردادش با ایران را مورد خدشه قرار دهد و از سوی دیگر مجدداً در مذاکرات شرکت کرده و مستقیماً به مذاکره بپردازد. زیرا در صورت وقوع چنین مسئله ای، ممکن است سایر کشورهایی که با ایران قرارداد دارند نیز ممکن است اقدام به زیر پا گذاشتن قراردادهای خود با ایران کرده و سپس درخواست مذاکره مستقیم بدهند.

,

خوش چشم با بیان این که آمریکا در ارتباط با ایران تا به حال هیچ حسن نیتی از خود نشان نداده است، اظهار کرد: تاکنون تغییر مواضعی از سمت مشاهده نشده است و زمانی که روش و سیاق آمریکا چنین است؛ مذاکرات نیز به روال کنونی پیش خواهد رفت.

,

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ایران به دنبال احیای حقوق مردم با برداشتن کامل تحریم های موجود و همچنین به دنبال یک توافق پایدار با گرفتن تضامین قانع کننده است و آمریکایی ها اگر به دنبال مذاکره هستند باید بر اساس تعهداتی که در برجام دارند؛ شروط باقیمانده را بپذیرند.

,

وی با اشاره به جنگ اوکراین و بالا رفتن قیمت حامل های انرژی و سایر محصولات در بازارهای اروپایی، کشورهای غربی و اروپایی رقبت بیشتری به پیگیری و از سرگیری مذاکرات دارند تا با وارد کردن نفت ایران به بازارها التهاب قیمت تا حدی در نیمکره غربی کنترل شود. به همین واسطه جوزپ بورل فعالیت های بیشتری از خود نشان داده و تابتواند با انگیزه بخشی، دو طرف را یک بار دیگر بر سر میز مذاکره بیاورد.

,

خوش چشم در ادامه خاطر نشان کرد: این اقدامات صرفاً تلاش برای برقرای مذاکرات در فرم است و تغییر محسوسی بر محتوای مذکرات و مواضع از سوی کشورهای غربی نداشته است. البته با توجه به این که اروپایی ها بیش از گذشته در به نتیجه رسیدن مذاکرات ذینفع هستند و هرچه به فصل سرما نزدیکتر شویم نیاز به نفت ایران در بازار بیشتر شده و فشار بر روی طرف اروپایی و آمریکایی نسبت به گذشته، به مراتب بیشتر خواهد شد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که در حال حاضر مذاکرات در مرحله تحریم ها و تضامین است عنوان کرد: قطعاً ایران باید پس از طی کردن مراحل مذاکرات، حصول امتیازات در حوزه های تحریم، راست آزمایی و ضمانت به دنبال دریافت غرامت آسیب های حاصل از تحریم ها باشد.

,

وی در پایان افزود: لزومی ندارد غرامت مذکور صرفاً به شکل مالی و ارزی دریافت شود و می توان در قالب مجوز سرمایه گذاری های بلند مدت، امتیاز در حوزه برداشته شدن تحریم های مرتبط با یوترن و یا درخواست برداشته شدن تحریم های غیر هسته ای برای دریافت غرامت مذاکره و اقدام کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه