اخبار داغ

گزارشی از چالش‌ بنگاه‌داری بانک‌های خصوصی؛

انگشت اتهام کمبود منابع مالی استان‌ها به سمت بانک‌های خصوصی/ هیچ؛ سهم برخی بانک‌ها در رونق تولید و اشتغال استان‌ها

انگشت اتهام کمبود منابع مالی استان‌ها به سمت بانک‌های خصوصی/ هیچ؛ سهم برخی بانک‌ها در رونق تولید و اشتغال استان‌ها
بانک‌های خصوصی مکلف هستند همچون بانک‌های دولتی در پرداخت تسهیلات مشارکت کنند و کمک‌کار تولید باشند، اما متأسفانه این بانک‌ها در استان‌ها اقدام خاصی در این حوزه ها انجام نمی دهند و منابع مالی شان را در داخل استان خرج نمی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، با گسترش بانک‌های خصوصی از اوایل دهه 80 در کشور و گسترش آن در سطح مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ، مردم شاهد بازگشایی شعب مختلف این بانک‌ها بوده اند که البته با ارائه خدمات نوین بانکی و شیوه‌های جدید ارائه خدمات، در برخی خدمات بانکی رقابت را از بانک‌های دولتی ربوده و با ارائه مشوق‌ها و سودهای مشارکت بالاتر از میزان اعلام شده سنواتی بانک‌های دولتی، به سرعت سپرده‌گذاری را بسیار بیشتر از پیش‌بینی در این بانک‌ها رقم زدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

نکته قابل توجه این است که بانک‌های خصوصی مکلف هستند همچون بانک‌های دولتی در پرداخت تسهیلات مشارکت کنند و کمک‌کار تولید باشند، اما متاسفانه این بانک‌ها در استان ها اقدام خاصی در این حوزه ها انجام نمی دهند و منابع مالی شان را در داخل استان خرج نمی کنند، از طرفی بانکها، اصلی ترین تأمین کننده سرمایه بنگاه های تولیدی هستند، کوتاهی در این امر سبب آسیب دیدن و گاه تعطیلی بخش های اقتصادی می شود. 

,

این در حالی است که در استان خراسان شمالی 17 بانک خصوصی فعالیت دارند و این استان به لحاظ فقر، تورم و فلاکت در جایگاه دوم کشور  و در موضوع منابع و مصارف بانکی در جایگاه 29 کشور قرار دارد، اما متاسفانه گردش مالی بانک های خصوصی در داخل استان نیست و مردم خراسان شمالی از این سرمایه ها محروم هستند.

,

رویکرد بانک های خصوصی در خراسان شمالی بنگاه داری است

, رویکرد بانک های خصوصی در خراسان شمالی بنگاه داری است, رویکرد بانک های خصوصی در خراسان شمالی بنگاه داری است,

براساس گفته مسئولان وقت استان، رویکرد بانک های خصوصی در خراسان شمالی بنگاه داری است و عملکرد آنها در هزینه کرد منابع مطلوب نبوده است، زیرا بانک ها می توانند معادل 80 درصد از منابع خود را تسهیلات بدهند اما میزان مصرف در بانک های خصوصی در این استان بسیار کمتر از این رقم است، در مقابل بانک های دولتی، برخلاف بانک های خصوصی، رقمی بیش از حد مجاز، مصرف دارند و به همین دلیل مشمول جریمه از جانب بانک مرکزی می شوند.

,

در حال حاضر برخی از بانک های خصوصی استان تنها سه تا 15 درصد از منابع خود را صرف ارائه تسهیلات در داخل استان می کنند، این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بانک های کشور باید این رقم تا پنجاه درصد افزایش یابد.

,

پرداخت تسهیلات به طرح های دانش بنیان در اولویت است

, پرداخت تسهیلات به طرح های دانش بنیان در اولویت است, پرداخت تسهیلات به طرح های دانش بنیان در اولویت است,

علی اصغر هدایتی، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با منابع مالی بانک های استان خراسان شمالی اظهار داشت: بانک های خراسان شمالی در راستای حمایت از شعار سال و حرکت در این مسیر، که یکی از ماموریت های خاص سیستم بانکی است، در سال جاری حمایت 100 درصدی به خصوص برای طرح های دانش بنیان را در دستور کار دارد.

, عصراترک , عصراترک ,

وی ادامه داد: براساس نامه ارسال شده به پارک علم و فناوری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و مدیران دستگاه های اجرایی بانک ملی برای حمایت و پرداخت تسهیلات به طرح های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده است.

,

هدایتی با اشاره به اینکه همچنین سایر طرح ها با موضوع اشتغال زایی و تولید در اولویت دریافت تسهیلات بانکی قرار دارند، گفت: طرح های ارائه شده بعد از بررسی توسط کارشناسان فنی، اقتصادی و مالی برای پرداخت تسهیلات اگر در سطح اختیارت استان باشد در استان تعیین تکلیف و در غیر اینصورت به خارج استان برای بررسی ارسال می شود.

,

 

,

, ,

 

,

بانک های خراسان شمالی منابع مالی ندارند

, بانک های خراسان شمالی منابع مالی ندارند, بانک های خراسان شمالی منابع مالی ندارند,

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی اشاره کرد: سال گذشته در استان خراسان شمالی 13 هزار و 293 فقره وام ازدواج توسط 11 بانک به مبلغ 11 هزار و 915 میلیارد ریال پرداخت شد که در مقایسه با سال 99 در تعداد 88 درصد، در مبلغ 82 درصد رشد پیدا کرده است.

,

هدایتی با بیان اینکه بانک ها در پرداخت وام ازدواج در استان به خوبی عمل کرده اند، توضیح داد: این در حالی است که باید بررسی کرد استان خراسان شمالی چه پتانسیل هایی دارد و منابع موجود در استان به چه صورت بوده است و آیا منابعی موجود بوده و پرداخت نشده است یا منابعی در استان نیست.

,

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بانک های خراسان شمالی منابع مالی ندارند، گفت: باید نهاد های زی ربط بررسی کنند که منابع مالی استان به کجا می رود.

,

بانک های خصوصی برای خراسان شمالی چالش هستند

, بانک های خصوصی برای خراسان شمالی چالش هستند, بانک های خصوصی برای خراسان شمالی چالش هستند,

هدایتی با اشاره به اینکه بانک های خصوصی به دلیل اینکه منابع مالی استان را با سودهای بالایی سپرده گذاری کرده و تقدیم تهران می کنند، افزود: خراسان شمالی از چالش کمبود منابع مالی رنج می برد، زیرا اگر منابع موجود باشد پرداختی ها به خوبی انجام می شود.

,

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نسبت مصارف به منابع مالی در کل استان 129 درصد بوده است که در سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه این عدد به 131 درصد رسیده و وضعیت نسبت به سال گذشته بدتر شده است.

,

تمام بانک های دولتی توسط بانک مرکزی جریمه می شوند

, تمام بانک های دولتی توسط بانک مرکزی جریمه می شوند, تمام بانک های دولتی توسط بانک مرکزی جریمه می شوند,

این مقام مسئول با بیان اینکه این آمارها نشان از کمبود منابع در استان دارد، گفت: نکته قابل توجه این است که بانک ها علاوه بر اینکه منابع ندارند، باید معادل 80 درصد از منابع خود را تسهیلات بدهند اما میزان مصرف در بانک های خصوصی در این استان بسیار کمتر از این رقم است که بانک مرکزی به میزان اختلاف بین 80 درصدی که باید از منابع بانک های دولتی مصرف شود تا 131 درصد که مصرف شده است تمام بانک های دولتی استان را جریمه می کند.

,

 

,

, ,

 

,

خروج منابع مالی استان توسط فروشگاه های زنجیره ای 

, خروج منابع مالی استان توسط فروشگاه های زنجیره ای , خروج منابع مالی استان توسط فروشگاه های زنجیره ای ,

وی اضافه کرد: همچنین دستگاه های کارتخوانی که در فروشگاه های زنجیره ای که به تعداد بالا در سطح شهرهای استان فعالیت دارند، وجود دارد، مرتبط به بانک های استان نیست و از این طریق نیز بخش دیگری از سرمایه مردم از استان خارج می شود.

,

هدایتی با بیان اینکه این موضوع باید توسط نمایندگان مجلس و نماینده عالی دولت دراستان بررسی شود، افزود: اساسا سوالی که  پیش می آید این است که چرا اجازه فعالیت به فروشگاه هایی در استان داده می شود که هیچ گونه منافعی برای استان ندارند و منابع مالی و تمام تراکنش های آن ها در خارج استان انجام می شود.

,

وی با اشاره به سخنان محمد وحیدی، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته مهم دیگر اینکه اگر فروشگاه های زنجیره ای یا کارخانه جات فعال در استان خرید ها را از داخل استان انجام دهند، خراسان شمالی از لحاظ مالی متحول خواهد شد.

,

هدایتی خاطرنشان کرد: در مورد صنایع هیچ گونه اظهار نظری نمی توانیم داشته باشیم، زیرا صنایع متولی دارند.

,

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در انتها گفت: در استان خراسان شمالی حدود 17 بانک خصوصی فعالیت دارند.

,

بانک‌های خصوصی، اندک سرمایه خراسان شمالی را از استان خارج می کنند

, بانک‌های خصوصی، اندک سرمایه خراسان شمالی را از استان خارج می کنند, بانک‌های خصوصی، اندک سرمایه خراسان شمالی را از استان خارج می کنند,

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز  بارها اعلام کرده که استان خراسان شمالی گنجینه ای از فرهنگ هاست و به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای پتانسیل های زیادی است.

,

حسین نژاد گفته است، بانک‌های خصوصی با اندک درصد سود بیشتری که به افراد می دهند، در رقابت با بانک های دولتی استان بوده و متاسفانه باعث خروج سرمایه استان می شود.

,

مردم‌ خراسان شمالی از سرمایه ۵ صنعت بزرگ استان بی بهره اند

, مردم‌ خراسان شمالی از سرمایه ۵ صنعت بزرگ استان بی بهره اند, مردم‌ خراسان شمالی از سرمایه ۵ صنعت بزرگ استان بی بهره اند,

محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: استان خراسان شمالی به لحاظ تورم، فقر و فلاکت در جایگاه دوم کشور قرار دارد و در موضوع منابع بانکی و مصارف نیز رتبه 29 کشور را دارد.

, عصراترک , عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی پنج صنعت بزرگ فعالیت دارند، اضافه کرد: متاسفانه گردش مالی این صنایع در  داخل استان نیست و مردم از این سرمایه ها محروم هستند.

,

وحیدی با بیان اینکه خراسان شمالی در سهولت کسب و کار 18 و به لحاظ نیروی انسانی و تحصیلات جزو چهار استان برتر کشور  است، اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که خراسان شمالی در شاخص امید به زندگی در جایگاه  30 ام قرار دارد و کاهش امید به زندگی به معنای مناسب نبودن شاخص های بهداشت، اقتصاد و اجتماعی است.

,

 

,

, ,

 

,

بانک های خصوصی باید 50 درصد از سپرده های جذب شده را به مردم تسهیلات دهند

, بانک های خصوصی باید 50 درصد از سپرده های جذب شده را به مردم تسهیلات دهند, بانک های خصوصی باید 50 درصد از سپرده های جذب شده را به مردم تسهیلات دهند,

مجید درخشانی، مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی در گفت و گو به خبرنگار عصراترک درباره گلایه مدیریت شعب بانک های خراسان شمالی از تبعیت نکردن بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری استان از مصوبات شورای پول و اعتبار کشور تقاضا بابت اقدام اداره کل اقتصاد و دارایی استان در برخورد با این بانک ها و موسسات اظهار کرد: متاسفانه تا به کنون برخی از آنها این توان و پشتوانه را در خود احساس کرده اند و توانسته اند از مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی پیروی نکنند.

, عصراترک , عصراترک ,

درخشانی به مصوبه سال گذشته بانک مرکزی کشور مبنی بر اعطای تسهیلات توسط بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری از محل 50 درصد از سپرده های جذب شده خود به متقاضیان در استان های کمتر توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در این باره از بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری فعال در استان گزارش عملکرد خواسته ایم اما هیچ گزارش عملکردی را به این اداره کل ارائه نداده اند.

,

وی تصریح کرد: آنان در پاسخ به پیگیری های این اداره کل بیان می کنند که باید از دفتر مرکزی خود کسب تکلیف کنیم و یا اینکه در این باره از بانک مرکزی گزارش دریافت کنید.

,

با تبعیت بانک های خصوصی از مصوبات، شرایط اعطای تسهیلات در استان بهتر خواهد شد

, با تبعیت بانک های خصوصی از مصوبات، شرایط اعطای تسهیلات در استان بهتر خواهد شد, با تبعیت بانک های خصوصی از مصوبات، شرایط اعطای تسهیلات در استان بهتر خواهد شد,

درخشانی تاکید کرد: معاونت نظارت بانک مرکزی باید عمل به مصوبه اعطای تسهیلات توسط بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری از محل 50 درصد از سپرده های جذب شده خود در استان های کمتر توسعه یافته را بررسی و رسیدگی کند.

,

وی تصریح کرد: بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری از مصوبه اشاره شده باید تبعیت کند تا شرایط به روز رسانی اعطای تسهیلات در استان بهبود یابد.

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه