اخبار داغ

توسعه گیلان؛ نیازمند نگاه ملی مسئولان

اهمیت احداث راه آهن رشت ـ آستارا در توسعه اقتصاد ایران/ حلقه گمشده صادرات کالاهای ایرانی به قفقاز و اروپا

اهمیت احداث راه آهن رشت ـ آستارا در توسعه اقتصاد ایران/ حلقه گمشده صادرات کالاهای ایرانی به قفقاز و اروپا
تکمیل راه آهن رشت ـ آستارا ایران را به اصلی‌ترین کریدرو شرق به غرب و شمال به جنوب دنیا تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که در سال‌های اخیر ترکیه تلاش زیادی کرد تا بتواند با دور زدن ایران، کشورمان را از این خیر کثیر بی‌نصیب کند و به عنوان اصلی‌ترین کشور کریدرو منطقه مطرح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، تکمیل خط اهن رشت ـ آستارا همواره مورد تاکید اقتصاددانان بوده است، در ماه های اخیر بود که سفیر ایران در روسیه در گفتگویی اعلام کرد: "احداث راه آهن رشت ـ استارا از نان شب واجب تر است" و این موضوع در سفر مقامات ایرانی به روسیه نیز مطرح شد. راه آهن رشت ـ آستارا به قدری مهم است که پوتین در سفر اخیر به ایران این مهم را مطرح کرد و رییس جمهور کشورمان نیز در جلسه هیات دولت معاون اول را مامور ویژه انجام این کار قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
در این گزارش به اهمیت افتتاح این راه آهن برای کشور و به ویژه برای استان گیلان می پردازیم.
,
 
,
تاثیر احداث راه آهن رشت- آستارا بر اقتصاد ایران
, تاثیر احداث راه آهن رشت- آستارا بر اقتصاد ایران, تاثیر احداث راه آهن رشت- آستارا بر اقتصاد ایران,
 
,
راه آهن یکی از راه‌های انتقال کالاهای باربری در سرتاسر جهان است که از 100 سال پیش مورد توجه بوده است؛ با توسعه تکنولوژی ریلی و پرسرعت تر شدن قطارهای مسافربری و ریلی اهمیت راه آهن در 30 سال اخیر در اقتصادهای بزرگ جهان اهمیتی دوچندان یافته است.
,
 
,
انتقال کالا از طریق راه آهن مزیت های بسیاری نسبت به انتقال از طریق جاده ای داشته که مهمترین آن عبارت است از ؛ امنیت، سرعت، سازمان یافتگی بیشتر، ظرفیت بالاتر.
,
 
,
مکان مقاصد، هزینه های حمل و نقل و هزینه های زمانی سه عامل اصلی مؤثر بر هر ترانزیتی هستند. هزینه های ریلی نسبت به هزینه های دریایی و جاده ای بسیار کمتر بوده و با توسعه تکنولوژی قطارها و افزایش سرعت دنیا توجه ویژه ای به مسیرهای ریلی کرده است.
,
 
,
خطوط پرسرعت ریلی علاوه بر جابجایی بار می توانند مسافر نیز جابجا کنند یعنی هر فرد با فاصله زیاد تا مقصد با قطارهای پرسرعت با هزینه بسیار کمتری نسبت به هواپیما می تواند جابجایی روزانه داشته باشد و از منزل در یک شهر تا محل کار تا شهر دیگر به راحتی جابجا شود.
,
 
,
, ,
 
,
طبق تصویر بالا تکمیل راه آهن رشت ـ آستارا می تواند آرزوی بسیاری از دلسوزان ایران را برآورده کند، تکمیل این راه آهن ایران را به اصلی ترین کریدرو شرق به غرب و شمال به جنوب دنیا تبدیل خواهد کرد این در حالی است که در سال های اخیر ترکیه تلاش زیادی کرد تا بتواند با دور زدن ایران از مسیر افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه، ایران از این خیر کثیر بی نصیب کند و به عنوان اصلی ترین کشور کریدرو منطقه مطرح شود. ایجاد جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال گذشته نیز با همین نیت توسط ترکیه پشتیبانی شد تا ایران اصلی ترین نقش استراتژیک خود را از دست بدهد.
,
 
,
اما خوشبختانه با اهمیت دولت ایران و با ایجاد خط ریلی رشت ـ آستارا این توطئه ترکیه می تواند کاملا خنثی شود، اگر ایران بتواند خود را به عنوان کریدور اصلی شرق به غرب و جنوب به شمال مطرح کند امنیت ایران برای 50 سال آینده می تواند تضمین شود، زیرا امنیت غذا و کالا و اقتصاد جهان از کریدور ایران عبور خواهد کرد و این امر برای ایران بسیار استراتژیک است.
,
 
,
نقش محوری آستارا در صادرات کالاهای ایرانی به منطقه قفقاز و اروپا
, نقش محوری آستارا در صادرات کالاهای ایرانی به منطقه قفقاز و اروپا, نقش محوری آستارا در صادرات کالاهای ایرانی به منطقه قفقاز و اروپا,
 
,
آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر (کاسپین) و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده‌است.
,
 
,
راه آهن رشت به آستارا بعد از رسیدن به بندر آستارا می تواند از طریق کشتی کالاها را به روسیه منتقل کند و از طریق راه آهن و از جمهوری آذربایجان ایران را به روسیه و از آنجا به اروپا برساند.
,
 
,
بندرآستارا هیچ وقت به اهمیت بندرهای جنوبی ایران نبوده اما با توسعه این بندر می تواند اهمیتی به میزان بندرعباس یا بندر امام داشته باشد و توسعه این بندر می تواند گیلان را به قطب صادرات و واردات ایران مطرح کند، اهمیت گیلان در سال های آینده می تواند به همان میزان اهمیت شهرهایی مانند بوشهر، بندرعباس و آبادان باشد و کریدور اصلی انتقال کالا به روسیه و منطقه اوراسیا نام بگیرد.
,
 
,
توسعه خط راه آهن و آشنا شدن با این منطقه زیبا می تواند توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به ارمغان آورده و نگاه ویژه ای به توسعه استان گیلان از مرکز کشور شود.
,
 
,
احداث راه آهن استراتژیک رشت ـ آستارا حلقه گمشده تکمیل کننده کریدور شمال ـ جنوب است
, احداث راه آهن استراتژیک رشت ـ آستارا حلقه گمشده تکمیل کننده کریدور شمال ـ جنوب است, احداث راه آهن استراتژیک رشت ـ آستارا حلقه گمشده تکمیل کننده کریدور شمال ـ جنوب است,
 
,
"غلامرضا مرحبا" نماینده مردم آستارا در مجلس در گفتگو با 8دی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور روسیه و تاکید بر ضرورت احداث راه آهن رشت ـ آستارا افزود: با توجه به اینکه در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو با تلاش های انجام شده، احداث راه آهن رشت – آستارا جز مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت، رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه بر ضرورت احداث این راه‌آهن مهم و تکمیل کریدور شمال – جنوب تاکید کردند.
,
 
,
وی افزود: اینجانب به عنوان نماینده مردم شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی و به عنوان یکی از نمایندگان استان گیلان از این دقت نظر، محبت و بزرگواری مقام معظم رهبری که با هوشمندی همیشگی به اقصی نقاط کشور توجه خاص دارند و اهمیت اقدامات استراتژیک را به موقع گوشزد و پیگیری می‌کنند تقدیر و تشکر میکنم.
,
 
,
مرحبا ادامه داد: امیدوار هستم که با تأکید مقام معظم رهبری بتوانیم در آینده نزدیک شاهد ترتیبات اجرایی توافقات و احداث این راه آهن استراتژیک که آینده توسعه مردم استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا و یک حلقه گمشده در راه ترانزیت و تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب است را شاهد باشیم.
,
 
,
نماینده مردم آستارا در مجلس تصریح کرد: خط آهن رشت – آستارا ضمن تکمیل کریدور شمال – جنوب خدمات شایانی به منافع ملی کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.
,
 
,
به گزارش ۸دی، متاسفانه سال های اخیر توسعه استان گیلان به میزان توسعه مازندران نبوده اما با توسعه خط ریلی رشت به آستارا می توان تحولی را در این عرصه مشاهده کرد، مسئولان استانی باید علاوه بر توسعه خطوط ریلی باری تمرکز را به خطوط پرسرعت ریلی مسافری نیز انجام داده تا تردد مسافران از تهران به رشت و سپس به آستارا با سرعت بیشتری انجام گرفته و راه را برای توسعه گیلان بیش از پیش مهیا کند. همچنین توسعه خطوط مسافری به گیلان یک تحول بسیار عظیم در اقتصاد استان را انجام داده و اشتغال را در گیلان دوچندان خواهد کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه