اخبار داغ

گزارش/

توسعه بازار رسمی ارز توسط بانک مرکزی ضروری است

توسعه بازار رسمی ارز توسط بانک مرکزی ضروری است
هرچند تا به امروز نظام ارزی منسجم در کشور ایجاد نشده اما حداقلی‌ترین کار ممکن این است که بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا بازار رسمی ارز را توسعه داده و نظارت خود بر بازار غیررسمی را افزایش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، کشورمان سال‌ها است که با معضل افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و تأثیر مستقیم آن بر تورم و معیشت مردم روبه‌روست؛ این در حالی است که تنها پنج درصد از معادلات بر پایه نرخ دلار آزاد انجام می‌شود اما تأثیر آن بر روی اقتصاد و معیشت مردم بسیار بیشتر از ارز نیمایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
دولت‌ها معمولاً برای کنترل بازار غیر رسمی، شروع به عرضه ارز به بازار می‌کنند، موضوعی که دلار ۳۳ هزارتومانی این روزها، سرانجام بانک مرکزی را بعد از چندین ماه کنار گذاشتن مداخله فعال در بازار متقاعد کرد تا اعلام کند که تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند ارز صادرکنندگان را به صورت اسکناس با نرخ توافقی خریداری کنند و به متقاضیان ارز، بدون محدودیت بفروشند. این اقدام معمولاً به صورت موقت پاسخگو است، به‌گونه‌ای که نرخ دلار در فاصله سه روز از این دستور به کانال ۳۲ و کمتر از آن رسیده است اما این سیاست می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل موقت در نظر گرفته شود، چراکه عرضه بی‌رویه ارز در بازار برای کنترل کردن نرخ آن، در واقع هدررفت سرمایه ملی است.
,
 
,
با توجه به شرایط کشور، تحریم‌ها و جنگ رسانه‌ای که وجود دارد بازار غیررسمی ارز به‌شدت متأثر از اخبار سیاسی و شوک‌های اقتصادی است و همین کافی است با یک خبر و مانور رسانه‌ای بر روی آن شرایط این بازار متلاطم شود، بنابراین دولت باید به فکر یک راه‌حل اساسی برای این معضل باشد که مهمترین آن کنترل و نظارت بر شبکه توزیع و تخصیص ارز در بازار رسمی و غیررسمی است.
,
 
,
به باور کارشناسان بهتر است دولت نظارت خود را به‌گونه‌ای انجام دهد که یک دلار در لحظه ورود به کشور تا لحظه توزیع به‌صورت کامل رصد شود، چرا که اگر این کار به‌صورت جدی انجام نشود، همچون امروز شاهد افزایش سفته‌بازی در بازار ارز آزاد خواهیم بود که خود باعث افزایش قیمت دلار می‌شود.
,
 
,
حال اگر دولت در حال حاضر امکانات، نیرو و توانایی کافی را برای نظارت و مدیریت بازار غیررسمی ندارد، می‌تواند حداقل مانع این موضوع شود که فردی که کالا را با ارز نیمایی وارد کشور می‌کند نتواند آن را در بازار آزاد به فروش برساند. درست است که تا به امروز به دلایل متعدد نظام ارزی منسجم در کشور ایجاد نشده است و بانک مرکزی تنها به‌عنوان یک بازیگر در نظام ارزی ایفای نقش می‌کند اما حداقلی‌ترین راه ممکن این است که بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا بازار رسمی ارز را توسعه داده و نظارت خود بر بازار غیررسمی را افزایش دهد.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه