اخبار داغ

جنوب شرق کشور قطب تولید موز در ایران؛

اشتغالزایی ۱۵ هزار نفر با کشت موز در سواحل مکران محقق شد

اشتغالزایی ۱۵ هزار نفر با کشت موز در سواحل مکران محقق شد
موز نقش عمده‌ای در اقتصاد برخی از کشورهای در حال توسعه دارد و به امنیت غذایی، اشتغال و درآمد جمعیت روستاییان کمک می‌کند؛ اما لازمه تحقق این امر در سیستان و بلوچستان ورود سرمایه‌گذاران به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی این محصول ویژه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

این استان با داشتن آب و هوای گرم، مستعد کشت انواع مختلف محصولات گرمسیری است که در دیگر نقاط کشور کشت آن امکان پذیر نیست، محصولات گرمسیری متنوع و زیادی در این استان کشت می شود که از شاخص ترین آن ها که در اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار است می توان از خرما، موز و انبه نام برد.

موز یکی از قدیمی ترین گیاهان گرمسیری است که دشتیاری (باهوکلات)، کهیر و زرآباد در شهرستان های چابهار و کنارک با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و واقع شدن در ساحل دریای عمان از جمله مناطق مناسب برای کشت انواع موز و سایر میوه های گرمسیری است.
 
سیستان و بلوچستان تنها تولید کننده موز در کشور 

اردشیر شهرکی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت گو با خبرنگار ما با بیان اینکه این استان تنها تولید کننده موز در کشور است، گفت: حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
 
وی افزود: پیش‌بینی شده امسال بیش‌از ۱۵۰ هزار تن موز از سطح سه هزار هکتار از باغات استان برداشت و روانه بازار مصرف شود که نسبت به سال گذشته ۱۰ هزارتن افزایش داشته است.
 
وی با بیان اینکه در این رابطه برای 15 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد شده است، بیان کرد: دشتیاری، زرآباد، سرباز و چابهار به ویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیر کشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تولید موز در تمام طول سال در سطح باغات جنوب استان رواج دارد، که اوج برداشت در ماه های اسفند، فروردین، اردیبهشت و شهریور، مهر و آبان  می باشد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, سیستان و بلوچستان تنها تولید کننده موز در کشور  , سیستان و بلوچستان تنها تولید کننده موز در کشور  ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه