اخبار داغ

یادداشت؛

خانواده موفق؛ عامل ایجاد سلامت روان در جامعه

خانواده موفق؛ عامل ایجاد سلامت روان در جامعه
مزایای برقراری رابطه خوب با خانواده بی حد و اندازه است. داشتن یک خانواده گرم و دلسوز به خودی خود یک احساس عالی در فرد ایجاد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار مرآت، انسان یک موجود اجتماعی است که برای زندگی دسته جمعی آفریده شده که در این میان نهاد خانواده و عُلقه و رابطه روحی حاکم بر آن را نخستین سنگر زیر بنای جامعه بشری محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

گفتنی است اساس قوانین اسلامی را فطرت و غریزه ثابت و پایدار انسان تشکیل می دهد، درست است که فرم و صورت اجتماع در هر عصر دگرگون می شود، ولی انسان قرن بیست و یکم از نظر فطرت و روحیه و غریزه و تمایلات ثابت طبیعی مثل همان انسان قرن دهم است و انسانیّت و مشخّصات و روحیّات هر دو از نظر کلّی یکی بوده و هرگز غرایز و مشخصّصات وجودی آنها تغییر نمی یابد.

,

ضرورت و اهمیّت تشکیل خانواده
اهمیت تشکیل خانواده و جایگاه آن تا به آن پایه مهم است که قرآن کریم، یک عذر تقریباً عمومی و بهانه همگانی برای فرار از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی را رد می کند و می فرماید: از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» ؛ اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد.

, ضرورت و اهمیّت تشکیل خانواده,
,

 

,

, ,

خانواده، منشا اصلی آرامش و امنیت
و نیز قابل توجّه اینکه قرآن سرچشمه آرامش و امنیّت را تشکیل زندگی صحیح خانوادگی می شمرد، در آنجا که می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ انْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ انْفُسِکُمْ ازْواجاً لِتَسْکُنُوا الَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً انَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُوْنَ» ؛یکی از آیات و نشانه های عظمت خدا این است که همسرانی از جنس شما برای شما آفرید تا آرامش خویش را در کنار آنها پیدا کنید، و در میان شما محبّت و دوستی و رحمت قرار داد، در این نشانه های بسیاری است برای کسانی که اندیشه می کنند!

, خانواده، منشا اصلی آرامش و امنیت,
,

اهمیت حفظ روابط خانوادگی سالم
مزایای برقراری رابطه خوب با خانواده بی حد و اندازه است. داشتن یک خانواده گرم و دلسوز به خودی خود یک احساس عالی در فرد ایجاد می کند. لذا داشتن روابط خانوادگی قوی و عمیق به دلایل زیر ضروری است:
• داشتن خانواده منسجم و پر مهر و محبت، به کودکان کمک می کند تا احساس دوست داشته شدن و امنیت کنند و این امر برای رشد عاطفی و فکری آن ها ضروری است.
• به حل بسیاری از مسائل رفتاری و روانی مربوط به یادگیری، غذا خوردن و خواب کودکان کمک می کند.
• به حل و فصل مشکلات خانوادگی و کشمکش ها، به روشی صمیمانه کمک می کند.
• به اعضای خانواده می آموزد که ضمن تقویت تفکر و ارزش های فردی، به اختلافات و عقاید یکدیگر احترام بگذارند.
• موجب تقویت مهارت های اجتماعی در کودکان می شود و می تواند به آنها کمک کند روابط سالمی در زندگی ایجاد کنند.
• والدین می توانند الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و پایه و اصول ارزش های اخلاقی را به آن ها بیاموزند.
• با آموزش درست و نادرست به کودکان، ویژگی ها و اصول اخلاقی را به آنها می آموزد.
• یک خانواده ی منسجم می تواند با آموزش انجام وظایف و تعهدات، احساس مسئولیت را در کودکان تقویت کند.
• روابط خانوادگی سالم می تواند به تقویت صمیمیت عاطفی کمک کند و به نوبه خود احساس همدلی و دلسوزی را در کودکان پرورش دهد.
• داشتن پیوندهای خانوادگی قوی، می تواند تضمین کننده ی سلامت روحی و روانی کودک باشد.

, اهمیت حفظ روابط خانوادگی سالم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

خصوصیات یک خانواده مستحکم
عدم اتحاد یا انسجام می تواند پایه های هر خانواده ای را سست کند. یک خانواده مستحکم و با انسجام می تواند در برابر همه ناملایمات روزگار مقاومت کند. برخی از خصوصیات یک خانواده مستحکم در ذیل آمده است.

, خصوصیات یک خانواده مستحکم,
,

برقراری ارتباط خوب
برقراری ارتباطات موثر برای هر رابطه سالم بسیار مهم است زیرا حل اختلافات و ایجاد رابطه ی قوی را آسان می کند. خانواده ها باید برای برقراری ارتباط، با صداقت و صراحت صحبت کنند. آن ها باید با هدف درک یکدیگر که می تواند به تقویت همدلی نیز کمک کند، به حرف یکدیگر گوش دهند.

, برقراری ارتباط خوب,
,

اتحاد و با هم بودن
خانواده هایی که دارای عقاید و ارزش های مشابهی هستند؛ پیوند مستحکمی برقرار می کنند چون این امر به ایجاد حس صمیمیت و تعلق در آنان کمک می کند. اتحاد می تواند یک محیط امن و صمیمی در بین اعضای خانواده ایجاد کند که در مواقع سختی پشتیبان آن ها باشد. به علاوه به ایجاد یک سیستم پشتیبانی قابل اعتماد هم کمک می کند که در آن اعضای خانواده برای یکدیگر فداکاری می کنند.

, اتحاد و با هم بودن,
,

محبت و همدلی
اعضای یک خانواده ی مستحکم از ابراز احساسات خود خجالت نمی کشند و این کار را از طریق در آغوش گرفتن، بوسیدن، حرف ها و رفتارهای محبت آمیز، به یکدیگر نشان می دهند. نظر یا ایده یک فرد برای تمام اعضای خانواده قابل احترام و با ارزش است و این می تواند به شکوفایی و رشد روابط کمک کند. ابراز احساسات مثبتی مانند قدردانی و تحسین یکدیگر، می تواند به ایجاد پیوندهای جدایی ناپذیر میان اعضا کمک کند‌.

, محبت و همدلی,
,

داشتن فعالیت های مشترک
اعضای خانواده های منسجم به طور منظم تجربیات زندگی خود را با هم به اشتراک می گذارند و همین امر به نزدیکتر شدن آنها به یکدیگر کمک می کند. این امر می تواند مواردی مانند وقت گذرانی با یکدیگر و انجام فعالیت هایی مانند بازی کردن، کتاب خواندن، ورزش کردن و پیک نیک رفتن که اعضای خانواده از آنها لذت می برد را آسانتر کند.

, داشتن فعالیت های مشترک,
,

تعهد
برای اعضای یک خانواده مستحکم، خانواده همیشه در اولولیت قرار دارد و هیچ سختی یا دشواری، نمی تواند وفاداری بی قید و شرط آن ها را به یکدیگر متزلزل کند. این فداکاری و تعهد همیشگی آن ها نسبت به یکدیگر، موجب می شود که در پستی و بلندی های روزگار پشت هم باشند و دائماً به جلو حرکت کنند. سختی های روزگار، انگیزه ای در آن ها ایجاد می کند تا برای یافتن راه حل مشکلات، دور هم جمع شوند.

, تعهد,
,

حمایت و پشتیبانی
خانواده های منسجم در ناملایمات روزگار، پشت یکدیگر را خالی نمی کنند. این خانواده ها در شرایط سخت و طاقت فرسا، حاضر نمی شوند از یکدیگر دست بکشند. مشکلات پیش آمده هر چه که باشد مهم نیست، نکته ی مهم این است که آن ها در هر لحظه کنار هم می مانند و از هر یک از اعضای خانواده خود حمایت می کنند تا بر شرایط نامساعد غلبه کنند.

, حمایت و پشتیبانی,
,

پذیرش ویژگی ها و نقایص یکدیگر
اعضای خانواده های موفق نسبت به یکدیگر احترام متقابل دارند. آنها ویژگی های منحصر به فرد و نقایص یکدیگر را می پذیرند. بعلاوه از قضاوت های بی مورد یا اظهارات منفی پرهیز می کنند. چنین نگرشی می تواند اعضای خانواده را ترغیب کند تا رفتار مثبتی از خود نشان دهند و حس ارزشمندی و اعتماد به نفس را به یکدیگر القا کنند.

, پذیرش ویژگی ها و نقایص یکدیگر,
,

حفظ حریم خصوصی
اعضای خانواده های خوب، مرزهای سالمی ایجاد می کنند و از دخالت در حریم خصوصی یکدیگر خودداری می کنند. رعایت حریم خصوصی به اعضای خانواده کمک می کند تا از امنیت و صمیمیت بیشتری برخوردار شوند.

, حفظ حریم خصوصی,
,

پایبندی به معنویات و اصول اخلاقی
اعتقاد بی حد و مرز اعضای خانواده به خدا و پایبندی به معنویات، موجب انسجام هر چه بیشتر پایه های خانواده می شود. تعهد مشترک به کلام خدا می تواند معنا و هدفی در زندگی ایجاد کند و اعضای خانواده را برای ماندن در کنار یکدیگر ترغیب کند. خانواده ها با پایبندی به این اصول می توانند به نگرش درست و مثبتی از چالش های زندگی دست یابند. معنویات و ایمان قلبی به پروردگار می تواند خانواده را به مسیر درستی هدایت کند و انسجام بیشتری میان اعضای خانواده ایجاد کند

, پایبندی به معنویات و اصول اخلاقی,
,

ابوالفضل منشی زاده_روانشناس

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه