اخبار داغ

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد؛

وبا؛ یک بیماری مسری و کشنده/ تاکنون هیچ مورد مثبتی از وبا در هرمزگان گزارش نشده است

وبا؛ یک بیماری مسری و کشنده/ تاکنون هیچ مورد مثبتی از وبا در هرمزگان گزارش نشده است
دکتر نوروزیان با عنوان اینکه تا کنون هیچ مورد مثبتی از وبا در استان هرمزگان گزارش نشده است، گفت: تمامی بیماران مشکوک به وبا مورد آزمایش‌های تخصصی قرار می‌گیرند که خوشبختانه تا کنون تست هیچ‌کدام از آنها مثبت نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود، گفت: این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

نوروزیان در خصوص راههای انتقال بیماری وبا و منابع شایع این بیماری گفت: این بیماری از دو طریق تماس مستقیم و تماس غیر مستقیم انتقال می یابد.

,

وی در مورد راه تماس مستقیم در انتقال بیماری گفت:بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس بامواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به راه های تماس غیرمستقیم که افراد ندانسته به آن مبتلا می شوند، عنوان کرد:  مصرف آب آلوده به مدفوع ( آلودگی آب توسط مدفوع به طور ثانوی، دفع ناصحیح فاضلاب و نشت آن به آب آشامیدنی ) منابع آب حفاظت نشده مانند چاهها، دریاچه ها، استخرها، جوی ها و…، استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه در آب آلوده، شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده، یخ آلوده که از آب آلوده تهیه شده باشد، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته، تخم مرغ و …. در خارج از یخچال، غذاهای دریایی ناپخته و خام مثل صدف، ماهی و…،  تغذیه کودکان و نوزادان با بطری ( آلوده) به جای شیرمادر نیز می تواند یک عامل انتقال بیماری باشد.

,

نوروزیان علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا را بدین شرح برشمرد: اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع ادرار.

,

سخنگوی دانشگاه در ادامه گفت: با توحه به فصل گرما و‌ سفرهای تابستانه، با هدف پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و همه گیری بیماری‌های منتقله از آب و غذا، به خصوص بیماری واگیر به تمامی شهروندان توصیه می گردد جهت حفظ سلامتی در طول سفر به نکات و تذکرات بهداشتی توجه کنند.

,

وی افزود: از خرید موادغذایی به ویژه نوشیدنی ها، که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شوند و مواد غذایی روباز، غیر بهداشتی و فله ای بویژه لواشک، ترشک، ماکارونی و… که فاقد بسته بندی ومجوز وزارت بهداشت می باشند جدا خودداری نمایید و شستن دستها با آب و صابون قبل از خوردن غذا نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روده ای (اسهال و …) دارد؛ در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه  توجه داشته باشید که مواد غذایی پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار گرم شود، عنوان کرد: استفاده از یخدان می تواند مواد غذایی را تا چند ساعت سالم نگه دارد. در صورتی که از یخدان استفاده می کنید غذاهای خام و پخته را مجاور هم قرار ندهید و از تماس آن ها با هم جلوگیری کنید ؛ در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته  و پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانید.

,

نوروزیان با اشاره به اینکه  از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنید و جهت آب آشامیدنی از یخ های بسته بندی و دارای مشخصات دار استفاده شود، گفت: از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید و آب آشامیدنی را از منابع مطمئن تامین کنید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب بسته بندی استفاده کنید و در پارک‌ها و تفریحگاه‌ها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب (مورد استفاده جهت آبیاری فضای سبز) توجه کنید.

,

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تخلف از مقررات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره ۱۹۰ اطلاع دهید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه