اخبار داغ

به مناسبت روز عفاف و حجاب؛

زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم‌ زنان جهان گشوده است

زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم‌ زنان جهان گشوده است
یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: حجاب یک هدیه‌ی الهی است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است تا در سایه‌ آن، زنان به سعادت حقیقی خود دست پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا حسینی نیک کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو تفصیلی با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: مسئله زن از مسائل اساسی و محوری برای هر آیین و مکتبی است؛ به همین دلیل از گذشته تا کنون یکی از موضوعات مهم مورد گفت و گو در میان همه ملت‌ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
 
وی افزود: زنان مانند مردان نیمی از جامعه هستند که با یکدیگر مسائل مشترک دارند اما هیچگاه ضرورتی احساس نشد که در مورد مردان به طور خاص صحبت ‌شود یا مسائل آنان مورد بررسی های علمی قرار گیرد.
 
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: زنان به دلیل ستم های تاریخی که به آنان روا شده است؛ وضعیت متفاوتی با مردان دارند. آنان همواره در معرض تحقیر بودند؛ مورد سوءاستفاده قرار گرفتند؛ در برهه ای از تاریخ هویت انسانی آنان انکار شده است؛ گاهی آنان را در شماره بردگان قرار دادند و گاهی مانند کودکان اهلیت حقوقی آن را منکر شده اند.
 
حسینی نیک ادامه داد: در زمان ما زنان، انسان های آزاده، دارای هویت انسانی و اهلیت حقوقی مستقل هستند اما با این وجود بحث و گفت و گو درباره مسائل زنان همچنان از جمله عفاف و حجاب و الگوهای رفتاری این مسئله ادامه دارد.
 
اعلامیه جهانی "حقوق بشر"
 
وی بیان کرد: در قرآن کریم و روایات اسلامی مطالب فراوانی درباره زنان دیده می شود با این حال مدتی است که این موضوع بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. در غرب نیز با تصویب اعلامیه جهانی "حقوق بشر" یا اسناد دیگری همچون کنوانسیون "محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان" دوره جدیدی آغاز شده است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: سهم زنان در شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حضور چشمگیر آنان در دفاع مقدس و بخش‌های گوناگون جامعه سبب گردید که مسائل زنان در جمهوری اسلامی نیز در کانون گفت و گو ها و پژوهش ها قرار گیرد.
 
الگوی مطلوب زن در خانواده
 
وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب مبنی بر در توصیف الگوهای زنان، عنوان کرد: زن در قالب شرقی همچون عنصری حاشیه و بی نقش در تاریخ به نمایش درآمده و در تعریف قالب غربی به مثابه موجودی می باشد که جنسیت بر انسانیتش می چربد و ابزار جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: اما شیر زنان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن؛ نه شرقی و نه غربی است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشوده و ثابت کرده که می توان علاوه بر اینکه یک زن عفیف، محجبه و شریف بود و در متن و مرکز هم قرار داشت. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز سنگر سازی های جدید کرد.
 
حسینی نیک با طرح این سوال که الگوی مطلوب زن در خانواده، جامعه و سازمان چیست؟ ادامه داد: استاد شهید مرتضی مطهری در ارتباط با نقش زن در تاریخ به سه الگوی اشاره می‌کند. الگوی اول یک شخص گرانبهای بدون نقش؛ دوم شخصی بی بها به این معنا که در جامعه نقش مستقیم دارد ولی به دلیل عدم رعایت حریم و ارتباط ارزان با مردان، قدر و غنیمتی ندارد؛ سوم شخصی گرانبها و دارای نقش، زنی که در اداره ی خانواده می کوشد و در عین حال در جامعه حضور سازنده دارد.
 
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم از زنان و مردان پاکدامن به محصنات یا محصنین تعبیر کرده است، بیان کرد: واژه حصن در لغت به منع یا مکان مرتفعی که دسترسی به آن ممکن نیست؛ معنا شده است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: شهید مطهری نیز در سخنان خود می فرماید شکل دیگر تأثیر زن در تاریخ این است که زن عامل موثر در تاریخ باشد و نقش مستقیم داشته باشد نه به عنوان شخص بی بها که حریم میان او و مرد برداشته شده است. در تاریخ شخصیت او از منظر احترام، عزت، پاکیزه و سطح سواد بالا آمده است.
 
حسینی نیک بیان کرد: روشن است که زن عاقل و دوراندیش خواه مسلمان یا پیرو آیین دیگر باشد؛ به دیگران اجازه نمی دهد او را وسیله سودجویی خود قرار دهند.
 
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: امام خمینی(ره) درباره لزوم حضور زن در جامعه و ایفای نقش های اجتماعی و سیاسی می فرمایند همدوش مردها باشند البته با حفظ آن چیزی که اسلام فرموده است.
 
حسینی نیک عنوان کرد: نکته مهمتر در تبیین حقوق زنان توجه واقع بینانه اسلام و پرداختن به نیازهای طبیعی و فطری آنان است زیرا این نوع نگرش با تعیین نظام مطلوب، به زن و حقوق او، اعتبار و اقتدار خاصی می بخشد و با پاسداری از حقوق زنان در بدترین موقعیت زمانی و مکانی به معرفی چهره هایی می پردازد که با رسیدن به جایگاه اصیل خود، راه کمال و سعادت را نیز در مقابل انسانها گشوده اند.
 
وی افزود: اگر زن و مرد به لحاظ ساختار فیزیکی، قدرت جسمانی، تفکر و احساسات با یکدیگر تفاوت دارند لیکن مجموعه وظایف و فعالیتهای هر یک مکمل دیگری است و زن می تواند متناسب با شرایط جسمانی و روحی خود در شئون مختلف مشارکت افزون تری داشته باشد.
 
اسلام و تبیین حقوق زن
 
این کارشناس ادامه داد: اسلام پایه احکام و حقوق مربوط به زن را فطرت وی قرار داده است زیرا وظایف اجتماعی و تکالیف اعتباری که شاخه شاخه شده است منتهی به طبیعت انسان نمی شود و با توجه به اینکه هر موجودی و از جمله انسان با هدایت تکوینی و فطری به سوی آنچه که مایه کمال اوست رهبری شده لذا با وسایلی که برای رسیدن به مقصد لازم است؛ مجهز گشته. 
 
حسینی نیک گفت: نکته بسیار مهم در تبیین حقوق زنان توجه واقع بینانه اسلام و پرداختن به نیاز های طبیعی و فطری آنان است. زیرا این نوع نگرش با تعیین نظام مطلوب، به زن و حقوق او اعتبار و اقتدار خاصی می بخشد.
 
وی اضافه کرد: به طور کلی قرآن، مسائل مربوط به زن را در سه محور فردی، خانواده و اجتماع در آیات متعددی طرح کرده است و بین زن و مرد از نظر تدبیر شئون اجتماع و دخالت اراده و عمل در جامعه هیچ تفاوتی قائل نشده است، همانطور که مرد می تواند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد، زن نیز از این حق بهره مند است.
 
سلامت هر جامعه، وابسته به هنجارهای آن است
 
 این استاد حوزه علمیه گفت: در نتیجه همانطور که قرآن در سه محور فردی، خانواده و اجتماع به زن نگاه کرده، واجبات اسلامی را نیز در حیطه روابط بین فردی، اعم از خانوادگی و اجتماعی، هنجارهای جامعه اسلامی قرارداده است که یکی از این هنجارها «عفاف و حجاب اسلامی» است و همه ملت ها می دانند سلامت هر جامعه، وابسته به هنجارهای آن است و تعالی و پویایی آن به ارزشمندی‏ اش می باشد.
 
حسینی نیک با بیان اینکه عفاف و رعایت عفاف جنسی از مسائل مشترک میان همه ادیان است که بحث خویشتن داری جنسی را مطرح اما در بحث مصداق تفاوت پیدا می کنند، افزود: در بحث روانشناسی ابعاد ارتباطی انسان را سه بعد می بینیم، ارتباط عاطفی شناختی، ارتباط جنسی و ارتباط رفتاری که در همه این سه زمینه بحث عفاف می تواند مطرح شود اما چارچوب هایی دارد که در ذات خودشان غیرجنسیتی هستند، اما گاهی اوقات وزن اینها نسبت به زن یا نسبت به مرد بیشتر است.
 
وی ادامه داد: اگر یکی از این چارچوب ها بحث نگاه و دیگری بحث پوشش باشد، در صورتی که بخواهیم معادله ای را تشکیل بدهیم این ها برابر می شوند اما بحث نگاه برای مردان و بحث حجاب برای زنان سخت تر، سخت تر به معنی کیفیتی که اهمیت بیشتری دارند.
 
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر وارد بحث آیات شویم؛ می بینیم که بحث حجاب همیشه بعد از بحث عفاف مطرح شده است، افزود: در آیات قرآن می بینیم که بحث عفاف به ازدواج و تشکیل خانواده هم ارتباط داده شده است. آیات ۲۷ تا ۳۳ سوره نور آیاتی است که به مباحث عفاف و حجاب به صورت منظومه ای پرداخته است.
 
حسینی نیک بیان کرد: حجاب یک هدیه‌ی الهی است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است تا در سایه‌ آن، زنان به سعادت حقیقی خود دست پیدا کنند. حجاب اثرات مختلفی بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی ما دارد، از این رو بی‌توجهی به مسئله‌ حجاب هرگز به نفع فرد و جامعه نیست.
 
وی ادامه داد: حفظ حجاب در بخش خانوادگی استواری آن را در پی داشته و کانون خانواده را استحکام می‌بخشد، به طوری که رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی و تعادل شخصیتی در پرتو حجاب محقق می‌شود. با حفظ حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان، بسیاری از بیماری‌های اخلاقی جنسی ریشه‌کن شده و یا حداقل کاهش می‌یابد.
 
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: تدبیری که خداوند به کار برده تا زنان از جمال خود در جهت آرامش بخشی و اعتدال جامعه انسانی بهره گیرند، قرار دادن عنصر حجب و حیا در روح زن است.
 
حسینی نیک ادامه داد: حیا و عفاف هم برای زنان لازم است و هم برای مردان تا گام از حریم اخلاق بیرون ننهند اما به دلیل جاذبه‌های خاص و توانمندی‌هایی که خداوند در زن قرار داده عنصر حیا و عفاف ضرورت بیشتری یافته است. امنیت و آرامش خاطر از آثار حجاب اسلامی است.
 
وی بیان کرد: انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد. پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است، هر چه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت زنان بالا می‌رود؛ چرا که پوشش زنان در کاهش مفاسد اجتماعی نقش موثری دارد. عفاف و پاکدامنی، پیامد نیکوی تقوای الهی و مایه قرب خداوندی است.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: نوع پوشش زن، معرف شخصیت عفیف اوست که موضع گیری مرد را در برابر او مشخص می‌کند پس باید در این زمینه تلاش فراوان کرد تا این معرف با روش‌های مختلف ماندگار شود.
 
حسینی نیک بیان کرد: امروزه نسل جوان و خانواده‌ها با فلسفه و ضرورت حجاب، آشنایی لازم را ندارند، لذا برگزاری نشست‌های علمی علاوه بر ضرورت حجاب، آثار اجتماعی، روحی و روانی حجاب را در مورد زنان روشن می‌کند.
 
وی گفت: حفظ و استیفای نیروی کار اسلام با التفات ویژه به مسئله حجاب و پوشش زنان در محیط کار می‌خواهد که محیط اجتماع از لذت‌های ناهنجار جنسی، پاک شده و راه را برای حفظ نیروی قدرتمند روحی و جسمی با حضوری معنوی در محل کار، بگشاید.
 
استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مقابل، بی‌حجابی و بدحجابی باعث سوق دادن لذت‌های جنسی از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه و برهم زدن امنیت اجتماعی آنان می‌شود.
 
مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب
 
حسینی نیک گفت: مبارزه با تهاجم فرهنگی، پدیده جدیدی نیست. در طول تاریخ بشر، جنگ فرهنگی، همیشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسی علیه‌السلام به جنگ فرهنگی متوسل شده، گفت: «می ترسم آیین شما را دگرگون سازد و یا در این سرزمین فساد برپا نماید!» (سوره غافر/26) یکی از جنبه‌های مهم تهاجم فرهنگی غربی‌ها مبارزه با حجاب و از بین بردن امنیت اجتماعی بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان رضاخان شروع شد، به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیت را قدغن و مجالس عزاداری امام حسین علیه‌السلام را نیز ممنوع کردند.
 
وی بیان کرد: آنها همچنین به اسم آزادی و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلی این آزادی حقیقی معرفی کردند و امنیت اجتماعی افراد جامعه را به خطر انداختند.
 
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حفظ حجاب و امنیت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می‌دهند که به چند نمونه اشاره می‌شود:
- باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق اسلامی می‌شود؛
- جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت‌های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می‌شوند؛
- حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می‌شود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، مسئولان را از واردات کالاهای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می‌کند.
 
انتهای پیام/
 
 
,
 
,
وی افزود: زنان مانند مردان نیمی از جامعه هستند که با یکدیگر مسائل مشترک دارند اما هیچگاه ضرورتی احساس نشد که در مورد مردان به طور خاص صحبت ‌شود یا مسائل آنان مورد بررسی های علمی قرار گیرد.
,
 
,
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: زنان به دلیل ستم های تاریخی که به آنان روا شده است؛ وضعیت متفاوتی با مردان دارند. آنان همواره در معرض تحقیر بودند؛ مورد سوءاستفاده قرار گرفتند؛ در برهه ای از تاریخ هویت انسانی آنان انکار شده است؛ گاهی آنان را در شماره بردگان قرار دادند و گاهی مانند کودکان اهلیت حقوقی آن را منکر شده اند.
,
 
,
حسینی نیک ادامه داد: در زمان ما زنان، انسان های آزاده، دارای هویت انسانی و اهلیت حقوقی مستقل هستند اما با این وجود بحث و گفت و گو درباره مسائل زنان همچنان از جمله عفاف و حجاب و الگوهای رفتاری این مسئله ادامه دارد.
,
 
,
اعلامیه جهانی "حقوق بشر"
, اعلامیه جهانی "حقوق بشر",
 
,
وی بیان کرد: در قرآن کریم و روایات اسلامی مطالب فراوانی درباره زنان دیده می شود با این حال مدتی است که این موضوع بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. در غرب نیز با تصویب اعلامیه جهانی "حقوق بشر" یا اسناد دیگری همچون کنوانسیون "محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان" دوره جدیدی آغاز شده است.
,
 
,
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: سهم زنان در شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حضور چشمگیر آنان در دفاع مقدس و بخش‌های گوناگون جامعه سبب گردید که مسائل زنان در جمهوری اسلامی نیز در کانون گفت و گو ها و پژوهش ها قرار گیرد.
,
 
,
الگوی مطلوب زن در خانواده
, الگوی مطلوب زن در خانواده,
 
,
وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب مبنی بر در توصیف الگوهای زنان، عنوان کرد: زن در قالب شرقی همچون عنصری حاشیه و بی نقش در تاریخ به نمایش درآمده و در تعریف قالب غربی به مثابه موجودی می باشد که جنسیت بر انسانیتش می چربد و ابزار جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است.
,
 
,
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: اما شیر زنان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن؛ نه شرقی و نه غربی است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشوده و ثابت کرده که می توان علاوه بر اینکه یک زن عفیف، محجبه و شریف بود و در متن و مرکز هم قرار داشت. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز سنگر سازی های جدید کرد.
,
 
,
حسینی نیک با طرح این سوال که الگوی مطلوب زن در خانواده، جامعه و سازمان چیست؟ ادامه داد: استاد شهید مرتضی مطهری در ارتباط با نقش زن در تاریخ به سه الگوی اشاره می‌کند. الگوی اول یک شخص گرانبهای بدون نقش؛ دوم شخصی بی بها به این معنا که در جامعه نقش مستقیم دارد ولی به دلیل عدم رعایت حریم و ارتباط ارزان با مردان، قدر و غنیمتی ندارد؛ سوم شخصی گرانبها و دارای نقش، زنی که در اداره ی خانواده می کوشد و در عین حال در جامعه حضور سازنده دارد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم از زنان و مردان پاکدامن به محصنات یا محصنین تعبیر کرده است، بیان کرد: واژه حصن در لغت به منع یا مکان مرتفعی که دسترسی به آن ممکن نیست؛ معنا شده است.
,
 
,
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: شهید مطهری نیز در سخنان خود می فرماید شکل دیگر تأثیر زن در تاریخ این است که زن عامل موثر در تاریخ باشد و نقش مستقیم داشته باشد نه به عنوان شخص بی بها که حریم میان او و مرد برداشته شده است. در تاریخ شخصیت او از منظر احترام، عزت، پاکیزه و سطح سواد بالا آمده است.
,
 
,
حسینی نیک بیان کرد: روشن است که زن عاقل و دوراندیش خواه مسلمان یا پیرو آیین دیگر باشد؛ به دیگران اجازه نمی دهد او را وسیله سودجویی خود قرار دهند.
,
 
,
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: امام خمینی(ره) درباره لزوم حضور زن در جامعه و ایفای نقش های اجتماعی و سیاسی می فرمایند همدوش مردها باشند البته با حفظ آن چیزی که اسلام فرموده است.
,
 
,
حسینی نیک عنوان کرد: نکته مهمتر در تبیین حقوق زنان توجه واقع بینانه اسلام و پرداختن به نیازهای طبیعی و فطری آنان است زیرا این نوع نگرش با تعیین نظام مطلوب، به زن و حقوق او، اعتبار و اقتدار خاصی می بخشد و با پاسداری از حقوق زنان در بدترین موقعیت زمانی و مکانی به معرفی چهره هایی می پردازد که با رسیدن به جایگاه اصیل خود، راه کمال و سعادت را نیز در مقابل انسانها گشوده اند.
,
 
,
وی افزود: اگر زن و مرد به لحاظ ساختار فیزیکی، قدرت جسمانی، تفکر و احساسات با یکدیگر تفاوت دارند لیکن مجموعه وظایف و فعالیتهای هر یک مکمل دیگری است و زن می تواند متناسب با شرایط جسمانی و روحی خود در شئون مختلف مشارکت افزون تری داشته باشد.
,
 
,
اسلام و تبیین حقوق زن
, اسلام و تبیین حقوق زن,
 
,
این کارشناس ادامه داد: اسلام پایه احکام و حقوق مربوط به زن را فطرت وی قرار داده است زیرا وظایف اجتماعی و تکالیف اعتباری که شاخه شاخه شده است منتهی به طبیعت انسان نمی شود و با توجه به اینکه هر موجودی و از جمله انسان با هدایت تکوینی و فطری به سوی آنچه که مایه کمال اوست رهبری شده لذا با وسایلی که برای رسیدن به مقصد لازم است؛ مجهز گشته. 
,
 
,
حسینی نیک گفت: نکته بسیار مهم در تبیین حقوق زنان توجه واقع بینانه اسلام و پرداختن به نیاز های طبیعی و فطری آنان است. زیرا این نوع نگرش با تعیین نظام مطلوب، به زن و حقوق او اعتبار و اقتدار خاصی می بخشد.
,
 
,
وی اضافه کرد: به طور کلی قرآن، مسائل مربوط به زن را در سه محور فردی، خانواده و اجتماع در آیات متعددی طرح کرده است و بین زن و مرد از نظر تدبیر شئون اجتماع و دخالت اراده و عمل در جامعه هیچ تفاوتی قائل نشده است، همانطور که مرد می تواند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد، زن نیز از این حق بهره مند است.
,
 
,
سلامت هر جامعه، وابسته به هنجارهای آن است
, سلامت هر جامعه، وابسته به هنجارهای آن است,
 
,
 این استاد حوزه علمیه گفت: در نتیجه همانطور که قرآن در سه محور فردی، خانواده و اجتماع به زن نگاه کرده، واجبات اسلامی را نیز در حیطه روابط بین فردی، اعم از خانوادگی و اجتماعی، هنجارهای جامعه اسلامی قرارداده است که یکی از این هنجارها «عفاف و حجاب اسلامی» است و همه ملت ها می دانند سلامت هر جامعه، وابسته به هنجارهای آن است و تعالی و پویایی آن به ارزشمندی‏ اش می باشد.
,
 
,
حسینی نیک با بیان اینکه عفاف و رعایت عفاف جنسی از مسائل مشترک میان همه ادیان است که بحث خویشتن داری جنسی را مطرح اما در بحث مصداق تفاوت پیدا می کنند، افزود: در بحث روانشناسی ابعاد ارتباطی انسان را سه بعد می بینیم، ارتباط عاطفی شناختی، ارتباط جنسی و ارتباط رفتاری که در همه این سه زمینه بحث عفاف می تواند مطرح شود اما چارچوب هایی دارد که در ذات خودشان غیرجنسیتی هستند، اما گاهی اوقات وزن اینها نسبت به زن یا نسبت به مرد بیشتر است.
,
 
,
وی ادامه داد: اگر یکی از این چارچوب ها بحث نگاه و دیگری بحث پوشش باشد، در صورتی که بخواهیم معادله ای را تشکیل بدهیم این ها برابر می شوند اما بحث نگاه برای مردان و بحث حجاب برای زنان سخت تر، سخت تر به معنی کیفیتی که اهمیت بیشتری دارند.
,
 
,
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر وارد بحث آیات شویم؛ می بینیم که بحث حجاب همیشه بعد از بحث عفاف مطرح شده است، افزود: در آیات قرآن می بینیم که بحث عفاف به ازدواج و تشکیل خانواده هم ارتباط داده شده است. آیات ۲۷ تا ۳۳ سوره نور آیاتی است که به مباحث عفاف و حجاب به صورت منظومه ای پرداخته است.
,
 
,
حسینی نیک بیان کرد: حجاب یک هدیه‌ی الهی است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است تا در سایه‌ آن، زنان به سعادت حقیقی خود دست پیدا کنند. حجاب اثرات مختلفی بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی ما دارد، از این رو بی‌توجهی به مسئله‌ حجاب هرگز به نفع فرد و جامعه نیست.
,
 
,
وی ادامه داد: حفظ حجاب در بخش خانوادگی استواری آن را در پی داشته و کانون خانواده را استحکام می‌بخشد، به طوری که رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی و تعادل شخصیتی در پرتو حجاب محقق می‌شود. با حفظ حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان، بسیاری از بیماری‌های اخلاقی جنسی ریشه‌کن شده و یا حداقل کاهش می‌یابد.
,
 
,
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: تدبیری که خداوند به کار برده تا زنان از جمال خود در جهت آرامش بخشی و اعتدال جامعه انسانی بهره گیرند، قرار دادن عنصر حجب و حیا در روح زن است.
,
 
,
حسینی نیک ادامه داد: حیا و عفاف هم برای زنان لازم است و هم برای مردان تا گام از حریم اخلاق بیرون ننهند اما به دلیل جاذبه‌های خاص و توانمندی‌هایی که خداوند در زن قرار داده عنصر حیا و عفاف ضرورت بیشتری یافته است. امنیت و آرامش خاطر از آثار حجاب اسلامی است.
,
 
,
وی بیان کرد: انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد. پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است، هر چه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت زنان بالا می‌رود؛ چرا که پوشش زنان در کاهش مفاسد اجتماعی نقش موثری دارد. عفاف و پاکدامنی، پیامد نیکوی تقوای الهی و مایه قرب خداوندی است.
,
 
,
این استاد حوزه علمیه گفت: نوع پوشش زن، معرف شخصیت عفیف اوست که موضع گیری مرد را در برابر او مشخص می‌کند پس باید در این زمینه تلاش فراوان کرد تا این معرف با روش‌های مختلف ماندگار شود.
,
 
,
حسینی نیک بیان کرد: امروزه نسل جوان و خانواده‌ها با فلسفه و ضرورت حجاب، آشنایی لازم را ندارند، لذا برگزاری نشست‌های علمی علاوه بر ضرورت حجاب، آثار اجتماعی، روحی و روانی حجاب را در مورد زنان روشن می‌کند.
,
 
,
وی گفت: حفظ و استیفای نیروی کار اسلام با التفات ویژه به مسئله حجاب و پوشش زنان در محیط کار می‌خواهد که محیط اجتماع از لذت‌های ناهنجار جنسی، پاک شده و راه را برای حفظ نیروی قدرتمند روحی و جسمی با حضوری معنوی در محل کار، بگشاید.
,
 
,
استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مقابل، بی‌حجابی و بدحجابی باعث سوق دادن لذت‌های جنسی از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه و برهم زدن امنیت اجتماعی آنان می‌شود.
,
 
,
مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب
, مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب,
 
,
حسینی نیک گفت: مبارزه با تهاجم فرهنگی، پدیده جدیدی نیست. در طول تاریخ بشر، جنگ فرهنگی، همیشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسی علیه‌السلام به جنگ فرهنگی متوسل شده، گفت: «می ترسم آیین شما را دگرگون سازد و یا در این سرزمین فساد برپا نماید!» (سوره غافر/26) یکی از جنبه‌های مهم تهاجم فرهنگی غربی‌ها مبارزه با حجاب و از بین بردن امنیت اجتماعی بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان رضاخان شروع شد، به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیت را قدغن و مجالس عزاداری امام حسین علیه‌السلام را نیز ممنوع کردند.
,
 
,
وی بیان کرد: آنها همچنین به اسم آزادی و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلی این آزادی حقیقی معرفی کردند و امنیت اجتماعی افراد جامعه را به خطر انداختند.
,
 
,
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حفظ حجاب و امنیت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می‌دهند که به چند نمونه اشاره می‌شود:
,
- باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق اسلامی می‌شود؛
,
- جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت‌های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می‌شوند؛
,
- حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می‌شود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، مسئولان را از واردات کالاهای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می‌کند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه