اخبار داغ

غدیر، روزی که دین کامل شد؛

غدیر؛ نقطه عطف آزمون ولایت پذیری/ عاشورا، میوه تلخ فراموشی غدیر است

غدیر؛ نقطه عطف آزمون ولایت پذیری/ عاشورا، میوه تلخ فراموشی غدیر است
غدیر، عید ولایت و سند فضیلت حضرت علی(ع) و آزمون بزرگ ولایتمداری، روز شادمانی برای پیروان ولایت و روز نا امیدی و یاس برای دشمنان اسلام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اروم نیوز ،هجدهمین روز از ماه ذی الحجه، روز عید سعید غدیر خم و روز بزرگی است، روزی که در آن دین اسلام با اعلام امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) کامل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   اروم نیوز ،,

غدیر در واقع روز آزمون بزرگ ولایتمداری بوده و روز عهد و پیمان، ترسیم و یاد آوری حیات طیبه و حلقه وصل دو اصل مهم نبوت وامامت و بنیانگذاری تفکر عدم تفکیک دین از سیاست و روز برائت و مصداق کامل تولی و تبری است.

,

ماجرای غدیر خم در بعضى از روایات، به طور مفصّل و طولانى  آمده و به طور خلاصه این چنین است که: "مراسم حجّه‌الوداع در آخرین سال عمر پیامبر گرامی صلى الله علیه و آله، با شکوه هر چه تمام‌تر، در حضور پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به پایان رسید و رسول گرامی اسلام(ص) در دهمین سال پس از هجرت و پس از آخرین حج خود حضرت علی(ع) را با اعلام حدیث «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ» به امر خداوند به جانشینی پس از خویش و به عنوان امام امت به تمامی مسلمانان معرفی کرد."

,

غدیر، عید ولایت واساسی ترین برنامه  پیامبر اسلام(ص) برای دوام و عزت و شکوه اسلام و سند فضیلت حضرت علی(ع)، تجلی عظمت آن حضرت و پشتیبان محکمی برای مهدویت، انتظار و ولایت فقیه بوده و آزمون بزرگ ولایتمداری، روز شادمانی برای پیروان ولایت و روز نا امیدی و یاس برای دشمنان اسلام است.

,

از سوی دیگر مسئله غدیر از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ماجرای عظیمی است که از دل آن می‌توان اتفاقات بزرگی همچون ماجرای کربلا را به وضوح دید و درس های زیادی در آن وجود دارد.

,

آنچه در غدیرخم مطرح بود، مسئله ولایت، امیری و حاکم بودن علی بن ابیطالب(ع) بود

, آنچه در غدیرخم مطرح بود، مسئله ولایت، امیری و حاکم بودن علی بن ابیطالب(ع) بود, آنچه در غدیرخم مطرح بود، مسئله ولایت، امیری و حاکم بودن علی بن ابیطالب(ع) بود,

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بیانات خویش در رابطه با مسئله غدیر؛ می گوید: عید غدیر خم، عید ولایت و امامت بوده و در جریان غدیر خم، ولایت امیرمومنان(ع) تثبیت شد.

,

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی اظهار کرد: چگونه ممکن است دینی که برای کوچکترین جزئیات زندگی ما دستور و برنامه دارد، به مسئله جانشینی پیامبر اکرم(ص) بی توجه باشد.

,

وی با بیان اینکه محکم ترین دلیل بر مسئله غدیر علاوه بر اسناد و روایات و آیات، دلیل عقلی و منطقی است، گفت: اگر غدیر خم نبود در واقع دین ناقص بود و در واقع عید غدیر خم روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

,

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه در روایات اهل سنت و شیعه به موضوع غدیر خم اشاره شده است، اظهار کرد: در غدیر خم، مسئله دوستی و محبت نبود بلکه مسئله ولایت، امیری و حاکم بودن علی بن ابیطالب(ع) بود و جا دارد این واقعه عظیم را بیشتر بشناسیم و آن را بیشتر درک کنیم.

,

غدیرخم، امتداد نبوت و مکمل رسالت پیامبر اسلام (ص) است

, غدیرخم، امتداد نبوت و مکمل رسالت پیامبر اسلام (ص) است, غدیرخم، امتداد نبوت و مکمل رسالت پیامبر اسلام (ص) است,

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه غدیرخم، امتداد نبوت بوده ‌و ولایت و امامت، بعثت پیامبر اسلام (ص) را تکمیل می کند، گفت: غدیر به عنوان مکمل رسالت پیامبر اسلام (ص) مطرح شده است  و اگر غدیر نباشد، بعثت ناقص به نظر می رسد.

,

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری با بیان اینکه دین اسلام بدون امامت و ‌ولایت ناقص است، افزود: آن قدر این مساله اهمیت دارد که پیامبر اسلام (ص) اگر به این دستور الهی عمل نکند، گویی رسالت خود را انجام نداده است.

,

وی اظهار کرد: پیام غدیر این است که بدون ولی، مردم هدایت نخواهند شد و باید این مسیر ادامه یابد، چنان که نبی مکرم اسلام (ص) در حادثه غدیرخم، ‌از حاضران در آن جمع خواست تا پیامش را به غایبان ابلاغ کنند و پیام غدیر نسل اندر نسل تا قیامت منتقل شود.

,

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حق غدیر را آن گونه که شایسته است، ادا نکرده ایم و ‌از درک عظمت جایگاه آن عاجز مانده ایم، تصریح کرد: غدیر حق بزرگی بر گردن ما دارد و هیچکدام از اعیاد نتوانسته در رتبه و جایگاه غدیر قرار بگیرد، چنان که نام این عید “عیدالله” است واین نام به دلیل بزرگی و عظمت بی نظیر غدیر و پیام آن است.

,

عاشورا، نتیجه فراموشی غدیر است

, عاشورا، نتیجه فراموشی غدیر است, عاشورا، نتیجه فراموشی غدیر است,

حجت الاسلام مهدی صادقی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه مسئله غدیر از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: عید غدیر خم فرصت بسیار مغتنمی است تا نسل جوان نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت علی (ع) شناخت عمیق پیدا کنند و با فلسفه عید غدیر خم در تاریخ اسلام آشنا شوند.

,

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه ما در اسلام، عیدی مهم تر از عید غدیر نداریم، اظهار کرد: روز عید غدیر روزی است که خداوند متعال نعمت خود را تمام کرد و همه وظیفه داریم در راستای بیان عظمت این روز از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دیده می شود که از یک ماه قبل از محرم، مردم برای عزاداری ماه محرم آماده می شوند و در این میان عید غدیر را به فراموشی می سپارند، افزود: آنچه باعث بوجود آمدن عاشورا شد گسست مسلمانان از واقعه غدیر خم بود و این را باید در جامعه تفهیم کرد و تبیین نمود.

,

صادقی تصریح کرد: باید بدانیم گرامیداشت و جشن روز عید غدیر ثوابش کمتر از روضه‌ی محرم نیست باید بدانیم گرامیداشت این روز و شناخت غدیر مهم‌تر و بهتر است، چون اگر مسلمان غدیر را زنده نگه می داشت و جشن می گرفت دیگر کربلاها به وجود نمی‌آمد.

,

واقعه غدیر در قرآن به عنوان روز اکمال دین است و بنابراین باید به این روز بیش از پیش بها داد و برای نکوداشت همچنین درک آن اهتمام ورزید، که لازمه آن تامل و تحقیق در این زمینه است.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه