اخبار داغ

رشد چشمگیر صادرات پوشاک در سال ۱۴۰۰؛

احیای حضور ایران در بازار منطقه؛ بهترین کمک دولت به صنعت پوشاک/ توجه به تولیدات داخلی، تنها انتظار تولیدکنندگان از مردم

احیای حضور ایران در بازار منطقه؛ بهترین کمک دولت به صنعت پوشاک/ توجه به تولیدات داخلی، تنها انتظار تولیدکنندگان از مردم
اگرچه در سال های گذشته صنعت پوشاک با رکود سنگین و غول واردات و قاچاق زمین‌گیر شده بود اما از سال ۱۴۰۰ بار دیگر شاهد رشد صادرات در این بخش بودیم؛ اکنون وقت آن رسیده که مسئولان ذیربط در این زمینه به خط شوند و برای نجات بازار پوشاک چاره اندیشی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ صنعت پوشاک از جمله صنایعی است که در مراحل آغازین توسعه صنعتی، جزو صنایع کلیدی به شمار می‌رود. این صنعت شامل تمام مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و همچنین شامل فرآیندهای تکمیلی انجام‌شده روی پارچه است و در گروه صنایع سبک قرار می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

صنعت پوشاک به لحاظ جایگاه استراتژیک در تامین نیازهای اساسی، ضمن برخورداری از سابقه طولانی، تقریبا در سبد تولیدات صنعتی بسیاری از کشورها قرار دارد. نقطه‌عطف توسعه و گسترش این صنعت، همزمان با انقلاب صنعتی بوده است. نکته مهمی که باید در خصوص صنایع پوشاک مورد توجه قرار گیرد، نقش آن در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورهاست. تقریبا تمامی کشورها، مسیر توسعه صنعتی خود را با سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت آغاز کرده‌‌‌اند. ارزش‌افزوده بالا، اشتغال‌زایی و وجود تقاضای باثبات از ویژگی‌‌‌های صنایع پوشاک است.

,

این صنعت، در اقتصاد ایران همواره با اعمال سیاست‌‌‌های اقتصادی (ارزی، پولی، مالی، تجاری و اعتباری) مورد توجه سیاستگذاران بوده است.این صنعت در دنیا جزو ۱۰ صنعت پردرآمد محسوب می‌شود،

,

اما  به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها دست‌کم پاساژگردی را از سکه نینداخته است. اکنون مثل همیشه لباس‌فروشی‌های بچگانه و زنانه پرترددترین فروشگاه‌ها هستند و گرچه قیمت‌های بالا اجازه نمی‌دهد همه با دست پر از مغازه‌ها بیرون بیایند، اما بازار به وضوح نسبت به سال گذشته پررونق‌تر شده است.

,

به‌گفته مغازه‌دارها ۲ سال قبل به‌دلیل آنلاین بودن کار و تحصیل، تردد در شهر کم بود و مردم نیاز زیادی به خرید لباس نداشتند، اما امسال با توجه به شرایط آب و هوا لباس‌هایی با طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های مناسب فصل به بازار آمده و جوان‌ها برای خرید بیشتر ترغیب می‌شوند.

,

با این حال همه فعالان بازار بر این حقیقت تأکید دارند که رونق امسال فقط در قیاس با ۲ سال گذشته بیشتر شده و با آنچه باید باشد فاصله دارد، کما اینکه ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران به تازگی اعلام کرد که حضور پوشاک در لیست خرید خانواده‌ها کم شده است.

,

 

,

, ,

*بازار پوشاک چشم انتظار خریدار

, *بازار پوشاک چشم انتظار خریدار, *بازار پوشاک چشم انتظار خریدار,

ابراهیم خطابخش، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز، در رابطه با وضعیت خرید و فروش پوشاک، اظهار کرد: وضعیت بازار زیاد جالب نیست. مشتریان قیمت ها را می‌دانند و قطعا در مقایسه با سال گذشته با مقداری که قیمت‌ها در بخش تولید، افزایش پیدا کرده وضعیت مطلوب و دل انگیزی نداریم.

,

وی افزود: باتوجه به تورم در بخش تولید، کمبودی از نظر پارچه یا مواد دیگر نداریم و حتی تولیدات به صورت انبوه انجام می‌شوند اما فقط افزایش قیمت ها کمی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

,

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان در خصوص نوع تولیدات توضیح داد: همچنین مشکلی برای تولید بر اساس سلیقه های متفاوت نداریم، زیرا تولیدات به صورت مداوم به روز می شوند و به خواسته مشتریان از نظر پارچه رنگ مدل مورد نظر پوشاک به بازار می رسند، اما قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت ها کاهش پیدا کرده، مردم بیشتر هزینه هایشان را در بخش خوراکی خرج می‌کنند و چندان توانی برای خرید از بازار پوشاک ندارند.

,

 

,

, ,

وی بیان کرد: زمانی که شخصی می خواهد از بازار پوشاک خرید انجام دهد باید حوصله فراوان داشته باشد و دست پر آمده باشد اما در حال حاضر از چهره های افراد مشخص است آن جور که باید برای خرید از بازار حوصله ندارند، با این وجود تولیدکنندگان تولیدات را به صورت مداوم انجام می‌دهد به شکلی که اغلب اوقات اجناس به صورت اضافه بر تقاضا هم به دست فروشندگان میرسد.

,

*به جای صحبت از حمایت‌ها، عمل کنید! 

, *به جای صحبت از حمایت‌ها، عمل کنید! , *به جای صحبت از حمایت‌ها، عمل کنید! ,

خطابخش در خصوص حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان اعلام کرد: آن حمایتی که تولید کنندگان نیاز دارند از هیچ کجا تأمین نشده است، همیشه طرح های حمایتی صرفا مطرح شده‌اند و قرار به اجرا بوده اما هیچ وقت عملی نشده است. امسال همه‌ی فروشندگان در بخش مالیات دچار مشکل شدند، گاهی پروانه ها باطل می‌شود یا تقاضای تعطیلی به علت مالیات های گزاف دارند.

,

وی متذکر شد: سیستم مالیاتی ۱۴۰۱، بازار اصناف را دچار اختلال کرده و همه سردرگم شده‌اند، همین موضوع در بخش تولید تاثیرگذار بوده، حمایت واقعی این است که از سوی ارگان های متفاوت امتیاز ویژه‌ای برای تولیدکنندگان قائل شوند.

,

*پرداخت مالیات در عرف انجام شود

, *پرداخت مالیات در عرف انجام شود, *پرداخت مالیات در عرف انجام شود,

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان تاکید داشت: مالیات باید پرداخت شود همه ما این را قبول داریم اما پرداخت مالیات باید در عرف باشد، برای پرداخت مالیات یک فروشگاه بزرگ باید به فروش آن فروشگاه توجهی نداشته باشند و نسبت به سود کسب شده از فروش آنجا در یکسال مالیات را دریافت کنند و مسلما این کار نیاز به کارشناسی دقیق خواهد داشت که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

,

وی در خصوص انتظارات از سمت فعالان حوزه پوشاک خاطر نشان کرد: ما انتظار داریم در بخش تولید هزینه ها به جای افزایش کاهش پیدا کند، چرا که هر ساله بیمه، دستمزد و اجاره ها به صورت کلان اضافه می شوند اما مواردی که باید برای یک واحد صنفی در نظر گرفته شود تا افراد از آن سود ببرند، وجود ندارد.

,

خطابخش یادآور شد: کار کردن برای برخی از افراد سخت شده است، مگر اینکه افرادی باشند که از قدیم سرمایه گذاری داشتند و به پرداخت اجاره فکر نمی‌کنند، اکنون اگر فردی مغازه‌ای اجاره‌ای داشته باشد و همه هزینه هایش را  حساب کنیم با فروشی که هر سال کاهش پیدا می‌کند تناسبی نخواهد داشت.

,

وی در پایان گفت:  همگی می دانیم که قیمت ها دچار تورم شدند اما از نظر تعدادی ما همیشه کاهش فروش داشتیم، قطعا زمانی که کاهش فروش باشد سود کمتری برده می شود، همیشه هزینه ها افزایش و سود کاهش پیدا میکند  و این ماجرایی است که اختلال در بازار ایجاد می‌کند، اما بازهم فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک انتظار حمایت دارند.

,

*ایجاد فضای رقابتی در صنعت تولیدات در دستور کار قرار گرفت

, *ایجاد فضای رقابتی در صنعت تولیدات در دستور کار قرار گرفت, *ایجاد فضای رقابتی در صنعت تولیدات در دستور کار قرار گرفت,

محمد مخبر در هفته های اخیر در جلسه‌ای با اشاره به سابقه دیرینه ایران در صنعت نساجی و تولید کیف و کفش گفت: این صنعت در گذشته صاحب بازار بین المللی بود که متأسفانه سهم زیادی از این ظرفیت و توانمندی دچار آسیب شده و بخشی از بازار‌ها از دست رفته است.

,

 

,

, ,

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تلاش مجدانه برای احیاء و شکوفایی صنعت پوشاک، چرم، کیف و کفش در کشور تأکید کرد و از رؤسا، نمایندگان و مدیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنایع مرتبط خواست برنامه توسعه‌ای خود را با رویکرد صادرات و تأمین نیاز‌های داخل تدوین و به دولت ارائه دهند.

,

مخبر همچنین با تأکید بر اینکه در برنامه توسعه صنایع نساجی، کیف و کفش باید قیمت و کیفیت نیز مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید بتوانیم با ایجاد رقابت سالم زمینه توسعه و شکوفایی این صنایع را در کشور فراهم کنیم.

,

معاون اول رییس جمهور از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست نوسازی ماشین آلات این صنعت را در دستور کار خود قرار دهد و موانع پیش روی سرمایه گذاری را برطرف کند.

,

مخبر در ادامه با اشاره به برخی گلایه‌های خانواده‌ها و شهروندان کشور مبنی بر کمبود پوشاک و لباس‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی از اتحادیه ها، انجمن‌ها و تولیدکنندگان خواست در طراحی، دوخت و تولید محصولات، این موضوع را مدنظر قرار دهند.

,

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه ایران با پانزده کشور همسایگی دارد و بازاری در حدود ۴۰۰ میلیون نفر در کشور‌های اطراف ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و امکانات موجود در کشور به گونه‌ای است که اگر تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها با هم هماهنگ شوند، قادر خواهند بود علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی، بخش زیادی از بازار کشور‌های همسایه را نیز در اختیار گیرند.

,

مخبر از نمایندگان و مدیران انجمن‌ها و اتحادیه‌ها خواست جلسات و کارگروه‌هایی را تشکیل دهند و ضمن همفکری و تبادل نظر، مهمترین مطالبات، دغدغه‌ها و نیاز‌های خود را اعلام کنند تا دولت بتواند برنامه ریزی مناسب و لازم را برای رونق و شکوفایی این صنایع انجام دهد.

,

*به روز نبود صنعت نساجی اصفهان بازار را دچار التهاب کرده

, *به روز نبود صنعت نساجی اصفهان بازار را دچار التهاب کرده, *به روز نبود صنعت نساجی اصفهان بازار را دچار التهاب کرده,

احمد تقی زاده رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما، با توجه به وضعیت بازار پارچه، اظهار کرد: مردم دیگر مثل گذشته قدرت خرید ندارند و به علت مشکلات اقتصادی بازار پارچه کمی دچار رکود شده است، به روز نبودن ابزارهای صنعت نساجی در اصفهان و گران تمام شدن قیمت مواد اولیه باعث شده که اصفهان از لحاظ صنعت نساجی با رکود روبرو شود.

,

وی افزود: اصفهان نتوانسته در رقابت با کالاهای ترک و چینی گوی رقابت را ببرد،  تولید داخل ما با وجود اینکه از کیفیت بالایی برخوردار است اما به خاطر هزینه‌های جاری و همچنین بالارفتن حقوق کارگر بیمه، مواد اولیه آن به سختی تهیه می‌شود و افزایش هزینه‌های گمرک و نوسانات قیمت ارز هم باعث گرانی پارچه‌های وارداتی شده است بر همین اساس، به صرفه نیست و به همین خاطر تولید کمی داریم.

,

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان بیان کرد: در گذشته هایی نچدان دور اصفهان با پارچه هایی که تولید می کرد لباس نظامیان انگلیسی را تامین می کرد و به همین خاطر به منچستر ایران شهرت یافته بود، متاسفانه اکنون به دلایل مختلف صنعت نساجی اصفهان رو به افول رفته است.

,

وی توضیح داد:  با توجه به اینکه مردم دیگر مثل گذشته قدرت خرید ندارند و به علت مشکلات اقتصادی بازار پارچه کمی دچار رکود شده است. پارچه‌های تولید داخل به علت گران شدن مواد اولیه و پارچه‌های وارداتی به واسطه نوسانات ارزی، در چند ماه اخیر گران شده است.

,

*توجه به تولیدات داخلی، تنها انتظار تولیدکنندگان از مردم

, *توجه به تولیدات داخلی، تنها انتظار تولیدکنندگان از مردم, *توجه به تولیدات داخلی، تنها انتظار تولیدکنندگان از مردم,

تقی‌زاده با توجه به مشکلات اذعان داشت: یکی از مشکلات صنف پارچه فروشان، طرز فکر غلط مردم در رابطه با تولیدات داخل باعث شده که مردم فکر کنند جنس ترک، از کیفیت بهتری برخوردار است در حالی که اینطور نیست و پارچه هایی که در یزد تولید می شود از درجه کیفیت بسیار بالاتری نسبت به اجناس ترک برخوردار است.

, تقی‌زاده با توجه به مشکلات اذعان داشت: یکی از مشکلات صنف پارچه فروشان، طرز فکر غلط مردم در رابطه با تولیدات داخل باعث شده که مردم فکر کنند جنس ترک، از کیفیت بهتری برخوردار است در حالی که اینطور نیست و پارچه هایی که در یزد تولید می شود از درجه کیفیت بسیار بالاتری نسبت به اجناس ترک برخوردار است.,

 

,

, ,

وی متذکر شد: این ذهنیت غلط باعث شده که برخی از تولید کنندگان پوشاک با دوختن مارک ترک به لباسهای تولید ایران سودجویی کنند و پوشاک خود را با نام ترک و با قیمت بالاتری بفروشند به این خاطر که مخاطبان نیز از پوشاک ترک بیشتر استقبال می کنند.

,

*رشد چشمگیر صادرات پوشاک در سال ۱۴۰۰

, *رشد چشمگیر صادرات پوشاک در سال ۱۴۰۰, *رشد چشمگیر صادرات پوشاک در سال ۱۴۰۰,

مجید نامی نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با توجه به صادرات پوشاک ایران به کشورهای دیگر، اظهار کرد: عمده صادرات به کشور عراق، همچنین کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج‌فارس و افغانستان انجام شده است.در سال ۹۹ صادرات محصولات پوشاک نزدیک به ۷۰ میلیون دلار بوده است که از این نظر رشد چشمگیری در سال ۱۴۰۰ حاصل شده است.

,

وی افزود:  آنچه موجب توسعه صادرات می‌شود، رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی است، اما شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان در بخش‌های مختلف به رقابت پرداخت. تداوم تحریم‌ها  موجب شده مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز خطوط تولید با قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر رقبا به دست تولیدکننده ایرانی برسد.

,

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید و تداوم تحریم‌ها، مهم‌ترین مشکلات چند سال اخیر فعالان این صنعت بوده است. ممنوعیت واردات بیش از دو هزار قلم جنس در سال‌های گذشته با هدف مدیریت منابع ارزی کشور که پوشاک هم شامل آنها شد، با این حال پوشاک قاچاق در همه سال‌های گذشته در بازار وجود داشت و تولیدکنندگان داخلی همواره با رقبای خارجی مواجه بودند.

,

وی اذعان داشت:  اما امیدواریم تفکر حمایت از تولید بخش خصوصی از حالت شعارگونه خارج شده و با مدیرت درست و برنامه‌ریزی بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت.

,

*تامین منابع مالی صنعت پوشاک در دستور کار

, *تامین منابع مالی صنعت پوشاک در دستور کار, *تامین منابع مالی صنعت پوشاک در دستور کار,

پیش‌تر «افسانه محرابی» سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت عنوان کرد: سال گذشته به علت مشکلات مربوط به کرونا و تحریم در برخی از رشته‌کالاهای بخش پوشاک با کاهش اندک تولید روبه‌رو بودیم.

,

وی افزود: امسال شرایط موجود مانند بالارفتن هزینه دستمزد و حقوق کارگری، نرخ سامانه معاملات الکترونیکی «ETS»  و قیمت مواد اولیه جهانی سبب بالارفتن هزینه تمام‌شده تولیدکنندگان شده است، بنابراین برای کاستن از فشار موجود بر تولیدکنندگان، کاهش نرخ تعرفه‌ها و تأمین منابع مالی از طریق سرمایه در گردش را در دستور کار قرار دادیم.

,

*مسئولان به کار حمایت از تولیدکنندگان بیایند

, *مسئولان به کار حمایت از تولیدکنندگان بیایند, *مسئولان به کار حمایت از تولیدکنندگان بیایند,

قیمت های بسیار بالا وجه اشتراک تمام لباس‌فروشی‌هاست؛ این قیمت‌ها  برای بسیاری از مراجعه‌کنندگان  خرید بسیار بالاست. بیشتر خریداران وقتی در برابر پرسش «آیا این قیمت برای شما گران نیست؟» قرار می‌گیرند می‌گویند که «تعداد» خریدشان را کمتر کرده‌اند تا بتوانند آنچه می‌خواهند و می‌پسندند را خریداری کنند.

,

در این شرایط انتظار می‌رود حمایت مسئولان از تولیدکنندگان پوشاک و صنایع پارچه داخلی بیشتر شود تا مردم هم بتوانند با خیالی آسوده از بازار خرید کنند تا با هزینه هایی که بابت خرید میدهند به فروشندگان و تولیدکنندگان این صنعت کمکی کرده باشند، اکنون وقت آن رسیده که مسئولان ذیربط در این زمینه به خط شوند و برای نجات بازار پوشاک از رکود چاره اندیشی کنند، اگر حمایت از بازار داخلی پوشاک به خوبی صورت بگیرد قطعاً تولیدکنندگان ایرانی هم می توانند پاسخگوی نیاز بازار داخلی باشند و هم در کشورهای منطقه حرفی برای گفتن خواهند داشت.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه