اخبار داغ

گزارشی از تاراج شن و ماسه کف رودخانه‌ها؛

زخم چنگک‌های آهنین بر بستر رودخانه‌ها/ برخورد با برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه فقط با شورای تأمین استان‌هاست؟!

زخم چنگک‌های آهنین بر بستر رودخانه‌ها/ برخورد با برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه فقط با شورای تأمین استان‌هاست؟!
برداشت غیر اصولی و غیرمجاز ماسه از بستر رودخانه‌ها توسط سودجویان و فرصت طلبان به منزله زخمی است که بر بستر رودخانه‌ها زده شده و علاوه بر ایجاد گودال و تخریب اکوسیستم، برشدت تخریب سیلاب‌ها نیز می‌افزاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، منطقه آذربایجان به ویژه میاندوآب را سرزمین آبها می‌نامند، سرزمینی که رودخانه های دایمی و فصلی زیادی در دل آن جاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این رودخانه های فصلی و دائمی زیبا از کوهها جاری شده و  از داخل شهرها و روستاها می‌گذرند و در ایام بهار و تابستان نیز به تفرجگاهی اهالی در روزهای تعطیل تبدیل می شوند، مانند رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود میاندوآب که در این شهر جاری است و اطراف آن دارای مناظر سرسبز زیبا و بکر طبیعی بوده که دل هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

,

اما متاسفانه این رودخانه ها با برخی چالش های روبرو هستند که سبب شده تا این زیبایی بکر خود را از دست دهند.

,

یکی از این چالش ها و مشکلات که چندین سال است این رودخانه ها با آن دست به گریبان هستند، برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها است که علاوه بر اینکه سبب ایجاد گودال های عمیق در بستر رودخانه ها و تغییر عرض رودخانه شده، محیط زیست این رودخانه ها را هم به نوعی با خطر مواجه ساخته است.

,

از سوی دیگر متاسفانه این سودجویی ها، جان مردمی را که برای شنا در گرمای تابستان به رودخانه ها می روند؛ نیز به خطر انداخته و وجود گودال های عمیق در زیر پای شناگران و در واقع دستکاری بستر رودخانه ها توسط سودجویان سبب ایجاد خطر برای شناگران و غرق شدن تعدادی از آنها شده است.

,

برداشت غیر اصولی و غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها مشکل ساز شده است

, برداشت غیر اصولی و غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها مشکل ساز شده است, برداشت غیر اصولی و غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها مشکل ساز شده است,

در این زمینه فرماندار میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به برداشت غیر اصولی و غیرمجاز ماسه از بستر رودخانه ها، اظهار کرد: متاسفانه برداشت غیر اصولی و غیرمجاز ماسه از بستر رودخانه زرینه‌رود توسط سودجویان و فرصت طلبان سبب ایجاد گودال در بستر رودخانه شده که این موضوع سبب بروز حوادث ناگواری می شود.

,

علی پیام افزود: در این راستا  برخورد با برداشت های غیرمجاز از رودخانه ها بویژه زرینه رود میاندوآب را در اولویت خود قرار داده ایم.

,

وی با اشاره به مصادره بیش از ۴۰۰ هزار تن دپو غیرمجاز شن و ماسه به نفع مردم و بیت المال در این زمینه، گفت: در این زمینه متاسفانه بیش از ۱۰ سال بود که عده ای با سواستفاده سبب نابودی بستر رودخانه زرینه رود شده و ضمن تخریب آن  و مستعد کردن برای بروز حوادث شده بودند و مصالح بستر آن را به تاراج برده بوده اند  که با همکاری اعضای شورای تامین برخورد با این موضوع در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۴۰۰ هزار تن دپو غیرمجاز شن و ماسه به نفع مردم و بیت المال مصادره گردیده است.

,

فرماندار میاندوآب افزود: تعدادی پرونده نیز در این راستا از طرف امور آب و اداره صنعت، معدن و تجارت تشکیل و تحویل دادستان محترم داده شده است

,

وی به خطر شنا در رودخانه ها نیز با توجه به برداشت های غیرمجاز و غیراصولی انجام گرفته اشاره کرد و گفت: از شهروندان نیز درخواست داریم از داخل شدن به داخل رودخانه به دلیل تخریب بستر آن توسط سودجویان و شنا به جد خودداری کرده و خطر شنا در رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آب را جدی بگیرند.

,

, ,

هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها جرم تلقی می شود

, هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها جرم تلقی می شود, هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها جرم تلقی می شود,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها تصرف در اموال عمومی و دولتی بوده و جرم تلقی می شود و نیازمند اخذ مجوز قانونی از سازمان صمت است.

,

اکبر اسدی  با اشاره به رصد مستمر معادن و انباشت مصالح واحدها، اظهار کرد: در راستای صیانت از منابع عمومی و جلوگیری ازتضییع بیت المال و برداشت های غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها و معادن شهرستان میاندوآب، طرح ساماندهی برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها آغاز شده است.

,

وی گفت: سودجویان و فرصت طلبانی که به روش های مختلف اقدام به دپوی مصالح کرده و معادن و منابع ملّی را به تاراج می برند منتظر برخورد قاطع و تعقیب شدید قضایی باشند.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب تصریح کرد: در راستای صیانت از منابع عمومی و جلوگیری ازتضییع بیت المال و برداشت های غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها و معادن شهرستان با خاطیان امر بصورت جدی و مطابق قانون برخورد می شود.

,

وی اظهار کرد: تمامی واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه نیز موظف هستند مصالح مورد نیاز خود را با اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا از افراد مجاز تهیه کنند که در صورت عدم رعایت مصوبه مذکور توسط متصدی واحدها تمامی مصالح موجود در واحد به عنوان تهیه غیر مجاز تلقی و برخورد قانونی لازم معمول می شود.

,

, ,

مخاطرات نگران کننده برداشت های بی رویه شن و ماسه

, مخاطرات نگران کننده برداشت های بی رویه شن و ماسه, مخاطرات نگران کننده برداشت های بی رویه شن و ماسه,

یک فعال اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه آن هم به صورت غیراصولی و غیرمجاز از بستر رودخانه ها  اثرات مخربی را بر پیکره  آن وارد می کند.

,

محمدیان افزود: برداشت بی رویه مصالح از بستر رودخانه ها بر اکوسیستم رودخانه ها نیز تاثیرگذاشته و حیات موجودات زنده در درون رودخانه را نیز با خطر جدی مواجه می کند.

,

وی گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها خط تعادل هیدرولیکی سفره آب سطحی و زیرزمینی حوزه آبرفتی رودخانه را نیز به هم می زند.

,

این فعال اجتماعی و زیست محیطی تصریح کرد: مسئولان امر باید حفاظت از حریم و بستر رودخانه را جدی بگیرند و با متخلفان به صورت جدی برخورد کنند.

,

عزم جدی در برخورد با سودجویان

, عزم جدی در برخورد با سودجویان, عزم جدی در برخورد با سودجویان,

برداشت های بی رویه با تبعات و مخاطرات نگران کننده ای همراه بوده و می تواند موجب تخریب تخم ریزی و مرگ و میر ماهی ها و مهاجرت نکردن پرندگان نیز بشود و در واقع می توان گفت که آسیب برداشت های غیر مجاز از این رودخانه صرفا به سطح رودخانه خلاصه نمی شود و حتی حیات گونه های آبزی را نیز به خطر می اندازد.

,

کارشناسان زیست محیطی معتقدند سهولت برداشت، نزدیکی و مجاورت به شهرها و روستاها، مصالح کوهی و متعاقبا تشدید برداشت ها از بستر رودخانه ها از نمونه تهدیداتی است که می تواند به از بین رفتن پوشش گیاهی رودخانه، مرگ آبزیان، عریض شدن رودخانه و افزایش سیلاب ها در این محدوده منتهی شود.

,

منابع طبیعی و محیط‌زیست امانتی است که باید در حفظ آن کوشا باشیم و لذا نمی‌توان چشم‌ها را بست تا سودجویان و منفعت‌طلبان اموال عمومی را به غارت ببرند و حساسیت شورای تامین شهرستان نیز در این زمینه جای تقدیر و تشکر دارد که انتظار می‌رود با عزم جدی و پیگیرانه و مشارکت گسترده ادارات متولی این امر دستان غارتگران و سودجویان در این زمینه از آب و خاک کوتاه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه