اخبار داغ

در صورت اثبات و تایید دانشگاه بقیه‌الله تهران صورت می‌گیرد؛

تولید داروی کرونا با استفاده از «عصاره اصلی سقز»

تولید داروی کرونا با استفاده از «عصاره اصلی سقز»
شرکت سقز سازی کُردستان با نام «ون» شاید بارها زمین خورده باشد اما با تکیه بر همت و تلاش مسئولان و کارگرانش دوباره به چرخه تولید بازگشته است. مدیر این کارخانه مدعی است که با استفاده از عصاره اصلی سقز داروی کرونا را تولید کرده‌ است که به زودی برای اثبات آن با دانشگاه بقیه‌الله تهران قراردادی منعقد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، شاید بارها زمین خورده باشند اما با تکیه بر همت و تلاش خویش دوباره عزم خود را جزم کرده، راهی برای پرداخت بدهی‌ها یافته و دوباره واحد تولیدی را راه انداخته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

برخی نیز قدم به قدم کار را پیش برده‌اند. روزی با یک کارگر و همکار خط تولید را راه انداخته‌اند و امروز برای بیش از 100 نفر کارآفرینی کرده‌اند و زمینه اشتغال به وجود آورده‌اند.

,

, ,

کافی است سری به کارخانه سقزسازی در جاده حسن آباد سنندج بزنیم، کارخانه ای که نه تنها در استان و کشورمان بلکه در کل دنیا شناخته شده است و حرفی برای گفتن دارند، چرا که کسی نبوده است که مزه ی این محصولات را چشیده باشد و دوباره نخواهد که آن را امتحان کند.

,

محمدنجیب شریفی مدیرعامل چند شرکت تولیدی و صادرات محور برتر استان از جمله سقزسازی کردستان و رتبه نخست صادرکننده برگزیده  استان کردستان است که با ایده ی برادرش این کارخانه را راه اندازی کرده و حال به یکی از برندهای معروف دنیا تبدیل شده است.

,

, ,

 4 سال بر روی فرمولاسیون این کار زمان گذاشتند و مسئولیت این کار را برادرش که در حال حاضر استاد دانشگاهی در استرالیاست انجام داد. چند سال بعد  فرآوری را آغاز کردند و دو سال پس از آن یعنی در سال 76توانستند وارد بازار صادرات شوند. در سال 78 هم موفق شدند عنوان صادر کننده نمونه کشور را به دست آورند تا پیش از این کسی شرکت و محصولاتشان را نمی‌شناخت اما پس از این موفقیت‌ها هم در کشور و هم خارج از کشور شناخته شدند و همین ناشناخته بودن دلیلی بود تا شرکت «ون» نتواند تا سال ۸۰ یعنی بیش از ۱۰ سال پس از راه اندازی به سود دهی برسد.

,

 سابقه فعالیت شرکت بیش از 20 سال است و هم اکنون در این واحد 103 نفر به صورت مستقیم و چند صد نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند.

,

 این فعال اقتصادی معتقد است بیش از ۸۰درصد محصولات تولیدی شرکت سقزسازی کردستان (ون) به خارج از کشور صادر می‌شود و با اقبال روزافزون طرف‌های خارجی برای خرید محصولات این شرکت مواجه است، اما با مشکلاتی نیز دست به گریبان است. مانند اینکه اغلب مواد اولیه این شرکت که صمغ درخت بنه (سقز) است، به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

,

, ,

 این محصولات تاکنون به کشورهای آلمان، استرالیا، ژاپن، سویس، هلند، سوئد، کانادا، عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان، امارات متحده عربی، عراق، مالزی، الجزائر، لبنان، و.......صادر گردیده است.

,

 بعد از تولید آدامس طبیعی که با استقبال بازارهای داخلی و خارجی روبه‌رو شد اقدام به تولید لواشک طبیعی کردند؛ لواشک‌هایی که صددرصد مواد آن از محصولات تازه است؛ کاری که دیگر رقبای آنها انجام نمی‌دهند. همچنین رب‌هایی تولید می‌کنند که از گوجه‌فرنگی‌های تازه به عمل می‌آید و بسیار خوشمزه است. تولید با مواد طبیعی و تازه مهم‌ترین هدف آنها بوده و برای همین به‌رغم سوددهی پایین استفاده از مواد تازه، حاضر نیستیم از این هدف دست بکشند.

,

با وجود آنکه در دوران کرونا تسهیلات کرونایی از شرکت‌های تولیدی سلب شد و هیچ تسهیلاتی به شرکت سقز سازی کردستان داده نشد و بازار تا حدودی افت داشت اما خوشبختانه می‌توان گفت که تنها شرکتی بودند که به دلیل نیاز بازار به محصولاتشان کمتر در دوران کرونا متضرر شد و به هیچ‌وجه تعدیل نیرو در شرکت نداشتند.

,

, ,

انتظار این شرکت از مسوولان این است که به طور جدی به حل مشکلات این شرکت رسیدگی شود تا بتواند در جهت حفظ و بقا به حرکت اقتصادی خود استمرار بخشد.

,

وی روز گذشته در جلسه ای که با استاندار کردستان داشتند یکی از مشکلات صادرکنندگان استان را اعمال پیمان سپاری ارزی خواند و اظهار داشت: مبادلات تجاری ما با کشور عراق با ریال انجام می شود ولی  باید در بازگشت ارز حاصل از صادرات باید دلار وارد کنیم که این اقدام خسارت زیادی را به تولیدکنندگان صادرات محور استان  طی سال گذشته  وارد کرد.

,

وی اضافه کرد: طی ۲ سال متوالی برداشت سقز(ون) توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور ممنوع شده و همین هم باعث کمبود مواد اولیه واحد سقزسازی استان شده است و در صورت تداوم آن بعد از ۳۲ سال حضور در بازارهای جهانی ناگزیر به تعطیلی این واحد هستیم.

,

شریفی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه تولید کیک شامل شکر، روغن و آراد به ترتیب ۱۰۰، ۷۰۰ و ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد محصولات شرکت تولیدی کیک ما صادراتی است ولی در حال حاضر به دلیل کمبود سرمایه در گردش لازم تنها یک خط تولیدی آن فعال است. 

,

, ,

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه هم چون ترکیه به صادرکنندگان خود یارانه می دهد و چون یارانه ای به صادرکنندگان ایرانی تعلق نمی گیرد این روند قدرت رقابت پذیری را از تولیدکنندگان کشور گرفته است، ادامه داد: تاکنون بیش از پنج شرکت صادرات محور را با اشتغالزایی ۳۰۰ نفر تاسیس کردیم ولی افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود سرمایه درگردش به معضلی برای تولید این واحدها تبدیل شده است.

,

این صادرکننده برگزیده کردستان از مسوولان استانی به ویژه استاندار در خواست کرد مانع از تعطیلی قریب الوقوع کارخانه سقزسازی استان که تا ۱۵ روز دیگر مواد اولیه برای تولید دارد، شوند.

,

, ,

نجیب شریفی از تولید داروی کرونا توسط یکی از شرکت های خود خبرداد و گفت: با استفاده از عصاره اصلی سقز داروی ترکیبی ساختیم که تاثیرزیادی در درمان کرونا دارد و به زودی برای اثبات آن با دانشگاه بقیه‌الله تهران قراردادی منعقد می کنیم و با این کار خلاقانه و ارزشمند بسیاری از هزینه های درمان این بیماری کاهش پیدا می کند.

,

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولین استانی برای چرخش دوباره این واحد تولیدی و جلوگیری از تعطیلی آن چه اقداماتی را انجام خواهند داد چرا که در روزگار سخت تحریم و مشکلات اقتصادی باید قدردان کسانی باشیم که با رنج فراوان نگذاشتند چراغ تولید در کردستان خاموش شود و آمار بیکاری بیش از آنچه امروز شاهد آن هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه