اخبار داغ

مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران در گفت‌وگو با دانا؛

اهمیت ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه/ تمجید مقام معظم رهبری از چابکی و سرعت عمل دیوان محاسبات

اهمیت ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه/ تمجید مقام معظم رهبری از چابکی و سرعت عمل دیوان محاسبات
مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران با اشاره به کارکردهای گزارش تفریغ بودجه گفت: ارائه زودهنگام این گزارش در سابقه دیوان محاسبات بی‌سابقه بوده که مورد استقبال مجلس قرار گرفته و آثار بسیاری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در عرصه‌های اقتصادی کشور خواهد داشت.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها و اخبار منتشره در روزهای اخیر نشان از این دارد که اقدامات تحولی در حسابرسی برخط از اجرای بودجه کشور که با روی کار آمدن دولت جدید افزایش چشمگیری داشت موجب شد تا گزارش تفریغ بودجه امسال ۶ ماه زودتر از موعد قانونی به مجلس رفت.

ابراهیم نامداری مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران در گفت‌وگو با راه دانا؛ درباره اهمیت آماده‌شدن زودهنگام این گزارش اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که لازم‌الاجرا است، دیوان محاسبات موظف شده تا حداکثر تا پایان دی‌ماه سال بعد گزارش‌های تفریغ بودجه را تهیه و ارائه نماید.

وی ادامه داد: تا کنون بر همین اساس به این شکل عمل می‌شد و معمولاً در دهه فجر هرسال این گزارش به مجلس و دولت ارائه می‌شد که به‌واسطه این ارائه در انتهای چرخه مالی سال دولت که برنامه بودجه خود را در انتهای شهریورماه و تا نیمه آذرماه به مجلس ارائه می‌داد که دیر ارائه شدن این نوع گزارش‌ها موجب می‌شد تا کارگزاران دولت عملاً گزارشی از نحوه اثربخشی اقدامات خود بر عملکرد سال جاری نداشته باشند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران توضیح داد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس هم به‌واسطه دریافت دیرهنگام این گزارش تفریغ نمی‌توانستند از این اطلاعات عملاً خروجی مفیدی را از عملکرد دولت و ادارات، در زمان لازم داشته باشند که این موضوعات موجب شده بود تا گزارش تفریق اثربخشی لازم را نداشته باشد.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, گزارش تفریغ بودجه امسال ۶ ماه زودتر از موعد قانونی به مجلس رفت.,
,
, ابراهیم نامداری, راه دانا؛, دیوان محاسبات,
,
,
,
,

اهمیت ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه

, اهمیت ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه, اهمیت ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه,

وی تأکید کرد: امسال برای اولین‌بار با راهبری کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان بیش از ۴ ماه زودتر از سال‌های قبل این گزارش تدوین و ارائه شد که انصافاً موردتوجه و قدردانی نمایندگان مجلس قرار گرفت و در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ هم موردتوجه و استفاده قرار گرفت.

وی درباره آثار این عملکرد گفت: حذف پیوست ۴ قانون بودجه که مورد ایراد دیوان محاسبات قرار گرفته بود از دستاوردهای این بررسی و گزارش زودهنگام بود که در کنار این نکات خاص قابل‌بررسی در بودجه ۱۴۰۰ که در این گزارش آمده در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت و در کنار گزارش‌ها احکام قانون بودجه گزارش‌ها حسابرسی عملکرد که سه مؤلفه کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی را هم بررسی می‌کند در کنار پیشنهاد راهکار برای اثرگذاری بیشتر در این گزارش آمده است.

وی ادامه داد: بر مبنای دستور آقای بذرپاش و راه‌اندازی سامانه نهضت قیمت تمام شده هم در کنار گزارش‌ها ترک فعل در دستور کار همکاران در دیوان محاسبات قرار گرفت که هم زمانی این فعالیت‌ها در تاریخ دیوان محاسبات بی‌سابقه بوده، تا جایی که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با خردادماه با نمایندگان مردم در تمجید از چابکی و سرعت عمل دیوان محاسبات اشاره داشتند.

,
,
,
,
,

داده های گزارش تفریغ بودجه

, داده های گزارش تفریغ بودجه , داده های گزارش تفریغ بودجه ,

به گزارش راه دانا؛ بررسی عملکرد اجزا، بندها و تبصره‌های منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موید آن است که از مجموع ۱۱۰ مورد، ۱۰ درصد (۱۱ عدد) با اجرای کامل، ۴۰ درصد (۴۴ عدد) با اجرای ناقص و ۵۰ درصد (۵۵ عدد) با عدم اجرا همراه بوده است.

دیوان محاسبات در این گزارش اعلام نمود، به‌استثنای «درآمدهای مالیاتی» با ۷۹.۵ درصد وصولی و سایر درآمدها با ۵۱.۵ درصد وصولی، در سایر بخش‌ها همچون درآمدهای گمرک، فروش نفت، واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و منابع حاصل از واگذاری طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، عملکرد وصول منابع کمتر از میزان قابل‌انتظار بوده، به‌گونه‌ای که درصد وصولی آنها بین ۰.۰۴ تا ۱۵.۳ درصد مبالغ مصوب دوماهه ارزیابی شده است.

در مجموع بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه‌ای و بیش از ۱,۴۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های مالی به دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی تخصیص‌یافته است و در مبحث تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، پیرامون وام قرض‌الحسنه ازدواج، بانک سپه با ۳۱۷۶ فقره، بانک ملی با ۵۹۰۹ فقره، بانک توسعه تعاون با ۵۸۳ فقره و بانک کشاورزی با ۴۲۷۷ فقره تخصیص وام ازدواج به متقاضیان تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ موافقت نموده‌اند.

بیشترین تحقق ردیف‌های درآمدهای گمرکی به ترتیب مربوط به درآمدهای حاصل از اجاره ساختمان‌ها و اراضی، درآمد حاصل از عوارض از واردات میوه و سبزی‌ها و سموم کشاورزی و درآمد حاصل از اخذ عوارض از تولید و واردات وسایل نقلیه عمومی بوده است.

بررسی‌های دیوان محاسبات از پایگاه ثبت اطلاعات کارکنان نظام اداری حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۲۲۷۶ دستگاه اجرایی صرفاً تعداد ۶۹۳ دستگاه اقدام به ثبت حداقل یک لیست حقوق و مزایا با وضعیت تأیید نهایی در سامانه مذکور نموده و تعداد ۱۵۷۳ دستگاه اجرایی هیچ‌گونه لیستی بارگذاری ننموده‌اند.

در این موضوع بخوانید:

تحقق ۷۹ درصدی مالیات / اولین گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد


انتهای پیام/

نویسنده: محمود گودرزی

, راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, در این موضوع بخوانید:, در این موضوع بخوانید:,
,
, تحقق ۷۹ درصدی مالیات / اولین گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد,
,
,
,
,
, نویسنده: محمود گودرزی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه