اخبار داغ

گزارش/

ناتوی عربی؛ طرحی موفق یا شکست‌خورده؟

ناتوی عربی؛ طرحی موفق یا شکست‌خورده؟
تلاش برای تشکیل ناتوی عربی درحالی صورت می‌گیرد که ائتلاف میان کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی موضوعی شکست‌خورده است، چراکه بسیاری از کشورهای عربی به‌صورت آشکار از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، با حمایت رژیم صهیونیستی بار دیگر به فکر تشکیل ناتوی عربی افتاده است، به‌گونه‌ای که قرار است سران هشت کشور عربی متشکل از ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و دو کشور اردن و مصر در اواخر مهر ماه به واشنگتن سفر کرده و در مورد چگونگی مقابله با تهدیدهایی که از سوی ایران آنها را تهدید می‌کند، مذاکره داشته باشند.

البته بعضی از این کشورها مانند اردن، مصر و عراق نسبت به ضدایرانی بودن این ائتلاف نظر مثبتی ندارند اما نسبت به تشکیل یک ائتلاف همانند ناتو رضایت داده‌اند که کارکرد ضدایرانی نداشته باشد.

رژیم صهیونیستی نیز تمام توان خود را برای تشکیل این ائتلاف به کار بسته و برای ترغیب رژیم‌های عربی جهت پیوستن به چنین ائتلافی تلاش می‌کند و با سیاهنمایی می‌گوید که بزرگ‌ترین خطر برای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، مصر و اردن، اسرائیل، صهیونیسم و یهودیان نیست بلکه ایران است!

هنوز هیچ شاخص روشنی درباره جزئیات ناتو خاورمیانه در اختیار نیست که البته در جریان سفر بایدن به منطقه قطعاً درباره جزئیات آن با مقامات صهیونیستی و عربستانی گفت‌وگو شده اما محتویات آن رسانه‌ای نشده است. تا اینجای کار ظاهراً قرار است رژیم صهیونیستی هم به ناتوی عربی بپیوندد که باید منتظر ماند و دید آیا دولت عراق چه رویکردی به آن خواهد داشت.

تلاش برای تشکیل ناتوی عربی درحالی صورت می‌گیرد که ائتلاف میان کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی موضوعی شکست‌خورده است، چراکه بسیاری از کشورهای عربی به‌صورت آشکار از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند. به عنوان مثال مصر از طرح راهبردی امریکا برای تشکیل یک ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» جهت مهار ایران کنار کشیده است. کشور عراق هم در چند ماه گذشته با تصویب قانونی هرگونه مراوده با اسرائیل را ممنوع اعلام کرده است.

کویت هم کماکان به سیاست خود علیه اشغالگران پایبند است و در قطر نیز هیچ نشانه‌ای از عادی‌سازی و تمایل به همکاری با صهیونیست‌ها دیده نمی‌شود. عمان هم از روابط حسنه‌ای با ایران برخوردار است و به هیچ ائتلافی علیه ایران نخواهد پیوست، امارات هم از طریق گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران و همچنین اعزام هیئت عالی‌رتبه امنیتی به تهران با صراحت اعلام کرده است، این کشور در هیچ ائتلاف ضدایرانی شرکت نمی‌کند.

عربستان هم که اصلی ترین گزینه‌ی مدنظر تل‌آویو جهت مشارکت در این ائتلاف است، برای بهبود وضع امنیتی خود و مدیریت جنگ یمن، چشم امید خود را به بهبود روابط با ایران بسته است و این احتمال بسیار ضعیف به نظر می‌رسد که عربستان بخواهد در هرگونه ائتلاف نظامی آشکار علیه ایران در منطقه مشارکت داشته باشد.

در واقع اگر عربستان بخواهد تمام بار مالی و سیاسی و امنیتی ناتوی عربی را به دوش بکشد در دردسر بزرگی گرفتار خواهد شد. با این اوصاف فقط رژیم صهیونیستی خواهد ماند و تعداد کمی از کشورهای عربی که تا کنون نیز به‌صورت نانوشته علیه ایران متحد بوده و نه‌فقط در ابعاد نظامی بلکه در حوزه‌های اقتصادی، تحریم، عملیات روانی و غیره تمامی توان خود را برای شکست ایران به کار گرفته‌اند و هربار نیز با شکست‌های خفت‌بار مواجه شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه