اخبار داغ

یادداشت؛

بلوغ در دختران از چه زمانی آغاز می‌شود؟

بلوغ در دختران از چه زمانی آغاز می‌شود؟
بلوغ از لحاظ جسمی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به وجود آمده و توانایی تولید مثل جنسی به دست می‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ بلوغ از لحاظ جسمی دوره ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به وجود آمده و توانایی تولید مثل جنسی به دست می آید. برای آشنایی با چگونگی آغاز سیر باروری و بلوغ در دختران به این نمودار توجه بفرمایید.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
, ,
پیام های محیط اطراف که از طریق حواس مختلف دریافت می شود، همچنین تغییرات هیجانی و احساسی مانند غم، شادی و استرس بر مغز تاثیر می گذارد و پیام هایی از این مراکز به هیپوتالاموس منتقل می شود و باعث رهایی هورمون هایی از این عضو می شود که بر قسمت تحتانی مغز که در بالای بینی افراد قراردارد و هیپوفیز نامیده می شود، تاثیر می گذارد و باعث رهایی یکسری هورمون ها شامل: تیروئید، پاراتیروئید، فوق کلیه، رشد، هورمون های موثر بر غدد جنسی و شیردهی می گردد.
,
 
,
تا این مرحله در دختران و پسران مشترک است پس از این مرحله هورمون های موثر بر غدد جنسی، در دختران بر روی تخمدان و در پسران بر روی بیضه تاثیر می گذارد و در پاسخ تخمدان، هورمون مردانه به نام آندروژن و هورمون های زنانه به نام استروژن و پروژسترون را ترشح می کند.
,
 
,
پسران تنها دارای هورمون مردانه آندروژن هستند. در دختران هورمون اصلی استروژن است که در بافت های هدف مانند سینه، تخمدان و رحم اثر گذاشته منجر به افزایش سلول های این بافت ها می گردد.
,
 
,
اگر زنان تنها استروژن داشتند در این بافت ها مبتلا به سرطان می شدند در حالی که خداوند مهربان مقرر فرموده بعد از تخمک گذاری هورمون پروژسترون ترشح شود تا تاثیرات استروژن بر سلول های هدف را مهار کند و منجر به افزایش حجم سلول ها می شود.
,
 
,
هورمون مردانه در دوره باروری زنان بسیار اندک است و اگر به دلایل بیماری زیاد شود منجر به بروز علائم مردانگی مثل رشد موهای جنسی در نقاط مختص مردان مانند ریش، سبیل و.. ، بروز جوش های چرکی، چاقی و از همه مهمتر کاهش میزان باروری خانم می شود، بنابراین توجه به این نشانه ها در خانم ها از نوجوانی تا پیش از یائسگی ضرورت دارد.
,
 
,
نکات مورد توجه در تنظیم هورمون ها:
,
 
,
۱- با توجه به مسیر مغزی آغاز هورمون ها حال می توانید متوجه شوید چرا در روایات و توصیه های مذهبی دیدن و شنیدن یکسری موضوعات نهی شده چرا که باعث شروع زودرس این مسیر از مغز می شود و بلوغ زودس در نوجوانان را باعث می شود که خود آسیب های متعددی برای فرد و جامعه به دنبال دارد.
,
 
,
۲- یک منبع دیگر تولید استروژن بافت چربی است به همین دلیل در مواقع عدم تنظیم قاعدگی و ناباروری کاهش وزن توصیه می شود تا بار اضافی این هورمون از بدن حذف شود. در آموزه های مذهبی ما به کرات تعادل در خوردن توصیه شده است. در قرآن کریم آمده است:"کلوا وشربوا ولا تسرفوا" و رسول گرامی اسلام(ص)در توجه به این امر می فرمایند: «هر کاری را چاره ای است و چاره تندرستی در دنیا چهار چیز است، کم سخن گفتن، کم خفتن، کم راه رفتن و کم خوردن»
,
 
,
امام کاظم (ع)فرمودند: اگر مردم در خوراک خود اعتدال ورزند، بدن‌های‌شان سالم خواهند ماند. همچنین فرموده اند: پرهیز، آن نیست که چیزی را به کلی وابگذاری و هیچ نخوری؛ بلکه پرهیز، آن است که از چیزی بخوری، اما کم بخوری.
,
 
,
امام صادق(ع) فرمودند:"کم خوری، در هر حال و در میان هر طایفه ای، ستوده است؛ زیرا منفعت باطن و ظاهر در آن است."
,
 
,
۳-ورزش به عنوان یک عامل کاهش چربی بدن در مراکز بهداشتی دنیا توصیه می شود که ما نیز از دیر باز در روایات مختلف تشویق به ورزش شده ایم. ورزش باعث تنظیم هورمون ها در مردان و زنان و کاهش افسردگی می شود.
,
 
,
۴-خانم ها مخصوصا در مصرف استروژن چه به صورت داروهای شیمیایی و چه به صورت داروهای گیاهی باید احتیاط نمایند و به هیچ عنوان این مواد را بدون تجویز پزشک طب جدید یا طب سنتی مصرف ننمایند.
,
 
نکات مذکور از زمان بلوغ ،هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد و این اثر در تمام طول دوران باروری ادامه دارد، بنابراین دختران نوجوان و در سنین باروری ضروری است که به این نکات توجه نمایند تا دچار مشکلات قاعدگی یا ناباروری نشوند.
,
,
 
,
معصومه رجبی؛ رئیس گروه سلامت مادران و ناباروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,

 
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه