اخبار داغ

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد خبر داد؛

واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان در خلیل آباد/ بیش از ۵۰ هزار رأس دام سبک واکسینه شدند

واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان در خلیل آباد/ بیش از ۵۰ هزار رأس دام سبک واکسینه شدند
احمدی از اجرای طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان در خلیل آباد خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰ هزار راس گوسفند و بز به صورت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک در قالب 2 اکیپ واکسینه شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید احمدی، مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک که با عنوان PPR نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, PPR , .,

وی با بیان اینکه این بیماری علائمی نظیر تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود، دارد، خاطرنشان کرد: اگر این بیماری در سطح واحدهای دامی و مراتع کنترل نشود می تواند در صورت بروز خطر بالقوه ای برای صنعت دامپروری و حیات وحش کشور تلقی شود.

,

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد همچنین ادامه داد: این بیماری قابل انتقال به حیوانات حیاط وحش بوده و به همین دلیل مایه کوبی در واحد هایی که در مجاورت حیات وحش قرار دارند از اولویت های مهم و اول  شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد است.

,

وی تصریح کرد: این اداره در راستای وظایف و سیاست های محوله، اجرای عملیات واکسیناسیون رایگان گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا ppr و بروسلوز بره و بزغاله را در مناطق دارای تجمع دام سبک با پوشش حداکثری و همچنین مناطق کانون بیماری بروسلوز دامی و انسانی آغاز کرده است.

,  ppr , .,

احمدی با تاکید بر اینکه دامپزشکی همواره در کنترل و پیشگیری از بیماری دامی و مشترک بین انسان و دام، بیشترین و مهمترین جایگاه را دارد، اذعان کرد: از ابتدای سال جاری بیش از 50 هزار راس گوسفند و بز به صورت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک در قالب 2 اکیپ واکسینه شدند.

,

وی در پایان با بیان اینکه دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام اکیداً خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه کنند، عنوان کرد: هرگونه انتقال و جابجایی دام جهت جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری باید با هماهنگی شبکه دامپزشکی شهرستان صورت گیرد و از انتقال دام بدون هماهنگی جدا خودداری کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه