اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

حذف دو شبکه به نام تحول/ کام مخاطب تلویزیون شیرین می‌شود؟

حذف دو شبکه به نام تحول/ کام مخاطب تلویزیون شیرین می‌شود؟
پنجم مردادماه قرار است دو شبکه «شما و ایران کالا» به دلیل کمی مخاطب حدف و برنامه‌های آنها از شبکه های پربیننده پخش شود؛ تصمیمی که بر مبنای احترام به نظر مخاطب و در مسیر برنامه تحولی صدا و سیما گرفته شده است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیروز خبر حذف دو شبکه «شما و ایران کالا» از رسانه ملی به دلیل مخاطبان کم آنها حاشیه های بسیاری در فضای مجازی ایجاد کرد؛ نوک پیکان این حاشیه ها بیشتر به سمت مخاطب نداشتن برنامه ها و سریال های تلویزیون نشانه گرفته شده بود و پر رنگ کردن دعوای ساترا با شبکه نمایش خانگی که این روزها همه جا سخن از آنها می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «شما و ایران کالا»,

در تیزر رسمی صدا و سیما مبنی بر حذف این دو شبکه آمده «به اطلاع مخاطبان ارجمند رسانه ملی می‌رساند به منظور بیشتر دیده شدن برنامه‌های شاخص شبکه‌های «ایران کالا» و «شما» و برای ارائه وسیع‌تر زیبایی‌های گستره پهناور کشورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های اقتصادی اجتماعی گردشگری آن‌ها و نیز بازنمایی گسترده‌تر تولیدات ملی، فعالیت‌های اقتصادی و مالی کشور، این برنامه‌ها از پنجم مرداد ماه به شبکه‌های پربیننده سیما منتقل می‌شوند تا با هم‌افزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه ملی شاهد تقویت و ارتقای این برنامه‌ها باشیم.»

, .,

حذف به بهانه احترام به مخاطب

, حذف به بهانه احترام به مخاطب,

حذف این دو شبکه را می شود از دو نگاه تحلیل و بررسی کرد؛ افراد کمیت گرا این حذف را شکستی در کارنامه رسانه ملی عنوان می کنند و معتقداند که علاوه بر حفظ این دو شبکه در هر شرایطی، مدیران رسانه ملی باید به فکر افزایش شبکه های تلویزیونی و رادیویی خود باشند تا مخاطبان رسانه ملی قدرت انتخاب بیشتری برای دیدن و شنیدن برنامه های خود داشته باشند.

,

اما افرادی که علاوه بر کمیت و تعداد شبکه ها، به کیفیت محتوای تولید شده نیز اهمیت می دهند بر این باوراند که اگر تعداد بالای شبکه های رسانه ملی نتوانند برنامه های با کیفیتی تولید و به مخاطب عرضه کنند، علاوه بر هدررفت وقت و سرمایه بیت المال، تمام تلاش تلویزیون بی ثمر بوده است.

,

پیمان جبلی رئیس صدا و سیما نیز که با شعار تحول در رسانه ملی سکان این مسئولیت را قبول کرده است، در یک سال حضور خود در این عرصه زنگ این تحول را با خانه تکانی مدیران بازنشسته، ناکارآمد و بی انگیزه به صدا در آورد و سعی کرد مدیرانی جوان، خلاق، با انگیزه و دارای قدرت تحول را وارد ساختمان شیشه ای کند.

, تحول در رسانه ملی,

تحول در مسیر سریال سازی

, تحول در مسیر سریال سازی,

در قدم بعدی مسیر تحول، سکان تولید سریال از شبکه ها به سیما فیلم سپرده شد تا با مدیریتی یکپارچه، اولویت های سریال سازی تعیین و تولید با سخت گیری و کیفیت بالاتری انجام شود. بی کیفیتی سریال های تولیدی گاهی به قدری آشکار می شد که در نظرسنجی های این سازمان مبنی بر میزان مخاطب و رضایت مندی سریال های پخش شده، سریال های بازپخشی شبکه آی فیلم مخاطبان بالاتری از مجموعه های نمایشی شبانه شبکه های سیما داشتند.

,

اما بهرحال هرچند خروجی این مسیر تحول در سریال سازی اندکی زمان می برد و مدتی است که به دلیل پایین آمدن میزان تولید، شبکه ها به پخش سریال های تکراری روی آورده اند، اما اگر همین مسیر به درستی انجام شود، آینده درخشانی برای رسانه ملی قابل پیش بینی است؛ به شرطی که جلوی تنگ نظری ها و کج سلیقگی های مدیران میانی این رسانه گرفته شود و میدان بیشتری به افراد خلاق و تهیه کنندگان با انگیزه برای ساخت برنامه داده شود.

,

البته این نکته را نباید فراموش کرد که تحول یک شبه ایجاد نمی شود و در این مسیر باید از آفت برند سوزی و ستاره سوزی جلوگیری شود؛ افراد و مارک هایی که به رسانه ملی تعلق دارند و مخاطب به احترام و علاقه آنها به این برنامه ها نگاه می کند و مدیران رسانه ملی باید با گفت و گو با این افراد نه حذف آنها، مسیر تحول را به آنها گوشزد کرده و آنها را در این مسیر قرار دهند.

,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه