اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خبر داد؛

ثبت زمینی دمای ۷۳ درجه‌ای در ریگ یلان/ نتایج نهایی رویداد ثبت زمینی داده های هواشناسی بیابان لوت به زودی اعلام می شود

ثبت زمینی دمای ۷۳ درجه‌ای در ریگ یلان/ نتایج نهایی رویداد ثبت زمینی داده های هواشناسی بیابان لوت به زودی اعلام می شود
شاهوردی با اشاره به نتایج اولیه رویداد ثبت زمینی داده های هواشناسی در بیابان لوت، گفت: گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، هادی شاه‌وردی امروز در حاشیه بررسی نتایح رویداد اولین ثبت زمینی داده های هواشناسی در بیابان لوت که در محل دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد به همت گروهی از محققین دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌کل میراث‌ فرهنگی خراسان جنوبی انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به صورت ۲۴ ساعته اندازه‌گیری شد، افزود: تاکنون نتایج خوبی در برداشت های اولیه بدست آمده که تلاش خواهد شد گزارش اولیه در اسرع وقت به استان ارائه دهند تا به صورت رسمی داده ها را اعلام کنیم.

,

وی ادامه داد: در برداشت های اولیه ثبت دمای ۷۳ درجه حرارت در تعداد زیادی از نقاط مورد نظر در بیابان لوت بدست آمده است.

,

شاه‌وردی با اشاره به اینکه تاکنون در کشور تمام ادعاهای که در خصوص گرم ترین نقطه زمین داشته ایم منوط به داده های ماهواره ای بوده است، تصریح کرد: اما امروز می توان این ادعا را داشت که پس از این رویداد مهم، گرم ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است و امیدواریم که پس از خروج داده ها و گزارش نهایی اتفاقات خوبی رقم بزنیم و از این ظرفیت و پتانسیل جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

,

حمیدرضا ناصری، رئیس این گروه از محققین دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور در این زمینه اظهار داشت: ثبت زمینی دما در بیابات لوت جزو اولین کارها است که علاوه بر بهره برداری پژوهشی و انرژی های نو و مباحث مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست می توان به عنوان یکی از نقاط مهم کشور در راه توسعه قرار گیرد و مباحث گردگشگری در آن پررنگ تر دیده شود.

,

وی بیان کرد: تاکنون این پتانسیل به صورت جدی به آن پرداخته نشده و مغفول مانده است که امیدواریم این حرکت در بیابان لوت سرمنشاء تولید دانش در این منطقه شود و هم آورده اقتصادی برای بومیانی که در حواشی این مناطق زندگی می کنند، داشته باشیم.

,

گفتنی است؛ مرکز تحقیقات بین المللی بیابان دانشگاه تهران، موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء، دانشگاه ارومیه، اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی و کلوپ سافاری کانون جهانگردی و اتومبیل رانی خراسان جنوبی با گروه تحقیقاتی رویداد ثبت زمینی دما در بیابات لوت همکاری داشتند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه