اخبار داغ

به بهانه سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس؛

«بریکس»؛ پایانی بر سلطه سرمایه‌داری غرب و دیکتاتوری دلار آمریکا

«بریکس»؛ پایانی بر سلطه سرمایه‌داری غرب و دیکتاتوری دلار آمریکا
حسین پایین‌محلی گفت: جمهوری اسلامی اکنون با درپیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی متوازن و توسعه کریدور بین‌المللی می‌تواند به اهداف خود که تبدیل شدن به تمدن ایرانی اسلامی و بدیل برای مدلی غربی است را محقق سازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین پایین‌محلی، نویسنده و فعال سیاسی گلستانی در خصوص سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس بریکس در گفت‌وگو با  گلستان ما اظهار کرد: چند روز پیش نوام چامسکی اندیشمند برجسته زبان شناس و فیلسوف سیاسی منتقد آمریکایی جمله کوتاه و قصاری گفت: کار آمریکا تمام است! وی به ظهور ایران، روسیه و چین در نظام نوین جهانی اشاره کرد؛ جهان جدیدی که جایگزین نظم غربی و هژمونی آمریکایی می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

وی افزود: حرف چامسکی را بیشتر نیز متفکران زیادی در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و مصاحبه از سمیر امین در کتاب ویروس لیبرال تا امانوئل تد در کتاب آمریکا پس از جهانگشایی گفته بودند.

,

این نویسنده گلستانی بیان کرد: ما نیز در این وجیزه بر آنیم تا به به این مسئله محوری پرداخته شود که با ورود ایران به اجلاس شانگهای و بریکس چه اتفاقی در آینده اقتصاد سیاسی جهان، تجارت جهانی، مبادلات مالی دولت‌ها در روابط بین الملل و نهایتا جهان پیش رو وساختار جهانی دراینده رخ خواهد داد.

,

پایین محلی گفت: آلوین تافلر نیز در کتاب جابه جایی قدرت از ظهور اقتصاد چندملیتی و شرکتهای بزرگ و تراستها و کارتلها می‌گوید که فرادولتی اند.

,

وی با اشاره به اینکه غرب با اصلاحات اجتماعی موسوم به رفرمیسم و اصلاحات دینی موسوم به پروتستانتیسم رنسانس را رقم زد، ادامه داد: تداوم آن به انقلاب صنعتی در غرب منتج شد. باظهور فلسفه در غرب در دوران به اصطلاح روشنگری علم تولید شد و علم نیز در تکنیک محقق شد و در قرن ۱۸ غرب به عنوان قدرت جهانی ظهور کرد و به استثمار جهان پرداخت.

,

این نویسنده گلستانی توضیح داد: استعمار آفریقا و استحمار آسیا و مستعمره کردن جوامع و غارت منابع زیرزمینی و منابع انرژی و نیروی انسانی و برده داری از عوامل رشد سرمایه داری غربی بود که توسعه درغرب را رقم زد. لنین آخرین مرحله سرمایه داری غربی را امپریالیسم دید که درصدد شکست آن بود.

,

پایین محلی بیان کرد: در قرن بیست بعداز جنگ جهانی اول و دوم و شکل گیری جنگ سرد غرب سازمان ملل را تاسیس کرد و در کنار آن ساختارهای جهانی چون سازمان تجارت جهانی(wto) صندوق بین المللی پول(imf)،بانک جهانی(wb) و....شکل گرفت که تداوم حاکمیت جهانی غرب را تقویت و هژمونی غربی را استمرار بخشید و این ساختارها به استثمار ملت‌ها توسط نئولیبرالیسم مشروعیت می‌بخشیدند.

,

این نویسنده گلستانی گفت: شهید سید مرتضی آوینی در کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب از دلار به عنوان حربه ای توسط آمریکا برای استمرار اقتصاد سیاسی غرب و لیبرالیزم نام برد که وضعیت موجود جهانی را تثبیت میکرده است.

,

پایین محلی ادامه داد: به عبارتی دیکتاتوری غربی در گذر زمان پیچیده شده وازحالت تهاجم نظامی وفتح سرزمینی و سرنگونی دولت‌ها به اشکال اقتصادی وانحصار تکنولوژی تولیدی، صنعت دارویی و غذایی و انرژی تبدیل شده که ایجاد توسعه نامتوازن در جهان را شاهد بودیم و خود تبدیل به مرکز عالم (متروپول) شده است.

,

وی گفت: همچنین ایجاد ساختارها وسازمانهای بین المللی که جهان را به تبعیت ازخود کرده و به تعبیر هربرت مارکوزه شاهد یک نظام توتالیتاریسم درغرب هستیم که جهان را به انباشت سرمایه (یوتیلیتاریانیسم) تحدید و تقلیل داده است.

,

این نویسنده گلستانی ابراز کرد: انقلاب اسلامی یک نه بزرگ به تاریخ جدیدی بود که غرب در همه شئون اش بر جهان سلطه داشته. از شکل سیاسی، نظامی، امنیت و اطلاعات تا بعد فرهنگی، آموزشی، رسانه ای و اقتصادی به چشم می خورد.

,

پایین محلی افزود: اما وجود دولت‌های غربزه و مدیریت تکنوکرات‌ها امکان طرح و پیگیری شهید آوینی را محقق نساخت. چند سال پیش مقام معظم رهبری خطاب به پوتین از راه اندازی اپک گازی، استفاده از پول جدید در مراودات مالی بین کشورهای مستقل و در دیدار با رئیس جمهور چین نیز پیشنهاداتی ارائه کردند که به دلیل دولت غربزده که سیاست انفعالی، تدافعی، ووادادگی در پیش گرفته بود را محقق نساخت.

,

وی گفت: در این بین در تقابل باغرب برخی کشورهای قدرتمند در شرق در تقابل با استبداد پولی حاکم بر روابط اقتصادی در جهان به ایجاد ساختارهای جهانی و فرادولتی در قبال غرب (از جی ۷و اتحادیه اروپا ) پرداختند. ازجمله این ساختارهای جدید می‌توان به اجلاس شانگهای و بریکس و عدم تعهد و اجلاس سران اسلامی، نام برد که البته هریک از این مجموعه های کلان که فرا دولتی هستند و شامل کشورهای بزرگ و مستقل و غیر غربی اند کارکردهای خاص خود را دارند.

,

این نویسنده گلستانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به عنوان یک پارادایم در برابر غرب و به عنوان یک آلترناتیو باید ازهمه ظرفیتهای موجود در عالم جهت توسعه خود و تضعیف غرب بهره ببرد، گفت: لذا دیپلماسی اقتصادی فعال و همگرایی با ملت‌های آزاد و دولتهای مستقل و قدرتمند غیر غربی روند اجماع جهانی برعلیه دیکتاتوری جهانی غرب برعلیه جهان را تسریع می‌بخشد و از سویی هزینه و فشار تقابل با نظم آمریکایی با مشارکت کشورهایی چون روسیه و چین را کاهش داده و به عبور از وضعیت موجود منتج می‌شود.

,

پایین محلی توضیح داد: جمهوری اسلامی اکنون با در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی متوازن و توسعه کریدور بین‌المللی می‌تواند به اهداف خود که تبدیل شدن به تمدن ایرانی اسلامی و بدیل برای مدلی غربی است را محقق سازد.

,

وی ابراز کرد: چین و روسیه نیز با ایجاد اجلاس شانگهای و بریکس درصدد دور زدن آمریکا و اجلاس جی ۷ هستند لذا ورود ایران در بریکس و شانگهای و امضای سند ۲۵ ساله باکشورهای مذکور و فعال سازی کریدورهای بین المللی می‌تواند به توسعه همگون بیانجامد.

,

این نویسنده گلستانی تاکید کرد: کافی است به چند عدد در باب بریکس توجه کنیم تا اهمیت آن را بیشتر درک‌ کنیم: جمعیت کشورهای عضو بریکس ۴۵درصد از کل جمعیت جهان است، ۲۹ درصد از مساحت کره زمین، میزان مبادلات تجاری ۴۲ درصد و تولید ناخالص جهانی آن حدود ۳۸ درصد می باشد.

,

پایین محلی گفت: در یک سال اخیر میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه ۹۰ درصد افزایش داشته و توانسته ایم با کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان توسعه ترانزیتی رارقم بزنیم.

,

وی بیان کرد: نشست با کشورهای ساحلی دریای خزر نیز می‌تواند در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه منطقه نقطه عطفی محسوب شود.

,

این نویسنده گلستانی تاکید کرد: امروز شاهدیم که نه تنها جمهوری اسلامی بلکه بسیاری از ملت‌ها و دولتها درصدد عبور از جهان امریکاییزه شده هستند و حرکت وجهت گیری کنونی جمهوری اسلامی و کشورهایی که باایران در یک ائتلاف استراتژیک هستند جهان را به برون رفت از نظم تحمیلی جهانی غرب و عصر آمریکایی می‌کند و مخلص کلام «به جهان پسا آمریکایی خوش آمدید!».

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه