اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی :

تنش زدایی در روابط با غرب ضروری اما پیروی کردن و اعتماد به آنها غیر منطقی و ساده لوحانه است

تنش زدایی در روابط با غرب ضروری اما پیروی کردن و اعتماد به آنها غیر منطقی و ساده لوحانه است
کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که اعتماد و پیروی از آمریکا غیرمنطقی و ساده‌لوحانه است، گفت: نیازمند تنش‌زدایی در زمینه سیاست خارجی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، با اشاره به خیانت‌های آمریکا در قبال کشورمان در دوران های مختلف اظهار داشت: یکی از مسائلی که همواره در چهارچوب سیاست‌های خارجی در خصوص آن بحث و گفتگو بوده موضوع ارتباط با غرب و علی‌الخصوص ارتباط با ایالات متحده آمریکا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در سخنرانی خودشان در  نوروز سال 98 اشاره به این موضوع می‌کنند که هرگز سیاست جمهوری اسلامی بی‌ارتباطی و قطع ارتباط با غرب نبوده و خودشان به دولت‌ها تأکید کرده‌اند که نه‌تنها با غرب با همه کشورهای دنیا بر اساس منافع کشور ارتباط داشته باشند.

,

صادقی نسب بیان داشت: آن نکته‌ای که ایشان تأکید دارند عدم پیروی و اعتماد به غرب است وقتی در خصوص غرب و ایالات متحده صحبت می‌کنیم بایستی بدانیم که در بستر تاریخی و سابقه ارتباطی این مباحث بیان می‌شود.

,

وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم شاهد حضور استعماری ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا بودیم و به‌نوعی این کشور به دنبال این بوده که خواسته‌های سلطه گرایانه خودش را بر دنیا دیکته کند.

,

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: در جنگ‌های مختلفی که آمریکا آن‌ها را راه انداخته از جنگ کره، ویتنام، عراق گرفته تا جنگ افغانستان یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم این است که این کشور خواسته سلطه خودش حفظ شود و در واقع اگر در جایی به‌صورت غیرمستقیم نتواند با جنگ و اسلحه به اجرای آن می‌پردازد.

,

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به خوی استعماری ایالات متحده نگاه کنیم کاملاً بی‌رحمانه در غارت سرمایه‌های کشورهای دیگر اقدام می‌کند به‌طوری‌که با بهانه‌هایی مانند دیپلماسی، حقوق بشر و آزادی بیان به کشورهای دیگر حمله می‌کند.

,

صادقی نسب بیان داشت: علاوه بر این رفتاری که سربازان آمریکایی با مردم کشورهای دیگر داشتند همه‌وهمه نشان می‌دهد که این رفتار سلطه‌جویانه آمریکا از هیچ قاعده‌ای اخلاقی تبعیت نمی‌کند.

,

وی افزود: این رفتار قلدرمآبانه و این زورگویی‌هایی که توسط آمریکا اعمال شده باعث شده که دنیا را در یک خفقانی فروببرد و این خفقان را نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران با انقلاب از سال 1357 به چالش کشیده است.

,

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: تحرکات ضدآمریکایی در آمریکای جنوبی و بعدها در شکل‌های مختلف در کشور‌های دیگر به‌ندرت دیده شد اما انقلاب اسلامی ایران با صدای بلند به ظلم و سلطه آمریکا و سابقه بدی که داشت اعتراض کرد، خصوصاً علیه سابقه‌ای بدی که این کشور در ایران داشت.

,

وی به دخالت‌های آمریکا در کشورمان اشاره کرد و گفت: در کودتای 28 مرداد نقش اول را بر عهده داشتند و بعد از آن نیز تسلط عجیبی که بر شاه ایران داشتند از طریق او سعی می‌کردند سهم خودشان را از کشور ما بگیرند اینها همه‌وهمه نفرت را در کشور ایجاد و منجر به انقلاب اسلامی شد.

,

صادقی نسب به نارضایتی مردم آمریکا از نظام سرمایه داری خود اشاره کرد و ابراز داشت: کمتر هفته‌ای را می‌بینید که در این کشور اعتراضی برای موارد گوناگون وجود نداشته باشد و همین نظام سلطه‌گری که در دنیا داشته با تقویت حداکثری سرمایه‌داری و تجمع ثروت در دستان افراد محدود باعث شده که مردم خود این کشور نارضایتی‌هایی شدیدی داشته باشند.

,

وی بیان داشت: اکثریت مردم آمریکا این روزها تحت‌فشار اقتصادی هستند و این فشار اقتصادی خودش را در اشکال گوناگون و در قالب اعتراضات نشان می‌دهند.

,

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: وقتی رهبری انقلاب می‌فرمایند نباید دنباله‌روی بکنیم از غرب یک موضوع کاملاً مصداقی و مستند است، اعتماد را در برجام دیدیم و نباید از آن‌ها پیروی کرد.

,

وی افزود: ایالات متحده نمی‌تواند الگوی خوبی برای پیروی باشد نه به این معنی که چیزی برای آموختن ندارد علم‌آموزی و یادگیری بسیار خوب است اما تقلید و پیروی کردن از نظام سرمایه‌داری آمریکا یک خطای بزرگ است.

,

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اعتماد نکردن و عدم پیروی کردن از آن‌ها با دلایل متقن قابل اثبات است اما خود موضوع رابطه و ارتباط با غرب موضوعی است که بایستی توسط دولت‌ها پیگیری شود و در خصوص حوزه ارتباط با ایالات متحده آن چیزی که مهم است تنش‌زدایی است.

,

وی بیان داشت: با رویکرد فعلی آمریکا قطعاً نمی‌توان دورنمایی برای یک ارتباط دوطرفه با این کشور را دید اما تنش‌زدایی یک اقدامی است که می‌توان آن را انجام داد و در موضوعاتی مانند برجام این مسیر در حال طی شدن است.

,

استاد دانشگاه تهران با بیان این که اعتماد و پیروی از آمریکا غیرمنطقی و ساده‌لوحانه است،  خاطرنشان کرد: در حوزه اروپای غربی نیز بایستی اشاره کرد که این کشورها اصولاً پیرو آمریکا هستند اما در برخی موارد می‌توان روی برخی استقلال‌ها حساب کرد و روابط مناسبی با اروپای غربی داشته باشیم.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه