اخبار داغ

شیخ‌الاسلامی در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فلسفه‌های حماسه خونین کربلاست/ شهید سلیمانی پیرو واقعی مکتب حسینی بود

امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فلسفه‌های حماسه خونین کربلاست/ شهید سلیمانی پیرو واقعی مکتب حسینی بود
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نحوه توسل به امام حسین(ع) و سایر ائمه معصومین(علیهم‌السلام) باید بر مبنای معرفت باشد، افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فلسفه‌های حماسه خونین کربلاست.
[

به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) به سراغ سید محمد جواد شیخ‌الاسلامی، نویسنده و مدرس حوزه علمیه قم رفتیم؛ این محقق و پژوهشگر حوزوی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به همه مسلمانان جهان به ویژه به ساحت منجی عالم بشریت امام زمان (عج) در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد هدف امام حسین(ع) را امروز جست‌و‌جو کنیم آن هدف چیست؟ گفت: اصل هدف امام حسین(ع) همانگونه که از قیام مقدس و از کلمات نورانی حضرت به صراحت فهمیده می‌شود مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که  از مهمترین فلسفه‌های حماسه خونین کربلاست. سیدالشهداء در وصیتی که نوشته و به برادرش محمد حنفیه می‌سپارد، می‌فرماید : « اِنی ما خَرَجْتُ اَشِرا وَ لا بَطِرا وَ لا مُفسِدا وَ لاظالِما ، إنما خَرَجتُ لِطَلَبِ الا صلاحِ فی اُمةِ جَدی ، اُریدُ أن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَاَنهی عَنِ المُنکرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدی وَ اَبی عَلِی بنِ اَبی طالِب؛ برای کشورگشایی، شادمانی، فساد کردن وستمگری قیام نکردم بلکه فقط برای اصلاح امت جدم و عمل به فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر و عمل به سیره جدم پیامبرو پدرم امیرالمؤمنین(ع) قیام نمودم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, امر به معروف و نهی از منکر, امر به معروف و نهی ازمنکر,

با طهارت کامل در مراسم عزاداری شرکت کنیم

, با طهارت کامل در مراسم عزاداری شرکت کنیم,
 
,
شیخ‌الاسلامی در پاسخ به این سؤال که اصلی‌ترین شاخصه یک عزاداری مقبول چیست؟ بیان کرد: اهداف قیام حسینی(ع) تبیین و عزم بر پیروی از سیره علمی و عملی آن حضرت و مادحین و علما از اشعاری که مستند است و حداقل اگر زبان حال نیست زبان قال باشد را در ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی ائمه معصومین بخوانند. و شرط آن طهارت کامل و با اخلاص و برای تقرب إلی الله باشد.
,
این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که مهم ترین پیامی که حادثه عاشورا برای جامعه امروز دارد چیست؟ گفت: مهمترین درس ملازمت برتقوا و پرهیزکاری و عمل به وظایف شرعیه در مسیر حکمرانی و سیاستمداری می‌باشد.
,
 
,
شیخ‌الاسلامی ادامه داد: مهمترین پیام رسیدن به مقام متعالی و عبودیت که بالاترین مرحله کمال و تعالی می‌باشد و امّا آخرین دعاى آن حضرت نیز معلوم است که در آخرین لحظات حیات در حال آرامش و سکون صورت بر روى خاک نهاده مى‏گفت: «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ». إلهِى رضاً بِقَضائِکَ (خداوندا راضیم به رضای تو) و تَسلِیمًا لأمْرِکَ (تسلیم امر تو هستم) و لا مَعبودَ سِواکَ (هیچ معبودى جز تو نیست) یا غِیاثَ المُستَغیثینَ ( ای فریاد رس فریادخواهان).
,
 
,
شاگرد آیت‌الله کشمیری به نحوه توسل به امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: نحوه توسل به امام حسین(ع) و سایر ائمه معصومین(علیهم‌السلام) باید بر مبنای معرفت باشد و بهتر است بعد از تعقیبات نمازهای یومیه دعای اللهم عرفنی نفسک خوانده شود و راه توسل واقعی باید بر اساس علم و عمل باشد و همراه با  پیروی کامل از دستورات حضرت یعنی انجام واجبات و ترک محرمات و اصلاح اخلاق  و همین طور قرائت ادعیه و زیارات مأثوره مثل زیارت عاشورا، وارث و مخصوصا زیارت جامعه کبیره ما می‌توانیم توسل و تمسک برقرار کنیم.
,
 
,

مسئولین مکتب حسینی را نصب‌العین کارهای خود قرار دهند

, مسئولین مکتب حسینی را نصب‌العین کارهای خود قرار دهند,
 
,
سید محمد جواد شیخ‌الاسلامی در پاسخ به این پرسش که درسی که مسئولین باید از امام حسین بگیرند؟ تشریح کرد: در سیاستمداری و حکمرانی مرام و سیره حضرت را ملاک و معیارخود قرار دهند با رعایت شئونات تقوا وخدا ترسی و نیزتوکل کردن همیشگی به خداوند و ائمه معصومین و مسئولین ما باید  مثل زمان قبل و بعد از جنگ جهادی کار کنند و در صحنه حضور داشته باشند و از دنیاگرایی، اشراف‌گرایی به دور باشند و این درسی هست که شهید سلیمانی به ما آموخت که برای خدا فقط کار می‌کرد و اگر بر این اساس پیش برود کشور در مسیر مکتب حسینی(ع) قرار خواهد گرفت ومشکلات اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی به تدریج مرتفع خواهدگشت.
,
 
,

شهید سلیمانی پیرو واقعی مکتب حسینی بود

, شهید سلیمانی پیرو واقعی مکتب حسینی بود,
 
,
این پژوهشگر حوزوی خطاب به مسئولین به سخن مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی اشاره کرد و افزود: تا کسی مهذب نشود نباید وارد مناصب سیاسی و حکومتی شود چون نمی‌تواند مؤثر باشد. لذا مسئولین باید مثل شهید سردار سلیمانی و خیلی شهدای زمان جنگ خود را بسازند و به فکراصلاح خود باشند و منیت و غرور را کنار بزارند تا پیرو واقعی مکتب حسینی شوند. 
, شهید سردار سلیمانی,
 
,
نویسنده: روح اله گودرزی
, نویسنده: روح اله گودرزی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه