اخبار داغ

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

۳۲ هزار معلول شهری و روستایی سهم سیستان و بلوچستان

۳۲ هزار معلول شهری و روستایی سهم سیستان و بلوچستان
عباسعلی اویسی گفت: ۳۲ هزار معلول شهری و روستایی تحت پوشش بهزیستی استان هستند و بیشترین علت معلولیت در استان ازدواج‌های فامیلی و تصادفات منجر به معلولیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، عباسعلی اویسی، مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: سازمان بهزیستی در بدنه دولت تنها سازمانی است که به صورت عملکردی و تخصص یافته در حوزه مسائل اجتماعی فعالیت می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

وی افزود: فلسفه تشکیل سازمان بهزیستی، در حوزه های اجتماعی، ساماندهی معلولین، حوزه های پیشگیری و سیاست گذاری اجتماعی جامعه راهبردهای علمی پژوهشی ارائه کند، راهبردهایی برای ساماندهی بانوان سرپرست خانوار و فرزندان سازمان بهزیستی، تنها سازمانی که این خدمات را به جامعه ارائه می دهد و بخشی از وظایف که قوانین به عهده ما گذاشته است.
 
مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: علاوه بر رسالت‌های اولیه، همزمان با پیچیده تر شدن روابط اجتماعی و ایجاد معضلات آسیب های اجتماعی و رسالت های جدیدی بر دوش گرفته و فعالیت هایی که از سازمان بهزیستی ماموریت ها و بار کاری بسیار زیاد در حوزه‌های اجتماعی ساخت و تشکیل داده است.
 
وی اذعان کرد: سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان در چهار حوزه تخصصی در سراسر استان خدمات ارائه می کند، حوزه پیشگیری در ۴ دفتر؛ دفتر مشاور خدمات روانشناختی، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دفتر پیشگیری از معلولیت ها، پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازتوانی اعتیاد است و در حوزه توانبخشی در چهار دفتر؛ سرویس های متعددی که به جامعه هدف خود که معلولین هستند، خدمات را به انجام می رساند.
 
تعداد مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی مستمری در حوزه توانبخشی ۴۰ هزار نفر، در حوزه اجتماعی ۲۰ هزار زن سرپرست خانوار خدمات مستمر دریافت می کنند و خدمات غیرمستمر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان در سراسر استان درافت می کنند این خدمات شامل هزینه‌های انشعاب رایگان و خدمات توانپزشکی، خدماتی که به دانشجویان و دانش آموزان ارائه می شود.
 
اویسی یکی از اقدامات در حوزه توانبخشی را که از سالیان قبل آغاز و همچنان ادامه دارد را توانبخشی مبتنی بر جامعه که تحت عنوان طرح سی بی آر است را عنوان کرد و گفت: ۱۸ هزار معلول شهری و ۱۴هزار معلول روستایی در ذیل برنامه های توانبخشی طرح سی بی آر از خدمات بهره می برند.
 
وی افزود: در ۱۲ مرکز خدمات توانبخشی روزانه و شبانه به جامعه هدف ارائه می شود و ۴۰ هزار معلول از بخش های خدمات مستمر و بیش از ۶۵ هزار نفر خدمات غیر مستمر دریافت می کنند.
 
وی ادامه داد: در حوزه فعالیت های توانپزشکی برای توانبخشی معلولین ضایع نخاعی، معلولینی که خانواده ها ساماندهی می کنند حق پرستاری به خانواده ها پرداخت می شود، در بسیاری از این بخش ها متقاضی جدید الان نداریم و هر معلول ضایع نخاعی که مراجعه کند خدمات مستمری و برقراری حق پرستاری تعلق می گیرد.
 
اویسی تشریح کرد: بانوان سرپرست خانوار و فرزندان ساماندهی می شوند و همچنین آسیب دیدگان از آسیب های اجتماعی ساماندهی می کنیم معاونت امور اجتماعی است و ۲۰ هزار زن سرپرست خانوار به صورت مستمر تحت حمایت برنامه ها داریم و هزار و ۵۵۵ نفر دانشجو تحت پوشش برنامه حمایتی و آموزشی در مراکزغیرانتفاعی هم معلول هم مددجو با اعتباری که پرداخت می شود و ۱۴ هزار دانش آموز در سراسر استان از خدمات کمک آموزشی و هزینه های تحصیلی و آموزشی بهره می برند.
 
وی گفت: اورژانس ۱۲۳ به صورت سیار، مسائل اورژانس در حوزه اجتماعی مدیریت می کند و ۱۵ شهر استان مرکز اورژانس اجتماعی فعال داریم.
 
مدیرکل بهزیستی استان اظهار کرد: نوزادان شیرخواری که به هر دلیلی به سازمان بهزیستی برای نگهداری و ساماندهی می شوند، در بازه سنی ۲ تا ۶ سال سرپرستی می شوند، ۶ تا ۱۲ سال در مراکزی غیر دولتی و خانه هایی که ۱۲ تا ۱۸ سال و همچنین دخترانی که ۱۸ تا ۲۵ سال دارند در این خانه‌ها سرویس دهی می شود و پسران پس از سربازی ترخیص و با کمک هزینه سازمان به دنبال ساماندهی خود هستند.
 
وی با بیان اینکه یکی از چالش های بزرگی که کشور با آن مواجه بود، مسئله اعتیاد کودکان است و افزود: متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده و کودکان هم درگیر مسئله اعتیاد شده اند و در پاتق ها تعدادی از کودکان زندگی می کنند و آغشته به این پدیده شوم شدند و نیاز به ساماندهی دارند، سازمان بهزیستی استان در سال ۹۳ در مجموع سازمان های بهزیستی کشور پیشرو بود که به موضوع درمان کودکان ورود کرد و تاسیس مراکز درمان اعتیاد ویژه کودکان در مراکز استان ها راه اندازی شد.
 
وی از مراکز ترک درمان اعتیاد ویژه کودکان سازمان بهزیستی در سه مرکز استان خبر داد و ادامه داد: یک مرکز در زابل و ۲ مرکز در زاهدان ساماندهی کودکان معتاد را امنجام دادیم و در حال حاضر به شغل و حرفه مشغول هستند، یکی از اقدامات خوبی که اتفاق می افتد، مداخله در اضطرارهای اجتماعی مانند؛ خودکشی، فرزند آزاری، همسرآزاری گزارش می شود تیم تخصصی به موقع و به هنگام مداخله می کنند و با ظرفیت های تخصصی مداخله های خوبی در این حوزه انجام شده است و از شدت آسیب ها در حد امکان بکاهیم.
 
اویسی با اشاره به ظرفیت و ایجاد اشتغال در استان گفت: در سال جدید و با تعهدی که برای تامین اعتبارات حمایتی و تبصره ای سازمان در حوزه اشتغال به ۴۰۰ درصد رشد افزایش یافته است.
 
وی تشریح کرد: امسال مسکن مددجویان و توانخواهان ۲ هزار و ۵۰۰ مسکن در دست احداث است و ۶۹۴ واحد مسکونی تحویل مددجویان و توانخواهان شده است.
 
مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: بخش مشارکت های مردمی و اهدافی که سازمان بهزیستی دنبال می کند هم از لحاظ تعدد و هم حجم و اندازه زیاد است که سازمان و اعتبارات بهزیستی به تنهایی نمی تواند تمامی بخش ها را ساماندهی کند پس همه سازمان های دیگری که شرکای کاری ما محسوب می شوند و همه خیرین در جامعه ظرفیتی که دارند برای رسیدن به اهداف و نتیجه رساندن جامعه مورد هدف ما باشند.
 
وی با بیان اینکه حوزه اعتیاد اولین آسیب اجتماعی در استان است، ادامه داد: در سال ۹۹ پس از رصد و بررسی بیشترین آسیب در استان حوزه اعتیاد است که با هماهنگی اداره کل تبلیغات به عنوان سازمان برنامه ریزی در حوزه و مساجد یکی از بخشهایی است که می‌تواند در این حوزه کمک شایانی کند و پس از شناسایی داده های پنهان می توان آسیب های اجتماعی را در استان رصد کرد.
 
اویسی گفت: هزار و ۹۸۰ خانوار در لیست انتظار فرزند خواندگی در استان هستند و همچنین در سال گذشته ۷۸۰ میلیون تومان واریزی جهیزیه برای مددجویان انجام شده است و هزار و ۶۰۰ زوج متقاضی کمک هزینه ازدواج داریم.
 
وی با اشاره به بیشترین معلولیت ها در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیشترین معلولیت ها در استان ذهنی، جسمی و حرکتی است و پس از آن تصادفات منجر به معلولیت که در صدر کشور قرار داریم.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه